Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing [Gålö surfbeach, Stockholm. Detta gäller 1/5 – 31/8 ]

  • Oregistrerad

    Gäst
    18 augusti, 2007 vid 08:40
  • simpa

    Medlem
    18 augusti, 2007 vid 10:08

    så länge kitarna håller sig undan är jag nöjd.

  • rasmus_w

    Medlem
    18 augusti, 2007 vid 13:06

    @Skye10 406584 wrote:

    Skärgårdsstiftelsen tog kontakt genom ett forum som heter kitenation. Att vindsurfare inte har något tydlig forum för stockholm eller har någon form av organisation kan inte belastas någon annan.

    Behöver vindsurfare någon specialinbjudan eller?

    Om man hör av sig via detta forum så når man en rätt stor andel av stockholms vindsurfare. Du låter som “Ni har haft två år på er att anföra invändningar till planeringskontoret, som ligger i Andromedagalaxen”.

  • willyskipper

    Medlem
    18 augusti, 2007 vid 16:17

    @Skye10 406584 wrote:

    Johan, du behöver inte vara en besserwisser. Inte heller dumförklara någon som du inte känner, när du inte har en aning om bakomliggande samtal och vad som sagts från skärgårdsstiftelsens sida! Och innan du kläcker ur dig drygheter som du gör så bör du också läsa igenom ordentligt.

    Om du tog åt dig av svaret är det din ensak.

    Skärgårdsstiftelsen tog kontakt genom ett forum som heter kitenation. Att vindsurfare inte har något tydlig forum för stockholm eller har någon form av organisation kan inte belastas någon annan.

    Behöver vindsurfare någon specialinbjudan eller?

    Under diskussionerna förklarades skillnaden mellan vindsurfing och kitesurfing. Dessutom tydliggjordes att det inte går att tala för vindsurfarna eftersom det inte fanns någon representation från er sida, men det lät inte som om de gjorde någon skillnad på vindsurf och kitesurf.

    Kitingen är i sin vagga och den är här för att stanna. Tyvärr är det så. Men det ÄR så. Alternativet är ju att vindsurfare som tycker det var bättre förr försöker stänga ner marknaden…

    Om det nu är så jobbigt för många att acceptera att det blivit som det blivit, så slå gärna skärgårdsstiftelsen en signal och berätta att ni vill bli särbehandlade.

    Att säga att kitingen är en livsfarlig sport OM man inte behärskar kiten är helt sant. Det behöver man inte vara stjärnfysiker för att klura ut. Det är också livsfarligt att köra bil utan bälte eller motorcykel i 200 km/h också om man inte behärskar det.

    Detta är en av anledningarna till att det ej längre hålls kurser i kiting i Stockholmsområdet.

    Om bittergrisarna läser igenom igen så är det just att dialogen som inleddes ifrån Skärgårdsstiftelsens sida möttes upp från kitare visar seriositet och en vilja att skapa en bra situation. Kanske inte optimal för den ena gruppen, men en hållbar situation under några sommarmånader. Om kitarna hade gett skärgårdsstiftelsen fingret och sagt att vi gör som vi vill så hade det definitivt blivit surfförbud på hela Gålö, men det har ni väl inte tänkt på?

    Så kom inte med påståenden om man inte vet hela innebörden och kringliggande faktorer!

    Ber om ursäkt, jag var otrevlig.

    Jag hade hoppats på att en kitare på mötet hade ställt sig upp och sagt något i stil med :

    “För att förankra besluten hos gruppen vindsurfare så tycker jag att vi inte skall ta några beslut innan vi har en vindsurfare här som kan föra deras talan. Det är mycket bättre eftersom det då är större sannolikhet att avspärrningarna efterlevs och att inte vindsurfarna känner sig överkörda”

    eller

    postat en tråd på surfzone eller annat forum. kan ni posta nu kunde ni väl postat innan eller i samband med mötet?

    Då hade vi sluppit den här diskussionen.

    Är inte det vanligt sunt förnuft? Att alla berörda parter får vara med på ett möte?

    Tänk dig själv in i situationen att jag hade haft möte med skärgårdsstiftelsen och ingen kitare hade varit med. Hade det kännts bra för er?

