Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freeride för återfallare

Taggad: 

  • Freeride för återfallare

    Publicerad av joster1 på 4 januari, 2015 vid 23:34

    Hej,
    Söker vägledning för att välja en andra, mindre freeridebräda efter att ha surfat på nytt i ett par år. Seglat AHD FFwd 145 och vill ha något runt 115 för att ha mer skoj på.
    Sneglar på AHD FreeRace 115 eller TABOU ROCKET CED 115 som finns till rimliga priser just nu. Seglar bara plattvatten och gärna i svaga vindar, men vill våga även när det blåser mer.
    Tacksam för tips!

    sailortrash svarade 9 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • bicless

    Medlem
    6 januari, 2015 vid 00:43

    Jag har kört freerace 115 massor, var i stort sätt det enda jag körde sommartid här i stockholm ett tag, så enkelt med en bräda och 7,5 rigg som klarar extremt brett vindregister, man behövde inte pyssla så mycket med vad man skulle ha med för grejer till stranden. Jag har till och med kört 8,5 på den och planar då redan i ca 5-6 m/s, med 7,5 och om man skotar hem ordentligt kan man köra över 12m/s också. Rätt imponerande register. Jag tror nog Tabou Rocketen kan leverera ungefär samma upplevelse i alla fall de tidigare Tabo rocket jag testat gick finfint och var ungefär samma typ av bräda. Men jag är i alla fall helnöjd med AHD freerace. AHD Freerace är dessutom i wood/sandwich konstruktion, vilket är lite finare än vanlig epoxy/pvc sandwich.

  • sailortrash

    Medlem
    7 januari, 2015 vid 19:03

    jag har en rocket från 2008, 250*69. den känns mindre än vad den är i liter, och har mycket slalomkänsla i sig. Jag tror den klassas som en freerace idag, mer än en freeride. Har kört omväxlande (hoppat i vattnet och bytt utrustning när jag raceat med bror min..) med en AHD FF 130, och det är mer speed i rocket. Är jag ute efter ren semesterplaning är nog ändå AHD mitt första val, trots allt, tycker att det är en skönare bräda i den kategorin.

    Om du trots allt vill byta märke och gå åt det racigare håller hade jag tittat på ngt ännu mer slalom. Med tanke på plattvatten och svaga vindar är nog Tabou thunder, JP superlightwind eller rent av renodlad formula det bästa alternativet. eller Ultrasonic från starboard, men den prislappen är ju sådär…

    fast de brädorna är ju inte jättesmå…men å andra sidan brukar inte 115 l och lättvind matcha så bra heller…om du inte tycker 6-9 m/s är lättvind förstås..

  • joster1

    Medlem
    8 januari, 2015 vid 22:03

    Tack för svar. Blir nog en AHD Freerace…
    Tänkte mig ett nytt större segel också! Största nu är Sailloft Cross 7.0, men eftersom jag gillar att segla sköna sommardagar med ~5 ms, så behövs något större. Har tänkt i banorna Cross 8.0 eller Traction 8.5. Det senare riskerar kanske att bli i största laget för en 115 bäda, eller? Jag är ju ingen expert på att rigga heller, så jag tvekar inför cambers. Blir det någon skillnad att gå upp från 7.0 till 8.0, eller måste jag gå ännu större?
    Skall kanske säga att jag väger 83 och är 190 lång.

  • micke_g

    Medlem
    8 januari, 2015 vid 22:40

    Halloj!
    Kör ungefär samma som dig. Cross 7.5 och Traction 8.5 på en Starboard Futura 121. Tycker inte du ska tveka att välja Traction. Bara 2 cambers. Inga problem att rigga och man märker ingen större skillnad i att få runt seglet. Skulle satsa på 8,5 – för att plana bra i sjöbrisen men räkna med att det kommer att bli vingligt när du inte har vind i seglet.
    /Micke

  • sailortrash

    Medlem
    9 januari, 2015 vid 08:49

    en 115 slalom tar ju utan problem 9.5/10.0 så 8.5 borde vara lugnt på ahd freerace. Personligen tycker jag att det är väldigt lite skillnad mellan 8.5/freerace och en formula med 11.0 i hur stort seglet känns, men det är klart att jag har väl vant mig vid gigantseglena. Jag har kört båda varianterna mycket, och man planar MYCKET tidigare, längre sträckor och tar grymt mkt bättre höjd med formulan. hastigheten är samma i de vindarna. är det bris du är ute efter borde du gå upp i storlek, inte ner.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freeride för återfallare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.