Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gotland 20081026 av pressfotograf.se

  • robrox

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 08:33

    Jag gör precis som Ola P använder LR2 och fotar alla mina surfbilder i RAW

  • the-champ

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 08:48

    @Ola_P 512305 wrote:

    Sällar mig till skaran som tycker RAW är lika smidigt som jpeg, så länge man har en dator som orkar med (inga större problem med min laptop). Själv kör jag Lightroom 2 + PSCS3 (fast PS åker sällan fram till wsurfbilder).

    Också nyfiken på efterbearbetningen… Riktigt skitväder är klurigt.

    Ang. brännvidderna, 300 på en 1D låter rätt vettigt för Torö, jag upplevde att 300+30D var precis på gränsen till att vara i längsta laget när jag plåtade där i vintras.

    Jag kör CS3 enbart med kanske läge att testa Lightroom till Rawbilder….och jag fotar enbart raw.
    30d och 100-400 funkar rätt bra om det finns tillräckligt med ljus annars är 70-200+1,4 coverter ett alternativ för mig .Dessa är nu inte riktigt lika skarpa som fasta optik men funkar rätt bra ändå.

    ingen som har lust att tala om hur ni gör efterbearbetning i lite korta drag …kör ni bild för bild eller hela sessions åt gången …t,e,x.
    Själv tar jag in ett gäng bilder i CS3 och sedan bearbetar dem en i taget vilket tar lite tid.Kollar exp-fillight om det behövs-brightness-kontrast-lägger ofta på färg sparar sedan i tiff innan beskärnig och skärpning vilket brukar ligga på 0,3-125 unsharp mask. Sparar för webb och ca 50-75 % 800 pixlar för utlägg på min hemsida.
    Owe

  • ola_p

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 08:57

    @The Champ 512390 wrote:

    ingen som har lust att tala om hur ni gör efterbearbetning i lite korta drag …kör ni bild för bild eller hela sessions åt gången …t,e,x.
    Själv tar jag in ett gäng bilder i CS3 och sedan bearbetar dem en i taget vilket tar lite tid.Kollar exp-fillight om det behövs-brightness-kontrast-lägger ofta på färg sparar sedan i tiff innan beskärnig och skärpning vilket brukar ligga på 0,3-125 unsharp mask. Sparar för webb och ca 50-75 % 800 pixlar för utlägg på min hemsida.
    Owe

    Jag brukar börja med att justera en “typisk” bild från sessionen, seda synca ut det på resten av bilderna. Sedan stegar jag framåt och justerar de enskilda bilderna i de fall de behövs. Har ljuset ändrats så blir det då å då att jag gör en större justering och sedan syncar mot efterföljande bilder. På det viset blir tiden per bild rätt liten. LR2 kan göra uppskärpning på de exporterade filerna automatiskt (utöver det som brukar kallas capture sharpening).

  • styret

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 10:49

    Jag plåtar RAW och skickar det från bridge in i cs3 raw-konverterare.
    Jag bryr mej så gott som aldrig om att lägga upp hela sessioner och tycker sällan att jag får fler bra bilder än att jag kan köra dom manuellt, gör alla justeringar, sparar och sen brukar jag ta en omgång i ps för typ lite vinjeteringar och kanske någon pjattning/efterbelysning då iallafall inte jag ahr hittat något bra sätt för det på raw-konverteraren. Och sen justerar jag ner det i storleken jag vil ha det, oftast webb, på med lite skärpa via högpass eller usm och sen spara för webb i 50%.

    Det tillvägagångssättet kör jag oavsett om det är surfbilder, editorialt eller konst.

  • haze

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 11:04

    Så klart man kör RAW. Jag kör Lightroom 2. Sjukt bra och enkelt. Sen så är man fortfarande nybörjare både på LR och på Photoshop men man försöker i alla fall.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gotland 20081026 av pressfotograf.se

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.