Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freeride, freewave eller freestyle? vart?

  • Freeride, freewave eller freestyle? vart?

    Publicerad av streith på 17 maj, 2015 vid 06:28

    efter ett par år hyrande av bräda så har jag äntligen tagit steget att köpa en komplett lätt allround utrustning.
    Jag är en snowboard och skateboard åkare och kommer naturligtvis vilja utvecklas på sådan som inspirerat där ifrån till min windsur åkning.
    Men frågan vad är vad, Har inte förstått begreppen o skillnaden på dem i val av utrustning. Åka hoppa på vågor och snurra på platt vatten. Är det Freestyle, Freewave eller freeride? Är det olika stilarna bunda till geografiska platser?
    Tänker att jag ska först hitta en roligare bräda som kommer komplitera min stora nybörjare bräda. har en freeride rigg 5,4.
    Tacksam för förklaring av begreppen och vart man kan göra det. tar gärna tipps av bräda eller fall någon har något beg.

    isletwig svarade 8 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • filiprentschler

    Medlem
    17 maj, 2015 vid 18:00

    Freestyle är att hoppa runt på plattvatten, bra spots för det är Habo Ljung, Klagshamn eller Fiskebäck. En bra freestylebräda är Starboard Flare. Har en själv och är riktigt nöjd med den. I de nyare varianterna av den finns den i 81, 91, 101 eller 111 liter.

  • streith

    Medlem
    17 maj, 2015 vid 19:03

    Vad kör du på för rigg till den brädan i vanligast fall?

  • tws

    Medlem
    17 maj, 2015 vid 19:25

    Hele bransjen kommer til å selge deg et freeride brett. Du skal ha et freestylebrett på 100L. Brukt er billig men vanskelig å få. Nytt er dyrt og aldri lagervare. (Et prima eksempel på en bransje som skyter seg selv i foten hele tiden.) Jeg ha rdessverre aldri sett en produsent (Simmer, Starboard, Tabou etc) eller leverandør anbefale freestylebrett som første funbrett (småbrett) men det er altså det første du bør kjøpe. Coolt at du utvikler deg, lykke til.

  • isletwig

    Medlem
    20 maj, 2015 vid 07:45

    @streith 732910 wrote:

    Vad kör du på för rigg till den brädan i vanligast fall?

    Jag tror att din rigg kan funka tills du blir lite bättre. Du kommer märka när du vill ha ny.

    Om du vill köra freestyle kan du börja med enklare övningar på brädan du har. Gör sedan som twc säger och håll utkik efter en freestyle 100 (eller kanske 110). Du kan nog byta så fort det börjar bli lätt att köra på din nuvarande.

    Köp dock inga fler freeridegrejer om det nu är freestyle du ska köra. Det gjorde jag när jag var i din sits förra året, vilket var dumt. Nu har jag bytt till rena freestylegrejer (JP 100l och Gaastra Pure 5.2).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freeride, freewave eller freestyle? vart?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.