Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gammelräser för ickeplanande väder

  • rasmus_w

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 12:44

    @Carl R 388248 wrote:

    Dock kommer vi tillbaka till att jag har dragit max. Vet inte hur jag ska förklara så att du förstår? Masten ligger dikt an längs framkant på mastfickan så att det tar emot. Mastfickan fjädrar inte. Jag har lika mycket böj på masten som seglet är sytt. Kan jag förklara det bättre?

    Tja, jag kan säga så mycket som att jag tror dig när du testat med en modern förlängare plus en rejäl nedhalsvev. Jag är rätt säker på att man kan fortsätta en bit till om man bara har rejäla doningar som tål några hundra kilos belastning.

  • Knatte

    Gäst
    4 juni, 2007 vid 13:13

    @Rasmus_W 388287 wrote:

    Tja, jag kan säga så mycket som att jag tror dig när du testat med en modern förlängare plus en rejäl nedhalsvev. Jag är rätt säker på att man kan fortsätta en bit till om man bara har rejäla doningar som tål några hundra kilos belastning.

    Håller med Ramus, att du säkerligen kan dra ner mera, med en riktigt förlängare:laugh:
    Förstår inte riktigt hur mastfickan kan vara begränsningen ? Seglet skall ju glida neråt i fickan:confused2: 🙂 Men du kanske kan förklara detta på ett bättre sätt.
    Men när du har löst fladder ända ner till bommens uthal, då har du antagligen dragit tillräckligt hårt… (Nu skall du inte allt ha så mycket nedhal, men din förlängare skall klara av att göra ett sådant jobb :tongue: )

  • rasmus_w

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 13:30

    Tilläggas skall att om jag minns någorlunda rätt så uppkommer fladdret när man drar tills masten böjer mer än vad mastfickan böjer. Drar man tills masten precis följer mastfickan blir det inget fladder alls.

    Fast nu är det fullt möjligt att nån rättar mig.

  • carl-r

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 14:21

    @Knatte 388293 wrote:

    Håller med Ramus, att du säkerligen kan dra ner mera, med en riktigt förlängare:laugh:
    Förstår inte riktigt hur mastfickan kan vara begränsningen ? Seglet skall ju glida neråt i fickan:confused2: 🙂 Men du kanske kan förklara detta på ett bättre sätt.

    Ok, nytt försök. 🙂
    Seglet glider neråt utan problem, har tom haft siliconspray på masten och på rullarna i förlängaren. Inget fastnar någonstans.
    Tänk dig att du har en skjorta på dig. Om du nu sätter fast den i byxorna och putar rejält med magen å lutar dig bakåt så finns det en gräns för hur mycket man kan puta med magen å luta sig bakåt. Skjortan håller emot framtill mot magen. 😉 Det stretar i nacken där kragen håller emot. Till slut får du knäppa upp ett par knappar för att kunna ha en större mage.
    Det var den bästa liknelse jag kunde komma på.

  • rasmus_w

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 14:30

    Det är rätt små rullar i förlängaren. Det ger friktion.

  • carl-r

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 14:56

    Om du man syr igen sina jeans där man normalt stoppar ut fötterna, kan man då dra upp de till grenen då? Är det bara å ta i ordentligt å dra?

  • marden

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 15:08

    ja det är bara o dra tills bena har böjt sig o fläsket på baksidan av låret börjar fladdra likt ett löst akterlik

  • carl-r

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 15:26

    Hahahahaha 😀
    Tack för dagens skratt!! 😀

  • rasmus_w

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 23:38

    Alltså, seriöst. Alla segel jag nånsin har sett har kunnat halas ner tills de ser helt sjuka ut. Knappt nån buk, fladder från toppen och ner till bommen eller ännu längre ner. Skillnaden är mest hur mycket man behöver ta i. På nyare segel är alla material rätt styva så man får ta i nåt jävulskt för att fixa det. På äldre segel behövdes det lite mindre kraft men vissa år har det varit tal om enorma krafter. Det finns en anledning till att RS-X-seglarna åtminstone till en början hade problem med exploderande mastförlängare…

  • canoya

    Medlem
    5 juni, 2007 vid 08:53

    Rasmus och Knatte: Nu är ju knappast Carl R betjänt av att rigga sitt MKIV för att segla slalom i 15 m/s utan verkar snarare vilja få ut så mycket lättvindsprestandea som möjligt ur riggen.