    Johan

  • svenne

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 11:38
    Skye10;406584 wrote:
    Skärgårdsstiftelsen tog kontakt genom ett forum som heter kitenation. Att vindsurfare inte har något tydlig forum för stockholm eller har någon form av organisation kan inte belastas någon annan.

    Behöver vindsurfare någon specialinbjudan eller?

    Det är väl allmänt känt att utöver det här forumet så finns det ett vindsurfingförbund?

    Skye10;406584 wrote:
    Om bittergrisarna läser igenom igen så är det just att dialogen som inleddes ifrån Skärgårdsstiftelsens sida möttes upp från kitare visar seriositet och en vilja att skapa en bra situation.

    Det värsta är när jag läser just dina inlägg är att jag blir orolig att just du för talan för tillfället, för som du uttrycker dig i den här tråden visar det inte att du har någon vidare förmåga för diplomati eller grundläggande argumentation. Dina bittergrisuttalanden, behöver de påpekas eller förstår du vad jag menar ändå?

    Skye10;406584 wrote:
    Så kom inte med påståenden om man inte vet hela innebörden och kringliggande faktorer!

    Men om du istället uppger de kringliggande faktorerna och bakgrundsinformation redan från början, skulle förmodligen debatten bli bra mycket mer saklig. Sen är det inte så konstigt att vindsurfare reagerar när du påstår att surfare skall följa reglerna för en kitezon, vi har separata zoner på andra ställen och helt plötsligt ska vi infinna oss i samma område, och vad är logiken i det?

  • getwet

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 19:43

    @Skye10 406556 wrote:

    Verkar finnas riktiga bitter-grisar på det här forumet.

    Det var bättre förr. Eller hur?

    Sporter kommer och går, förändras och utvecklas. Ska man förbjuda utövandet av vissa sporter på vissa platser för att vissa gamla rövar sitter fast i tänkandet?

    Det bara för tankarna till alla de ställen i Sverige där det finns stora skyltar som säger förbud mot vindsurfing. De är många. Hur fan kommer det sig då?

    Nu är det som det är. Finns tyvärr de människor som gillar kiting mer än vindsurfing eller vanlig surfing. Acceptera läget. Acceptera också att det finns “inkörnings-problem” innan folk har vant sig.

    Om det INTE förts någon dialog med skärgårdsstiftelsen och kommit till någon slags överenskommelse så hade det varit ännu värre.

    Och kom inte med sån skitsnack som “ni” kitare…trångsynthet!

    Varför ska vi acceptera läget när vissa delar av kitearna inte respekterar att man utsätter andra för en stor risk….?
    Ingen kan väl förneka att kites innebär en större risk än andra typer av segling, vore det inte då på plats att kiteare beräknar riskmomentet och avhåller sig från att åka strandnära på populära badstränder? Varför ska man åka precis vid kanten nära lekande barn och solande badgäster, varför utsätta andra för den faran. Utsätt er själva för den, inte andra!
    Seglar ofta och gärna själv på Skälåker och blir varje gång fly förbannad på kiteare som inte tycks förstå vad man sysslar med. Att åka in och segla mitt bland badande är oförlåtligt med 25-30 meter linor och fallande kites.

    Som några redan påpekat har det under hela min surftid aldrig varit några som helst bekymmer att segla på Skälåker, och jag har seglat sedan 1976. Kalla mig bittergris eller vad du nu vill, men jag gillar inte läget som vi nu står inför.
    Vet dock att det finns gott om seriösa och tänkande kiteare men eftersom sporten växer lavinartat rullar det det in ett antal som kanske inte hör hemma på vattnet, och defintivt inte med en kite i handen med tanke på det riskmoment man utsätter andra för.
    Och precis som Koa påpekade, att sätta ut hoppramper på en av Södertörns populäraste badstränder är fullständigt vansinningt……….

    Och den dagen det blir surf förbud på Torö pga av olyckor med kites, då vet i fan vad jag kommer att göra…….

    Men vill samtidigt ge en jätteeloge till alla kiteare som kör “safe” och enligt de regler som gäller på vattnet!

