Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freeracesegelköpstråd. 7.8 vs 8.5?

  • Freeracesegelköpstråd. 7.8 vs 8.5?

    Publicerad av gustav1980 på 24 mars, 2014 vid 11:43

    Mitt nuvarande 8.2 Simmer V-type ska bytas mot ett nytt Simmer 2xc för att matcha min övriga linje som består av 2xc 5.5 och 2xc 6.5.

    Frågan är om nya trasan ska vara 2xc 7.8 eller 8.5?
    Jag vill ogärna tappa de fina lättvindsegenskaperna som jag haft med 8.2, kan man tänka sig att en cambrad 2xc 7.8 ger lika tidig planing eller möjligtvis marginellt sämre? Eller bör man gå upp till 8.5 för att vara safe och få ännu tidigare planing som en bonus?

    Brädan är en Exocet S-cross 120 liter, specad för 8.5 som max och jag väger 86 kg.
    Hade jag haft en 150 liters bräda skulle valet av 8.5 vara enklare, men frågan är om en 120 liters verkligen har nytta av de extra 0,7 kvadraten?

    Det lockar att kunna använda ett “smidigt” 7.8 som största segel men storseglet har ju som primära uppgift att fixa planing i lätta vindar och det vill jag ogärna göra avkall på. Många tankar blir det… 🙂

    gustav1980 svarade 10 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • surfing_is_great

    Medlem
    24 mars, 2014 vid 17:53

    Kör på liknande segel, gunsail sunray 2 camber 7.0 och 8.6 så hade liknande funderingar innan köp!

    Landade då på 8.6 som största då det känns bra att ha lite segel mellan byarna och dom dagarna som vinden är på gränsen.

    Du har ju redan ett 6.5 så jag hade tagit så stort det bara går som största segel, för det finns ju inget värre än att nästan plana!

  • rillestark

    Medlem
    24 mars, 2014 vid 18:08

    @surfing_is_great 721934 wrote:

    Du har ju redan ett 6.5 så jag hade tagit så stort det bara går som största segel, för det finns ju inget värre än att nästan plana!

    Jag håller med. 😎
    Jag har V-max 8.6 och sedan går jag ner till Xtype 6.4 och jag har inte känt att jag behövt någon storlek däremellan.
    Seglena är nog så bra nuförtiden så steget mellan 8.5 & 6.5 är inte så gigantiskt längre. 🙂

    Frid!

  • jester

    Medlem
    24 mars, 2014 vid 21:59

    Svaret är enkelt: Köp bägge! 🙂

    Ett tips kan vara att kika på begagnade SCR. Marknaden brukar vara mättad på beggade race-prylar vilket innebär att priserna inte blir oerhört höga…

  • pgvirtual

    Medlem
    25 mars, 2014 vid 08:06

    Du kommer ganska säkert att tappa lättvindsegenskaper om du går från V-Type 8.2 till 2XC 7.8. Dels är 2XC nästan en halv kvadrat mindre (mentalt känns 7.5 till 8.0 som ett större hopp…), dels är 2XC inte ett segel optimerat för bottendrag.
    Kanske ändå 8,5 kunde fungera som lättvindssegel med snäppet större fena (42-44 cm) . Jag körde länge med framgång 9.0 på en 74 cm bred planka, och 100 kg på vågen.
    Ett alternativ kunde vara ett segel med mera bottendrag som passar på samma mast. Gun Sails Sunray 8.0 kunde vara idealiskt (inte för stort, men med mycket bottendrag).

  • surfing_is_great

    Medlem
    25 mars, 2014 vid 11:30

    Jag är jäkligt nöjd med mina Sunray, priset är det inget fel på heller!

    3230:- svenska för ett nytt 8,0 årsm -13

    http://www.gunsails.de/en/pro.php?p=2918

  • gustav1980

    Medlem
    25 mars, 2014 vid 12:13

    Jag har förvisso en Gun mastbag och inget emot det fabrikatet, men nu har jag motiverat bytet med att linjen ska bli enhetlig. Så 2xc får det bli och det lutar åt 8.5.
    Scr…ja…på sikt. Kanske köper jag en beggad 7.8 bara för att testa…så är man snart inne i en ny spiral där hela linjen ska bytas 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freeracesegelköpstråd. 7.8 vs 8.5?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.