Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing FSW suger…

  • ola-h

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 20:39
    svennebanan;627303 wrote:
    Hur funkar det egentligen med det där progressive rocker konceptet? Blir det inte en annan typ av bräda då rockern är rakare i de större storlekarna?

    Ja och nej. En stor påse maskar som vi kan öppna i en annan tråd.

    svennebanan;627303 wrote:
    Förövrigt är det väl FSWernas fel att det inte görs vågbrädor med mer volym?

    Ja, där har du nog rätt.

    Basse;627312 wrote:
    Numera hittar man väl utan problem väldigt stora vågisar som är mer än kompetenta att svänga med.
    Quatro quad kommer som 95a nu. Quatro Tempo Twin finns som 92’a, RRD har väl något också. Fredrik är ju en farbror av den lite större storleken och älskar sin tempo 92’a.

    Fast dessa brädor är huvudsakligen stora för att de är “volymspäckade”. I praktiken är de relativt små och smala och knappast reella alternativ som lättvindsvågisar för pojkar på 100 pannor, t ex. Betänk att många flugviktare under 80 kilo guppar omkring på Quatros i den där storleken. Starboard aero 117 från 2006. DÄr snackar vi än bräda som är för en seglare på hundra+ vad en 85liters fsw är för oss 70kilossnubbar. Men inte ens Aeron är en renodlad vågis.

    Goose;627314 wrote:
    … Sedan förstår jag inte varför alla tycker det är svårt att rida med FSW i vågor, har aldrig haft problem med detta. Man behöver bara mer driv och fart i brädan och gärna driv i seglet när man möter vågen för att inte fastna med kanten.

    Fast tveklöst är det mer krävande enligt vad jag skrev tidigare. Om man antingen inte riktigt har tekniken eller om man verkligen prioriterar sväng så är tom de mest svängiga fsw-brädorna dåliga kompromisser. Se nedan.

    jOHNjRAMBO;627326 wrote:
    Haha..kan bara tala för mig själv, korrekt att jag har skitkul på denna FSW brädan.


    Att tillägga är att jag aldrig kört denna bräda med vågorienterad fena ännu, har satt på fenor som e hemma kapade för freestyle.

    Det säger kanske en del om prioriteringarna i din segling och förklarar varför du är just en sådan seglare för vilken en fsw är klockren.

    jOHNjRAMBO;627326 wrote:
    men Gurra tillhör oxå dem som gillar just denna brädan och han är enligt mig en rätt stubbi snubbe.

    Ja…men är det inte så att han numer kör den mer renodlad vågis och knappast går tillbaka. Det gäller flera av de som tidigare sjungit Goya ONes lovsång. Det är fortfarande en grym bräda och kanske marknades mest “vågiga” fsw, men från den stund vågridning blir prio 1 så finns det andra brädor som är bättre (och fortfarande är grymt allround, bara med ett lite annat huvudfokus).

    jOHNjRAMBO;627326 wrote:
    Jag får citera “Men man säljer FSW som vågbrädor och det är dom INTE.”
    Korrekt, det är just därför dem heter FSW, och om man lyckas lura på någon att det är en renodlad vågbräda är man duktig säljare eller “dum” köpare 😉
    Tråkigt att du blev missnöjd med din bräda.

    Ja, det är väl slutsatsen: horses for courses, som man brukar säga. Det är absolut inget fel på fsw:s, ingen konspirationsteori. Det är grymma brädor. Men bara om man vill ha dem till det de är gjorda för.

  • stefan_gbg

    Medlem
    25 augusti, 2010 vid 05:59

    Jag instämmer i Olas slutsatts.
    Kör man i Beerlanda Fisken osv är det perfekt med en FSW. Jag är grymt nöjd med min JP FSW98.

  • doc

    Medlem
    25 augusti, 2010 vid 07:17

    Men vad har du den till? Freestyle? Bump’n jump? Bränna rätt fram och ta ett hopp ibland?

  • dr-masse

    Medlem
    25 augusti, 2010 vid 08:28

    Det är nog, som alltid, beroende på vem som kör.

    Men i backspegeln så kan jag emellanåt ångra en del märkliga prylval och prioriteringar genom åren. De två som jag ångrar allra mest är:

    1. Att jag inte började segla vågor tidigare (med mer ladd) än vad jag gjorde
    2. Att jag inte skaffade en större riktig vågbräda tidigare än vad jag gjorde. Min första var min 90 liters twin och jag undrar nu verkligen varför i hela fridens namn jag inte hade en 85 liters vågis (ej fsw) tidigare, typ en EVO, AllWave eller liknande. Och ja, jag “gick på” löftet om att den tidens fsw var bra vågbrädor. Visst, helt OK (grymt bra för hopp!), men jämför man vågridningen med en riktig vågis…

  • goose

    Medlem
    25 augusti, 2010 vid 09:48

    Jag tycker personligen att min 86l FSW är ett underbart bra komplement till min 76l Twin. Det bästa kombo jag har haft, och jag vidhåller att det är förbaskat roligt och ENKELT att rida vågor med FSW. Det är bara att välja rätt FSW med rätt volym och med rätt fena. SB K86 är en sådan bräda, Punkt!

    Sedan att man aldrig kommer ut på vattnet längre…..

  • doc

    Medlem
    25 augusti, 2010 vid 10:35

    Men Kode 86 är ju baserad på Acid som var en äkta vågbräda, så det är kanske inte så underligt om den funkar till att rida vågor.

    Nyss i Apel, med 29m/s i byarna spelade det mindre roll vilken brädtyp man hade. Det blev bara av och an och några hopp där man försökte hoppa så LÅGT som möjligt, för att inte fara all världens väg med vinden. Ja jösses! Några backsidesvängar för all del, men det känns inte som spännande vågridning, oavsett vad Peter Hart säger.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing FSW suger…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.