• anonym-anvandare

    Medlem
    3 juli, 2002 vid 17:42

    info: nuvarande open water speed record är 45,2 knop och sattes 95 av roddy lewis på fuerteventura… roddy lewis hade en specialbyggd slalombräda byggd på hawaii… det kallar jag snabbt

  • calle_b

    Medlem
    3 juli, 2002 vid 20:07

    ……

    Måste helt enkelt ta o skaffa en GPS-pryl med andra ord. wink.gif

    Det verkar på er att min referensbåt får ta å byta mätare.
    Om “Dunken” ligger o maxar “open sea” och kommer upp i krokarna runt 35knop så får jag återkomma när jag har bräckt det wink.gif

    Men för att nu leda ut en liten obesvarad fråga:

    Vad går snabbast HALVIND/SLÖR????? Våggrejer eller formula? Jag hävdar våggrejer….. wink.gif Men det är bara för att jag har seglat om en, två formula grabbar…………….. wink.gif

    Ha d gott

  • Knatte

    Gäst
    4 juli, 2002 vid 05:34

    Tror att en formula går snabbare än vågprylar. Men det det beror nog lite vad du läser in i definitionen vågprylar. Om det handlar freeride, freestyle eller ren vågbräda.
    Enda tillfället en vågbräda skulle gå fortare, är nog när kontroll är det enda som gäller. Dvs. snudd på orkan eller liknande.
    Själv försöker jag speeda med en gammal Holmberg proto för Tiga (268), trots detta är jag inte riktigt framme vid mina drömmars mål ännu.

  • swe876

    Medlem
    4 juli, 2002 vid 10:42

    28 knop blev det med 6.2 och slalombräda. Dock så tror jag att det inte ska vara speciellt svårt att segla snabbare än så om förhållandena är bättre.

    Det var första gången på året som jag seglade slalombräda, det blåste mycket och shoppet var inte högt men extremt brant och gropigt. GPSen jag hade sparade inte maxhastighet utan jag var tvungen att hela tiden titta på den för att se hur fort jag seglade. Fjärde repan kom jag upp i 28knop och då smällde hela världen, kändes det som. JÄTTEPLASK! Några microsekunder senare låg jag och brottades med en bruten mast intrasslad i hängselelinan med ett segel som ville sänka mig. Bland det läskigare jag har varit med om.

    28 knop är ingen lek men i bättre förhållanden och med mer slalomvana så bör det inte vara så svårt att öka på den hastigheten.

    /Jona – SWE876

  • