Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing freeride som funkar för vågor?

  • mangew

    Medlem
    22 augusti, 2011 vid 18:21

    Hej, jag kör en Quattro 85Liters FSW som allroundbräda, den är från 2005, men väger under 6 kg vilket jag skattar högt, snabb som attan på plattvatten (enligt mig, kör om många men inte speednissarna!) Den är kul att hoppa med och svänger fint på vågen. Dock blir den lite stor och hoppig när det blåser 4.2 och vågorna är stora i Apelviken.

    Man kan köra äldre brädor, funkar och kan till och med vara riktigt roliga utan att man för den delen behöver bry sig så mycket om man har otur.

    Lycka till i valet

    /Magnus

  • sailortrash

    Medlem
    23 augusti, 2011 vid 11:27

    jag kör formula i sthlm men är nere på öland en del och vill ha ett paket med mindre volym. planen är ju att besöka både västkust, skåne och rullsand men det finns ju inte hyrställen överallt, däremot går det vågor på en del ställen och som gammal vågsurfare så blir man ju lite sugen….

    jag väger 77 kg och har bara formula rigg…så allt ska införskaffas men pengar har jag inte oändligt av så gamla grejer som funkar får företräde…nytt är för dyrt. vet inte heller vilken volym på brädan som är bäst för mig, men runt 100 l skulle kännas tryggt…mindre än så har jag aldrig provat.

    jag undrar också hur en vågis funkar på plattvatten…det sägs att de inte tar höjd bra men det gör ju fan inga brädor utom formula och möjligen slalom med stora fenor…

  • claes6

    Medlem
    23 augusti, 2011 vid 11:50

    Jag tror du ska satsa på mindre än 100l om du ska ge dig ut i vågor. Jag har hört att man ska ha lika många liter som antal kilo man väger. I ditt fall (och även mitt) alltså runt 80 liter, annars går du miste om fördelarna med vågis-egenskaperna – den blir tyngre att svänga, tar mer luft i hoppen etc.

    Har märkt, och själv tidigare haft, en överdriven respekt för små brädor. Men i mitt fall försvann den efter bara någon halvtimme. De har självklart andra egenskaper, och ger man sig ut i rätt förhållanden lär man sig att uppskatta och hantera dem efter ett litet tag. Ska du ge dig ut i vågorna måste vattenstarterna ändå sitta, och det är ju egentligen bara när man drar rigg man behöver den där extra volymen på brädan.

  • sailortrash

    Medlem
    23 augusti, 2011 vid 13:01

    ok

    lika många liter som kg alltså…skön tumregel. men det betyder ju att man som minst ger sig ut med 5.5m2 vindar eller så…och det låter ju rimligt iochförsig…

    blir kanske ngn gammal dingad vågis vid sidan av då…så man kan segla lite större segel om det blåser dåligt på semestern 2012…kanske ett freeride/slalom runt 100 liter för kommande hagaresor. i år körde jag med 7.2 och 8.5 på brorsans 130 l freeride…hela veckan…så man kan ju ha otur även där.

  • doc

    Medlem
    23 augusti, 2011 vid 19:10

    Sen beror det på om du ska lära dig att rida vågor eller har tänkt dig att surfa bland vågor och hoppa lite, dvs bump’n jump. För det senare är en FSW klockren men om man ska lära sig att rida vågor är det mycket enklare med en vågbräda. Gärna med några liter mer än kroppsvikt if you ask me. Framförallt inte för smal. Kanske 80-85 liter och ca 57cm bred i ditt fall. En begagnad Evo eller WaveCult kan du säkert hitta billigt. En duktig vågseglare kan rida vågor kanon med en FSW men det är en riktig utvecklingsbroms för en nybörjare. Undantaget kanske Simmers FSW som är rätt speciell. Ska låta det vara osagt…

    Ännu lättare med en twin men kanske svårare att hitta en billig flerfening…

  • pgvirtual

    Medlem
    24 augusti, 2011 vid 05:58

    Eftersom du kommer att ha en kombination av formula och ett litet bräde så tycker jag att du skall satsa på 5-10 liter mer än din vikt. Ungefär 85 liter? Då får du en bräda som funkar rimligt bra också när vinden är lite ojämn, och inte så stark (och så är ju läget ofta på ostkusten).

    En FSW eller en snabb vågbräda, båda funkar nog för vad du vill göra. Det beror väl mest på vad som finns på beggade marknaden. Du behöver ju också 3 segel (tex. 5.3 – 4.7 – 4.2) med tillhörande master.

  • claesa

    Medlem
    24 augusti, 2011 vid 06:51

    Om du redan har en formula och tänker fortsätta använda den så tror jag inte en freeride bräda är så användbar. Hellre en trebrädslösning med en fsw runt 90-95l och en vågbräda runt 75-80 samt din formula.
    I och med att du inte väger mer så borde du inte vara rädd för att gå ner några liter. Angående fsw i vågor så tror jag det finns ganska många exempel där det fungerar. Köp en med lite mer rocker bara så svänger den lika bra som en vågbräda.
    Bra information här om vad som skiljer dem åt
    http://boards.mpora.com/tests/group-test/rounders-jun-2008.html

  • sailortrash

    Medlem
    24 augusti, 2011 vid 17:34

    jag håller med om att formula får freeride att kännas lite onödigt…men man tröttnar på den överdrivan volymen på både segel och bräda. vågor hade jag tänkt försöka mig på norrut vid rullsand. det blir nog en mindre bräda av okänd sort och en ren vågis av gammal modell (1 fena). frågan är om man uppskattar en fsw om man desutom skaffar en “äkta” vågis.

    ett slag tänkte jag laminera min 6.4″ vågbräda (alltså en sådan utan segel), sätta stroppar och mastbox på den men insåg att den var på tok för liten…men det hade vart kul och bygga om den. dessutom har den 3 fenor, 1 stor (typ 22 cm freestyle)och två små på varsin sida, storlek kitefenor

  • bicless

    Medlem
    24 augusti, 2011 vid 22:29

    Vågbrädan är helknepig bygga om till vindsurf tror jag. Den har för lite volym och är för klena, är mycket tunnare än vindsurfingbrädor i laminaten.

    Jag tycker en FSW, Crossover eller manöverorienterad freeride är bra allrounder för att ha en bräda med bredare användningsområde än en renodlad vågis. Speciellt om du bor långt från klockrena vågspottar. Ren vågridning är ju självklart en vågis bäst men det beror på hur mycekt sånt du tror du kommer segla.

  • callevader

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 13:48

    Du har ett pm.

  • doc

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 20:52
    PGVirtual;667069 wrote:
    Eftersom du kommer att ha en kombination av formula och ett litet bräde så tycker jag att du skall satsa på 5-10 liter mer än din vikt. Ungefär 85 liter? Då får du en bräda som funkar rimligt bra också när vinden är lite ojämn, och inte så stark (och så är ju läget ofta på ostkusten).

    En FSW eller en snabb vågbräda, båda funkar nog för vad du vill göra. Det beror väl mest på vad som finns på beggade marknaden. Du behöver ju också 3 segel (tex. 5.3 – 4.7 – 4.2) med tillhörande master.

    Varför ska vågbrädan vara så snabb? Bara svårare att lära sig rida vågor och sämre hårdvindskontroll. Nä, mer rocker. Det ger en mer lättkontrollerad bräda och då kan man ligga på och inte fega med skotning om man kör plattvatten eller bump’n jump. Det kan resultera i att man kör snabbare än den “snabba” vågbrädan. En klassisk vågis funkar finfint.

  • doc

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 08:16

    Eller den här. Skön bräda! En av de mest förlåtande brädor jag provat och utmärkt till att lära sig rida vågor. Funkar finfint att bränna omkring med. Bra att hoppa med också.
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=34455&title=fanatic-allwave-82&cat=10

  • sailortrash

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 10:51

    fanatic allway och fanatci freewave ska jag lägga på minnet…mera rocker…bra freeride i hårdvind..mkt att hålla reda på…nu är det bara vågorna som fattas…var i sthlm funkar det? förutom väddö…ingen lust att börja på pointbreaks…

    ngn som vart på rullsand och provat? ett par bekanta var där och körde formula förra året och fick värsta dyningarna hela dagen…sen vet jag att quicksilver store på gamla bro i sthlm (som igen heter rockaway beach va?..) hade vågsurfingskola inplanerat ngt år under 2000-talet… ngn som provat? hur är kärringviken i nynäs då?

  • sailortrash

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 10:51

    kanske är västkusten som gäller helt enkelt…

  • dr-masse

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 11:07

    Vågor i Stockholm kan sammanfattas med tre ord – Torö, Väddö och Rullsand.

    För samtliga gäller att de aldrig funkar så ofta som man önskar, men när så sker så kan det bli riktigt fina förhållanden (bland det absolut bästa i Sverige).

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing freeride som funkar för vågor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.