Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gåsfett i fejjan. myt eller skryt?

  • wisco

    Medlem
    14 november, 2007 vid 09:12

    @Börje 428470 wrote:

    Vilken syn, gummiförklädda män, och kvinnor, som gnider gäss i ansiktet!
    Undrar vad ornitologerna tycker?

    🙂 🙂 🙂 Ha ha, gummipojkar jagar fåglar på stranden… Men gæss finns væl oftare på gårdar och i parker, ænnu roligare…

    Vi anvænde vaselin førr. Men bara i ansiktet, som någon påpekade ær det mest før att vattnet ska rinna av fortare då det kyler værst. Inne i handskarna ær det nog bara en dålig ide. Och neoprenmask som någon annan påpekade ær sækert bættre.

  • callevader

    Medlem
    14 november, 2007 vid 09:22

    Tja, du skriver ansiktsmask? Menar du den vanliga dominansluvan eller har du någon heltäckande variant och var hittade du den i så fall.

    Det blåser bra på Vintern…

  • blackadder

    Medlem
    14 november, 2007 vid 10:09

    @Rasmus_W 428466 wrote:

    Fett är bra under huden. Där kan kroppen använda det som bränsle för att på så vid hålla kroppen varm.

    Fan va fräckt. Nya arbetsuppgifter för plastikkirurgerna: Spruta in gåsfett under huden i ansiktet.

  • fluff

    Medlem
    14 november, 2007 vid 11:49

    Detta beteende är väl bara normalt. Jag är lite slarvlig när jag käkar gåslever o skumpa mellan åken – har hört att på vissa platser i landet äter man risifrutti??!! Hursomhelst, det fastnar i skägget och bidrar på samma sätt som det lite tristare gåsfettet – hur man nu kan pyssla med det… 😉

  • debkausf

    Medlem
    14 november, 2007 vid 17:32

    @Aronh 428364 wrote:

    Fördelen med fett i ansiktet är ju att det skapar en hydrofob yta, dvs vattnet bildar droppar ungefär som en nyvaxad bil. I och med detta blir man inte lika blöt i ansikte.
    Eftersom vatten leder värme bra blir man fortare kall om man är blöt. När man åker skidor kanske det inte är bra eftersom man inte behöver bli blöt men när man är i vatten och surfar tror jag att det är bättre. Risken för förfrysning är nog större utan än med gåsfett när man ändå kommer bli blöt

    Nästan rätt! Man blir fortare kall när man e blöt men det beror i detta fallet på att vattendropparna kondenseras och avleder värmen från huden. När temperaturen sjunker ökar köldeffekten(kondenseringen) tyvärr ihop med det vi alla gillar bäst, nämligen vinden.

  • blackadder

    Medlem
    14 november, 2007 vid 18:03

    Precis. Basic physics. De e en jävla tur man inte surfar runt i aceton (som avdunstar tidigare), för då hade det varit snorkallt på riktigt. Om man däremot bytte ut vattnet mot gåsfett, då jävlar… hmm…

  • debkausf

    Medlem
    14 november, 2007 vid 18:15

    @Blackadder 428585 wrote:

    Precis. Basic physics. De e en jävla tur man inte surfar runt i aceton (som avdunstar tidigare), för då hade det varit snorkallt på riktigt. Om man däremot bytte ut vattnet mot gåsfett, då jävlar… hmm…

    eller flytande kväve??? Du kan väl räkna om vågprognos du presenterade för hvide sand(7,9m) baserat på att vattnet byts ut mot fl.kväve. Jag ser gärna en rapport senast till på lördag…. blåser ju ändå inte så de hinner du nog!!!

  • aronh

    Medlem
    14 november, 2007 vid 18:20

    @debkåusf 428575 wrote:

    Nästan rätt! Man blir fortare kall när man e blöt men det beror i detta fallet på att vattendropparna kondenseras och avleder värmen från huden. När temperaturen sjunker ökar köldeffekten(kondenseringen) tyvärr ihop med det vi alla gillar bäst, nämligen vinden.

    Jo det stämmer att vattnet tar åt sig värme för att kondensera. Jag tänkte mest på att om vatten inte varit en bra värmeledare hade värmen inte ledits bort från huden lika fort.

  • blackadder

    Medlem
    14 november, 2007 vid 18:31

    @debkåusf 428591 wrote:

    eller flytande kväve??? Du kan väl räkna om vågprognos du presenterade för hvide sand(7,9m) baserat på att vattnet byts ut mot fl.kväve. Jag ser gärna en rapport senast till på lördag…. blåser ju ändå inte så de hinner du nog!!!

    Strävit. Ska se va ja kan göra.

  • Oregistrerad

    Gäst
    14 november, 2007 vid 19:42

    @debkåusf 428575 wrote:

    Nästan rätt! Man blir fortare kall när man e blöt men det beror i detta fallet på att vattendropparna kondenseras och avleder värmen från huden. När temperaturen sjunker ökar köldeffekten(kondenseringen) tyvärr ihop med det vi alla gillar bäst, nämligen vinden.

    hmmmm….. vattendropparna avdunstnar och avleder värmen från huden hoppas jag

  • blackadder

    Medlem
    14 november, 2007 vid 19:49

    Ja just.

  • rasmus_w

    Medlem
    14 november, 2007 vid 22:37

    @Blackadder 428494 wrote:

    Fan va fräckt. Nya arbetsuppgifter för plastikkirurgerna: Spruta in gåsfett under huden i ansiktet.

    Annars kan du prova själv. Det finns en enkel och väl fungerande amatörmetod: Spruta helt enkelt in fettet i det största hål du kan finna i ditt ansikte så kommer det hitta sin rätta plats av sig självt.

  • debkausf

    Medlem
    19 november, 2007 vid 16:01

    @Rasmus_W 428654 wrote:

    Annars kan du prova själv. Det finns en enkel och väl fungerande amatörmetod: Spruta helt enkelt in fettet i det största hål du kan finna i ditt ansikte så kommer det hitta sin rätta plats av sig självt.

    KRÄÄÄM!

  • debkausf

    Medlem
    19 november, 2007 vid 16:05

    @Oregistrerad 428617 wrote:

    hmmmm….. vattendropparna avdunstnar och avleder värmen från huden hoppas jag

    Endel använder ibland även uttrycket avdunsta, ja.

  • blackadder

    Medlem
    19 november, 2007 vid 17:07

    Vilket är MOTSATSEN till kondensera. Tillbaks till fettet. Kan vi inte dra igång en affär för frösna surfare: “Köp inte en dyr våtdräkt som bara går sönder. Köp vår extra-fettsprängda-surf-majonnäs istället.” Kommer sälja som smör… eh… hmm…

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gåsfett i fejjan. myt eller skryt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.