    När det gäller segel till en gammal hederlig raceboard så har jag uppfattat det som att dessa kräver lite annat stuk än vad korta och moderna brädor gör. Man behöver mer kraft för att få fart på brädan och seglar man dessutom i lättvind så kan man nog med fördel “underdra” nedhalet för att faktiskt få ett mer stängt akterlik istället för att dra så det blir fladder ner till bommen som passar bra när man är i seglets övre vindregister. Kolla på bilder från raceboardregattor (förekommer faktiskt ännu idag i en del länder :)) så är deras segel av en annan typ än formula och slalom seglen.

    Carl R: För att få lättvindspower i ett segel som är i underkant eller till och med under sitt normala vindregister (som ditt MKIV var när du var ute i 6 m/s) så ska du rigga med mycket buk och stängt akterlik, dvs lite nedhal och lite uthal. Om det kommer kraftiga byar så kommer det att bli obekvämt så det bllir ju lite av en kompromiss. Alternativet är att rigga större segel.

    Det är därför man planade tidigare med mindre segel förr än man gör nu. Baksidan blir som sagt att riggen inte tål mycket vind utan att bli bångstyrig.

    Prova att rigga nästan utan fladder nästa gång du kör lättvind och berätta sedan hur det funkade!

    /Håkan

  • Knatte

    Gäst
    5 juni, 2007 vid 09:35

    @canoya 388504 wrote:

    Rasmus och Knatte: Nu är ju knappast Carl R betjänt av att rigga sitt MKIV för att segla slalom i 15 m/s utan verkar snarare vilja få ut så mycket lättvindsprestandea som möjligt ur riggen.

    När det gäller segel till en gammal hederlig raceboard så har jag uppfattat det som att dessa kräver lite annat stuk än vad korta och moderna brädor gör. Man behöver mer kraft för att få fart på brädan och seglar man dessutom i lättvind så kan man nog med fördel “underdra” nedhalet för att faktiskt få ett mer stängt akterlik istället för att dra så det blir fladder ner till bommen som passar bra när man är i seglets övre vindregister. Kolla på bilder från raceboardregattor (förekommer faktiskt ännu idag i en del länder :)) så är deras segel av en annan typ än formula och slalom seglen.

    Carl R: För att få lättvindspower i ett segel som är i underkant eller till och med under sitt normala vindregister (som ditt MKIV var när du var ute i 6 m/s) så ska du rigga med mycket buk och stängt akterlik, dvs lite nedhal och lite uthal. Om det kommer kraftiga byar så kommer det att bli obekvämt så det bllir ju lite av en kompromiss. Alternativet är att rigga större segel.

    Det är därför man planade tidigare med mindre segel förr än man gör nu. Baksidan blir som sagt att riggen inte tål mycket vind utan att bli bångstyrig.

    Prova att rigga nästan utan fladder nästa gång du kör lättvind och berätta sedan hur det funkade!

    /Håkan

    Jo,håller med dig Canoya 🙂
    Men min infallsvinkel var ju att han bör kunna dra mera nedhal.(på bilden) Sedan skrev jag också att han inte skall rigga så i vanliga fall.. Sedan har MKIV inget bottendrag, hur du än riggar ….. Men du kan ju få mer eller mindre av varan vid rätt riggning..:grin:

  • canoya

    Medlem
    5 juni, 2007 vid 10:02

    Själv har jag en BIC Bamba från 91 med ett lika gammalt UP Slalom Racing 7,5 (med 235 lång bom!) som går att rigga med grymt djup buk för bottendrag men går å andra sidan inte att få att släppa överskottsvind som modernare segel. Men ska man ut och glida med planing nån gång ibland så är det nästan bättre att inte behöva jättestort segel.

    MKIV har jag aldrig provat utan babblade mest generellt.

    Nu är det lunch!

  • robin

    Medlem
    5 juni, 2007 vid 11:05

    @Carl R 388248 wrote:

    Ok, då säger vi att förlängaren är kass också.

    Dock kommer vi tillbaka till att jag har dragit max. Vet inte hur jag ska förklara så att du förstår? Masten ligger dikt an längs framkant på mastfickan så att det tar emot. Mastfickan fjädrar inte. Jag har lika mycket böj på masten som seglet är sytt. Kan jag förklara det bättre?
    QUOTE]

    Måste hålla med övriga här. Om förlängaren är lång nog så går det att dra mer trots att seglet är helt spänt. Fortsätter du dra så tvingar du fram ett löst akterlik, och det är det som behövs. Hur det funkar har jag faktiskt aldrig tänkt på, men jag antar att man tvingar masten att böja sig mer än vad mastfickans kurva.

    Att det känns som om det tar emot tvivlar jag inte på, så sätt en fot på mastfoten, linda linan runt selens krok eller något annat och dra med hela kroppen.

    /Robin

  • rasmus_w

    Medlem
    5 juni, 2007 vid 11:44

    @canoya 388504 wrote:

    När det gäller segel till en gammal hederlig raceboard så har jag uppfattat det som att dessa kräver lite annat stuk än vad korta och moderna brädor gör. Man behöver mer kraft för att få fart på brädan och seglar man dessutom i lättvind så kan man nog med fördel “underdra” nedhalet för att faktiskt få ett mer stängt akterlik istället för att dra så det blir fladder ner till bommen som passar bra när man är i seglets övre vindregister. Kolla på bilder från raceboardregattor (förekommer faktiskt ännu idag i en del länder :)) så är deras segel av en annan typ än formula och slalom seglen.

    Jag skulle vilja säga att ska man segla med tajt akterlik ska seglet vara sytt på det viset. Att underdra akterliket brukar vad jag erfarit mest få seglet att kännas konstigt. Jag fixar lättvindsdrag med uthalet, inte med nerhalet. Fast på ett MKIV lär det gå lite dåligt, seglet är nästan platt hur man än ser på saken.

  • carl-r

    Medlem
    5 juni, 2007 vid 12:10

    @canoya 388504 wrote:

    Prova att rigga nästan utan fladder nästa gång du kör lättvind och berätta sedan hur det funkade!

    /Håkan

    Kan helt klart vara värt att testa. Jag återkommer i ärendet. 🙂

    @Robin 388540 wrote:

    Måste hålla med övriga här. Om förlängaren är lång nog så går det att dra mer trots att seglet är helt spänt. Fortsätter du dra så tvingar du fram ett löst akterlik, och det är det som behövs. Hur det funkar har jag faktiskt aldrig tänkt på, men jag antar att man tvingar masten att böja sig mer än vad mastfickans kurva.

    Om man tänker sig mastfickans längd längs framkanten så borde det ange maximal längd på den mast man kan få in. Om det möjligtvis är så att mastfickan är vid nertill så kanske man kan dra en cm till genom att tvinga masten mot bakkant av mastfickan.

    Dock är mastfickan rätt smal nertill, det är cambers hela vägen, och eftersom mastfickan inte stretchar (undrar hur seglet skulle bete sig då) så finns det en teoretisk max luff som det inte känns meningsfullt att försöka överskrida.

    @Robin 388540 wrote:

    Att det känns som om det tar emot tvivlar jag inte på, så sätt en fot på mastfoten, linda linan runt selens krok eller något annat och dra med hela kroppen.

    /Robin

    Jag har en aldeles utmärkt riggpinne av bästa hickory. Tycker det är lätt att dra nedhal faktiskt.
    Dock är du och rasmus och vem som helst faktiskt väldigt välkommen ner till surfstranden vid getå för provriggning. Dock vill jag ha ett gammalt slitet segel i samma storlek om det går åt fanders med mitt mkiv. 😉
    Säg till i förväg så tar jag med extra kaffe och mackor.

    @Rasmus_W 388548 wrote:

    Fast på ett MKIV lär det gå lite dåligt, seglet är nästan platt hur man än ser på saken.

    Sååå jätteplatt är det ju inte. Med 7 cambers å löst hängande akterlik så får du nog buk så det räcker. Som jag ser det är det helt och hållet akterliket som bestämmer buken på seglet. Nedhalet har bara en position och det är max i mina ögon.

Sida 9 av 13

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gammelräser för ickeplanande väder

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.