  • chris99

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 07:33

    Precis som “ni” vindsurfare finns det en del kitesurfare som är minst lika irriterade på tillväxten i kitesporten och problemen som det för med sig. För några år sedan var vi en liten grupp som tillsammans tog ansvar för att säkerheten var god och jag upplever att vi levde i väl symbios med vindsurfarna. På stränderna var det aldrig problem, kanske en och annan gliring på forum dock.

    Nu med en drös nybörjare som kör bland badare så var det nog tvunget att reglera området där de kör. Och det drabbar alla kiteare.
    Det dröjer nog inte länge innan vi har en allvarlig olycka inom kitesurfing i Stockholm som i värsta fall har dödlig utgång. Dock är det mycket sällan som andra dras med i dessa olyckor, det är oftast kitearen själv som drabbas.

    Att surfförbud skulle gälla vindsurfing är befängt dock. Har aldrig sett någon vindsurfare på Gålö/Schweizer som utsatt någon annan än sig själv för fara, och den torde vara marginell. Ni traskar väl ut i kanten av bukten och sedan lägger era timmar av surfing en bra bit ut fjärden. Vi kiteare kör lite annorlunda och gillar att köra där det är 2dm djupt.

    Så.. Det blir väl inget slutsats av ovanstående men jag tycker ni ska skita i förbudet och fortsätta som tidigare. Åååå nu får jag kiteboardklubben på mig. .. 🙂

    /Don C.
    PS. Varför finns det skyltar om vindsurfförbud på Schweizer…. 😉

  • banjo69

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 11:04

    Lugn nu alla…

    Vi ville införa några regler på gålö för att förhindra samma sak som på schweizer där det nu egentligen råder kite och windsurf förbud.. Dessutom har det varit observerat en hel del ovettig åkning med kites inne bland badande gäster. Vi vill väl alla för varje pris ungå att få något förbud på oss för vara sig kite eller windsurf. .. eller?

    Jag tror inte det kommer att vara nåt problem att “ni” windsurfare åker som ni alltid har gjort. Efter det jag har observerat så kör ju ni mycke längre ut än badande gäster ändå…

    och så tilslut en känga till killen med det orangeblåa seglet på torö i lördags som djävlades med att åka om och jippa 5 – 10 meter framför kitera…. och det upptill flera gånger. Handlingen var efter det vi såg helt medvetet och helt livsfarlig…. Det är ett bra sätt för att skapa ett förbud mot alla vattensporter på udden.. Lägg av med den SKITEN!.

    /christian

  • skye10

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 15:19

    @Svenne 406861 wrote:

    Det är väl allmänt känt att utöver det här forumet så finns det ett vindsurfingförbund?

    Det värsta är när jag läser just dina inlägg är att jag blir orolig att just du för talan för tillfället, för som du uttrycker dig i den här tråden visar det inte att du har någon vidare förmåga för diplomati eller grundläggande argumentation. Dina bittergrisuttalanden, behöver de påpekas eller förstår du vad jag menar ändå?

    Men om du istället uppger de kringliggande faktorerna och bakgrundsinformation redan från början, skulle förmodligen debatten bli bra mycket mer saklig. Sen är det inte så konstigt att vindsurfare reagerar när du påstår att surfare skall följa reglerna för en kitezon, vi har separata zoner på andra ställen och helt plötsligt ska vi infinna oss i samma område, och vad är logiken i det?

    Dina synpunkter om diplomati kan du hålla för dig själv. Om du kolla in dina vindsurfingsvänners dryga svar som kom nästan omgående så förstår du kanske. Varför ska man behöva ta en massa skit? Jag har inte betalt för att medla mellan några speciella grupper, utan är en helt vanlig kitare.

    Sånt jävla gnäll det blir för att behöva rigga 100 meter längre norrut under några ynka sommarmånader. Ett par sommarmånader som det ändå inte kommer vara surfbart på Gålö. Hur ofta brallar det örn på NO på sommaren? Tror inte att en enda av de som gnäller ens kommer befinna sig i närheten av Gålö under den givna perioden. Skulle det blåsa kuling så lär det inte finnas en människa på stranden ändå. Luktar princip-ridare lång väg.

    Skärgårdsstiftelsen vill inte ha surfare bland badgäster under sommaren. Thats it. Och om det beror på den ökade aktiviteten av kitare, vilket det förmodlingen gör, vad vill ni då? Att kitare ska bocka och buga inför “herreväldet” som “faktiskt har surfat där i 15 år utan att det behövt hända nåt”. Nej, skulle inte tro det.

    Visste förövrigt inte vilket forum som användes för stockholms vindsurfare förrän för ett par veckor sedan. Och som du kanske såg tidigare så gjorde de ingen skillnad på vind- och kitesurfing. De visade irritation över “folket med seglen och de som åkte ner på grusvägarna och lastade i och ur..”

    När man sedan lägger ut information som kommit fram så ska du veta att det är så jävla tråkigt när det finns idioter, som utan att försöka ta reda på mer, ska börja hacka och gnälla. (Se de inlägg som kom nästan omgående)

    Lägg ner den här skiten. Surfa var fan ni vill om ni ens kommer i närheten av Gålö på sommaren.

  • swe22

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 18:45

    Ja va fan. Man launchar ju inte på samma sätt med vindsurf. Oftast får man ju gå en bra bit ut innan man kan hoppa på vindsurfbrädan och så kryssar man ju alltid ut ur viken och kör. Så spela roll… Jag skulle iaf inte släpat vindsurfingkittet ända till norra stranden (jag kommer nog kita imorgon så jag får ju släpa mig bort dit iaf)

    Det ska ju bli hyffsad nordost nu tisdag, onsdag och torsdag kanske med en del sol också. Så visa hänsyn till semesterbadare. Det kan bli trångt på där ute på vattnet så läs på lite väjningsregler och skrik STYRBORD i gammal formula-anda 😉

    Out there, Action.. SEE YA!

    🙂

  • getwet

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 03:18

    @Skye10 407187 wrote:

    Dina synpunkter om diplomati kan du hålla för dig själv. Om du kolla in dina vindsurfingsvänners dryga svar som kom nästan omgående så förstår du kanske. Varför ska man behöva ta en massa skit? Jag har inte betalt för att medla mellan några speciella grupper, utan är en helt vanlig kitare.

    Sånt jävla gnäll det blir för att behöva rigga 100 meter längre norrut under några ynka sommarmånader. Ett par sommarmånader som det ändå inte kommer vara surfbart på Gålö. Hur ofta brallar det örn på NO på sommaren? Tror inte att en enda av de som gnäller ens kommer befinna sig i närheten av Gålö under den givna perioden. Skulle det blåsa kuling så lär det inte finnas en människa på stranden ändå. Luktar princip-ridare lång väg.

    Skärgårdsstiftelsen vill inte ha surfare bland badgäster under sommaren. Thats it. Och om det beror på den ökade aktiviteten av kitare, vilket det förmodlingen gör, vad vill ni då? Att kitare ska bocka och buga inför “herreväldet” som “faktiskt har surfat där i 15 år utan att det behövt hända nåt”. Nej, skulle inte tro det.

    Visste förövrigt inte vilket forum som användes för stockholms vindsurfare förrän för ett par veckor sedan. Och som du kanske såg tidigare så gjorde de ingen skillnad på vind- och kitesurfing. De visade irritation över “folket med seglen och de som åkte ner på grusvägarna och lastade i och ur..”

    När man sedan lägger ut information som kommit fram så ska du veta att det är så jävla tråkigt när det finns idioter, som utan att försöka ta reda på mer, ska börja hacka och gnälla. (Se de inlägg som kom nästan omgående)

    Lägg ner den här skiten. Surfa var fan ni vill om ni ens kommer i närheten av Gålö på sommaren.

    Jag tror inte att det är i grund o botten just Gålö Skälåker det gäller, det handlar nog mer om alla stränder………där även solbadare vill vara!
    Det är inte enbart på Skälåker som det seglas bland badande och strandnära. Oron gäller nog mer att det finns stränder som kommer att stängas av för vattensporter, liksom förbudet som diskuteras ihärdigt angående waterjets.

  • Oregistrerad

    Gäst
    27 augusti, 2007 vid 13:13
Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing [Gålö surfbeach, Stockholm. Detta gäller 1/5 – 31/8 ]

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.