Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gammal rigg, Ny Bräda

  • linnuz

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 18:34

    Men tror ni det är urdåligt att köpa den där bara för att ha nåt att åka runt på?
    Asså bara för att ha nåt att åka på?

  • carl-r

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 18:58

    Nej den är inte urdålig, däremot så är den rätt liten och rank. Den kommer att sjunka och välta om du inte är van. Det går inte att slå på den som på din elvström utan väldigt god teknik eller ypperlig balans.
    Har du en ängels tålamod går det utmärkt att lära sig segla på den, men inget kommer att vara enkelt om vi säger så.

  • linnuz

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 19:15

    Så den är en sinker?

  • Knatte

    Gäst
    29 juni, 2008 vid 19:44

    @Linnuz 478680 wrote:

    Så den är en sinker?

    kanske inte en sinker, men antagligen för liten för att du skall kunna segla denna utan stora problem i början. Det är ingen bra bräda för en nybörjare och den är gammal på många sätt. Som många säger, ha tålamod och lägg till ytterligare pengar på modernare utrustning.
    Risken är väldigt stor att du bara blir besviken och slutar surfa om du köper fel saker..:blush: Vindsurfing kostar pengar och du kan inte förvänta dig att få dugliga saker för 1500 kr om du inte har en jäkla tur..

  • linnuz

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 21:00

    Okej, men om man tycker det är kul på en gammal bräda med trekantigt segel, så borde det vara iallfall lika roligt på den där.

  • nachoman

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 21:11

    Linnuz, var bor du? Har du vägarna förbi ostkusten Västervik i sommar så kan du få ett vettigt segel och mast, ev också bom. Saker som iallafall är från sent -90 tal eller början av 2000-tal.

  • carl-r

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 21:34

    @Linnuz 478721 wrote:

    Okej, men om man tycker det är kul på en gammal bräda med trekantigt segel, så borde det vara iallfall lika roligt på den där.

    Nej. Tvärtom.
    Ett segel a’la näsduk håller inte formen när man är i planingsfart och fungerar inte. Den där brädan fungerar inte under planingsfart, den är för liten. Man kan säga att det fungerar lika bra som blankslitna sommardäck på en frusen insjö, på en motorcykel.

    Det fanns en anledning till att genomgående lattor dök upp på 80-talet.

  • carl-r

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 21:41

    @Linnuz 478625 wrote:

    Okej, det som är är att jag inte “hittat” nån som slänger eller säljer ett komplett riggpaker i stockholms området.

    I stockholmsområdet finns väl tyresö vindsurfingklubb. Det skulle förvåna mig mycket om inte dom har några klubb-brädor som de lånar ut till medlemmar. Det kan inte kosta många hundralappar att bli medlem och låna grejer därifrån gissar jag. Dessutom kommer du få surfbekanta och bra tips därifrån. Troligtvis kan du säkert köpa grejer från folk där också.

    http://twc.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=34
    Där fanns det visst fakta:

    Medlemsavgiften är:

    * 400 kr/år för vuxna, från det år du fyller 20 år
    * 100 kr/år för ungdomar upp till 20 år och pensionärer

    Som medlem får du:

    * Tillgång till klubbtomten med parkering samt gräsbelagda riggytor.
    * Låna klubbrädor utan kostnad
    * Låna klubbens GPS gratis
    * ( EV möjlighet att hyra brädplats i container)
    * Vindsurfa tillsammans med andra och utvecklas snabbare
    * Grilla nere vid vår solterass på stranden
    * Vara med och tävla
    * 10% rabatt på ordinarie priser (ej rea, paket eller andra erbjudanden) hos Surfbutiken
    * 10-30% rabatt på däck hos Däck & Bilservice, dessutom förmånliga priser på bilservice

  • tsss

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 21:51

    @Linnuz 478721 wrote:

    Okej, men om man tycker det är kul på en gammal bräda med trekantigt segel, så borde det vara iallfall lika roligt på den där.

    hej

    Som Carl R skriver så har TWC några klubbrädor som medlemmar kan få låna utan kostnad, när man surfar på Erstaviken. Gå med i TWC så får du säkert goda råd, när det inte blåser, samt när det blåser möjlighet att pröva halvmoderna grejer , dvs 90-tal och 2000-tal .

    Var bor du?

    hälsn Tomas

  • bicless

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 22:31

    Linnuz, vindsurfingklubbarna har ofta hyfsat moderna hgrejer som man kan låna om man är medlem, mycket bra alternativ. JAg tycker inte du skall satsa på att byta din bräda med budget på 1000:-. Blir knappt bättre än den du har. Vänta hellre och lägg lite mer så du kommer in på brädor från 2000-talet så blir det en klar skillnad och förhoppningsvis kommer du gilla sporten ännu mer. Tror du kan hitta vettiga ekipake från ca 2001-2003 med 115-140 liter för kanske som lägst 2500:-

    Mvh

    Bicless

  • rasmus_w

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 22:46

    Ska du nödvändigtvis hålla på och blanda antikviteter med moderna prylar, sätt en modern rigg på din gamla Elfström. Det blir inte optimalt men det fungerar. Din Elfström är nästan fyra gånger tyngre än en modern bräda så ett modern segel kommer få slita hårt men det funkar. Ingen kan däremot få ett trekantssegel att funka på en Mistral Screamer, den kommer åka på tvären hela tiden, om det nu alls går att stå på den. Eller, det kanske går men det är ett verkligt mästarprov.

    Jag har seglat en del med ett segel från 2004 och en bräda från 80-talet. Visserligen mycket mindre än din elfström men det fungerade. Däremot är skillnaden enorm mot att ha det seglet på en modern freewave.

  • lex-luthor

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 07:00

    Herregud Anders, är du en sådan källa till gammalt skr…jag menar bra-att-ha grejer? Jag bor ju nära dig så nu när återvinningscentralen börjar införa restriktioner kan du ju lämna grejerna hemma hos mig. Julafton :santa:

    Allvarligt skojat, så är jag faktiskt intresserad av det där 7.8 seglet och sen behöver jag ju en 430 mast, 5.0 segel, bom >200cm och varför inte en vågbräda….

  • linnuz

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 08:15

    Jag bor i sollentuna, sthlm.

    Jag ska faktiskt ner till västervik ^^ Ska bo hos en polare i två dar, så kan bli svårt att komma förbi, (Har ingen bil därnere,) Men tack ändå :cool2:

    Och sen har jag tänkt sådär, att om jag nu skulle köpa den där, så skulle jag iallafall få med en “ny” rigg, å jag kan köpa en bättre bräda efteråt.

  • Knatte

    Gäst
    30 juni, 2008 vid 08:40

    @Linnuz 478785 wrote:

    Jag bor i sollentuna, sthlm.

    Jag ska faktiskt ner till västervik ^^ Ska bo hos en polare i två dar, så kan bli svårt att komma förbi, (Har ingen bil därnere,) Men tack ändå :cool2:

    Och sen har jag tänkt sådär, att om jag nu skulle köpa den där, så skulle jag iallafall få med en “ny” rigg, å jag kan köpa en bättre bräda efteråt.

    Vilken är den där?? Pratar du om Screamer paketet?? För det är verkligen ingen modern rigg Vi pratar om minst 10 år gammal, troligtvis 13-14 år gammal Wallen rigg. Saker som du ändå inte har nytta av om du köper en nyare bräda sedan.. Tror du helt skall försöka lämna Screamer spåret och den riggen:cool2:

  • linnuz

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 09:29

    aa jag menar det paketet. ^^

    Men den har iallafall en ny infästning, så den borde ju funka på nyare brädor eller?

    Såhär har jag tänkt, Jag köper scream paketet, sen när jag har “råd” köper jag en bättre bräda 4000-5000 kr, så jag då har en rigg till det. Sen spar jag igen å köper ett bättre riggpaket.

    Vad tror du?

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gammal rigg, Ny Bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.