• guran

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 07:39

    Fy fan vad oansvarigt. Är han medlem bör han dö

  • stinger

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 08:40

    Ta ungtupparna i örat. Skulle vara trist om ett fåtal skulle förstöra ett surfställe som har funkat finfint i mer än 20 år.

  • bohn2fly

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 09:01

    Regler har aldrig behövts i Varat tidigare, eftersom det endast har funnits, typ jag, Fredo och Bjöno plus 2-3 till som kitesurfat tidigare. Jag räknade till 14 kites i luften i måndags. Det är en rekordökning. Så nu är det tamifan dags med regler för att få det att flyta fint.

    En grej som jag störde mig på, gjorde det själv hmm, jaja, men det är att alla ska starta och landa på samma ställe. Ingen vejningsplikt var det dock inte frågan om här inte. Mitt i denna zon var det också kitare som åkte rakt igenom. Herregud det kan gå åt helvete och det är väldigt nära land detta…

    Nej jag är för en startzon och en landingszon, kan man inte hålla sig til detta om man är nybörjare eller nåt annat, så gå längre ner till höger om oss andra.

    Kan inte det vara en bra idé…

    Tänkte bara tänka före innan efter det har hänt något före något händer shocked.gif

    /B

  • jerkera

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 10:26

    kanon om det kommer upp lite regler, tar man sig inte ut utanför bojarna när det är fint väder och många badande fins det ju andra ställen som är lämpligare. Slå upp en skylt med regler vid riggplatsen så ser allmänheten att vi försöker ta ansvar och kan få mer förståelse för hur det funkar…

    fan avd kul det var i måndags förresten, hoppas ni fick en fortsatt fin dag mr, björn och tomas. Hörde att det dök upp en hel del fler på eftermiddagen, lite surt att dra till jobbet då!
    Men det blev lite surfat i st:anna igår, efter ett jävla tråcklande för att få upp kiten på en stenig och snårig ö blev det fin skärgårdssurf mellan kobbar, skär och segelbåtar…

  • mrmille

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 10:33

    Jo, biorno har varit inne på det en del tidigare.

    Om någon är osäker på vart man kan åka annars än i Varamon så FRÅGA. Det finns massor av bra spots.

    Visst blir det lite meckigt när vi alla vill landa så nära klubbhuset som möjligt, man går ju ogärna ett par meter extra, ghmmm.

  • stinger

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 10:44

    Jag som vindsurfare har inte förstått konflikten vindsurfare vs kíte som man hör om på andra ställen. (Viken är ju stor iofs) Hittills har det funkat bra i Varamon. Synd om det skulle förstöras av några vildhjärnor…
    Jag brukar alltid starta från mitten av stranden (vid flaggorna) för att “automatiskt” komma längre ut än kajtarna.
    Bra att kite o vindsurf representeras i samma klubb, det borde göra det enklare att “ta tag” i de som ställer till problem.
    En start resp landningsbana är väl kanon tycker jag.

  • mrmille

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 10:48

    Egentligen…

    Om alla bara tar sig ut utanför bojjarna är det ju inga problem, där finns det ju hur mycket plats som helst att åka på!

    Att man sen kanske får “taxa” in. Dvs vänta tills det finns plats borde ju inte vara några problem. Detta borde kanske gälla alla även om kitesurfarna tar en hel del mer utrymme i anspråk.

  • bohn2fly

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 11:21

    Vindsurfare och Kitare i Varamon delar strand på ett mycket föredömligt sätt tycker jag. Där har vi inga problem alls…

    Men det jag gärna ser är att om man ska starta så gör man det från ett ställe och är man där så har man all rätt i världen och alla andra ska visa hänsyn och lämna företräde. Dvs inte komma i full fart hoppa av sig bräda och stå med kiten ovanför huvudet och vänta på vind eller kanske landa.

    Ska man landa så åker man en bit längre upp eller så landar man innan “Startzonen” om man inte lyckas ta sig tillbaka.

    Som det är idag så sker ju allt inom ett område av 35 meters strandremsa. Förr eller senare har vi ett trassel av kites och blåser det mycket så sitter någon i betongmuren.

    En annan regel som jag tycker är helt okej är att landad kite ska ha sina linor upplindade på bommen. Men det kanske är att ta i, men visst vore det bra 😉 Men det kanske inte blir något bekymmer om vi har två zoner.

    Det räcker ju att de som ska landa sin kite gör det till höger om lyktstolpen med simringen på(näsan mot vattnet), till vänster är det startzon som gäller.

    Typ…

    /Peter

  • mrmille

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 11:34

    bra idéer

    det där med linorna bör man ju kanske ta en liten titt på också då stranden är relativt smal.

    Inte för att man ska behöva linda upp linorna men man kunde kanske lägga ihop dem lite eller någe

  • guran

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 13:56

    Svar till:


    Egentligen…

    Om alla bara tar sig ut utanför bojjarna är det ju inga problem, där finns det ju hur mycket plats som helst att åka på!

    Att man sen kanske får “taxa” in. Dvs vänta tills det finns plats borde ju inte vara några problem. Detta borde kanske gälla alla även om kitesurfarna tar en hel del mer utrymme i anspråk.

    [/ QUOTE ]

    Men då MÅSTE du skaffa en LEI….. Du tar dig ALDRIG utanför bojjarna med det där biltemaspektaklet du hade sist….

  • coffer

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 14:09

    Svar till:


    Då dessa även uppnått en respektabel ålder kan de inte längre skylla på ungdomens nyckfullhet och infall utan ska föregå med gått exempel då de nya 15 åringarna som kommer (coffer mfl) ser upp till er !

    [/ QUOTE ]

    O varför förtjänar jag att hamna i den här diskutionen.
    Jag är faktiskt mer än 16.

  • mrmille

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 18:06

    Svar till:


    Men då MÅSTE du skaffa en LEI….. Du tar dig ALDRIG utanför bojjarna med det där biltemaspektaklet du hade sist….

    [/ QUOTE ]

    Om jag inte missminner mig så var vi tre pers utanför bojjarna senast och körde

    Samtliga var foils

    grin.gif grin.gif

  • biorno

    Medlem
    30 juni, 2005 vid 00:38

    Njaeee… ärligt talat såg jag inte en foil framme tills det blåste mindre en 4 m/s… då tycker vi kitesurfare inte att det är så roligt att surfa då man bara kan fisåka fram å tillbaka….

  • jbi

    Medlem
    30 juni, 2005 vid 11:35

    02.38 onsdag på Steffo ! Skaffa dig en hobby för f-n…
    smile.gif

  • ollefax

    Medlem
    5 juli, 2005 vid 21:26

    kan inte en plåt skylt med lite anvisningar och kiteregler sättas upp nära stranden. Kan vara bra att bli lite påmind ibland…

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.