Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Gammal utrustning

  • Gammal utrustning

    Publicerad av mattis på 24 februari, 2011 vid 21:08

    Hej alla Kitesurfare!

    Verkar vara riktigt bra respons här och jag behöver lite tips.

    Tog en kurs på tre dagar i Argentina för ett år sedan och är riktigt sugen på att börja surfa lite på hemmaplan nu när det börjar bli lite varmare. Tänkte ta några lektioner först iom att det var ett tag sedan man var i vattnet men nu till min fråga:

    Jag har en kompis som köpte utrustning 2004 13m2 slingshot “uppblåsbar” komplett med sele och bom och linor samt bräda(twintip roberto ricci). Har själv inte sett den men tydligen har den bara använts 2gånger 2004 och sedan hamnat i ett förråd. Hur stor skillnad är det på dagens utrustning? Och hur mycket skulle en utrustning från 2004 vara värd? Är det ens värt att köpa?

    Tack på förhand

    /M

    pjoter svarade 13 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • martin

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 15:20

    Det är en i allra högsta grad körbar drake. Från 2003 någonstans är Slingshots drakar ok, ur ett ganska snällt perspektiv. Jag hade en Slingshot Fuel 14 2001 en gång i tidernas begynnelse och det var en fullständigt bedrövlig drake i jämförelse med bara några årsmodeller senare. 2004:an är en C-kite med begränsad möjlighet till depower som det mesta annat från den tiden, men den är som sagt körbar. Men du kommer att ställas inför en klart större utmaning i att lära dig med den jämfört med en bow/sle av modernare snitt. Tipset är att modifera draken med en femtelina för att kunna använda den som säkerhet och återstartshjälp (det behövs i början). Se också till att du har någon kursledare, eller annan erfaren kompis med dig de första gångerna. Gör du fel med en c-kite så skiter det sig ordentligt. Det kan det iofs göra med en modern bow/sle också, men sannolikheten är betydligt mindre, speciellt om du är påläst och inte har anlag för att drabbas av panik.

    Prismässigt måste det vara mycket billigt för att det ska vara lönt att köpa ett sådant kit. Draken 500kr, bommen 500kr (kolla dock så att den har ok säkerhetssystem, dvs att den går att nöd-koppla-loss om det skiter sig). Brädan är svårt att säga, men 700-1000kr är den värd om jag antar att den är typ max 150 lång. Är den uppåt 170 är också den värd nån femhundring. Brädan och bommen kan du använda fortsatt med en ny kite senare. Det kan vara bra att ha en bom om du köper kite only tex, eller som backup om något skulle hända med orginalbommen. Även om den inte passar i nuvarande utförande så kan man med enkla medel konvertera den så att den går att använda med i princip vilken kite som helst av senare årsmodell. Är du inte tvingad att köpa en kite komplett med bom så går det att göra bra dealar.

    Om du vill komma så billigt undan som möjligt, men ändå vill ha ok prestanda, är dock rekommendationen att leta efter en 2006-2008 SLE-kite istället. 2006 är det bara ett fåtal kites som är bra, men 2007 finns en massa bra modeller. 2006 Waroo tex är ett mycket bra alternativ. 2007 Naish Boxer SLE i små storlekar är också fina. Ozone Edge var bra redan 2006 (dock lite meckig bom för min smak). Men det finns drösvis med andra kites, speciellt från -07 som är bra.

  • mattis

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 16:55

    Tusen tack för snabbt och uttömmande svar! 🙂

  • pjoter

    Medlem
    28 februari, 2011 vid 08:29

    Martins svar är klockrent. 🙂
    Började själv med en slingshot fuel 13kvm -04 och det fungerade fint. Dock är den som sagt inte jämförbar med dagens drakar. Var det körbart med den draken så hade man alltid så mkt kraft på land att man kasade runt lite och fick jobba för att hålla den. Samma sak när man tappade brädan så hade man mkt kraft i kiten även när man stod stilla. Rent körmässigt funkade dom fint men just det där med att det var så mkt kraft jämt fick iaf mig till att fega och ofta gå ut i lite för lite vind vilket gjorde det svårt att lära sig höjda mm.
    Som instruktör nu märker jag också en stor skillnad på hur lätt folk lär sig ta höjd (kryssa) och börja hoppa mm nu än på den tiden.

    Förutom det har det hänt en hel del på kitens/bommens säkerhetssystem sen dess. Exempelvis hade SS -04 inget sätt att fästa leashen original så man kunde hoppa och snurra/ kiteloopa utan att det snodde sig. Har för mig det kom på -05 bommen.
    Även brädorna har blivit klart bättre sen dess, dom är klart bättre på det mesta nu, som att ta höjd, skära bättre genom vattnet osv. Men det är ju inte alls lika viktigt som kiten där det faktiskt handlar om säkerhet.

    Men man ska också komma ihåg att det lät likadant då jag började -04, då skulle man skaffa minst en -03, innan dess var de livsfarliga sas det. Så det har hela tiden gått framåt och -04 var ändå rätt ok. Dock tog kitesen ett enormt steg framåt -06/07 då de blev plattare och fick ett betydligt större vindregister vilket gjorde dem klart bättre för en nybörjare. Då en modernare kite har större vindregister klarar man sig också oftast bättre med en kite. Vet inte hur många gånger jag åkte till stranden i början och det blåste för mkt eller för lite. Tror jag hade dubblat dagarna på vattnet med en modern kite.

    Du är också mycket välkommen att gå kurs med min skola, http://www.kiteskola.se. Vi kan styra ihop en bra uppfriskningskurs för dig och sjävklart kan du använda en egen kite om du köpt det innan, eller så går vi igenom vad du bör tänka på innan köp.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Gammal utrustning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.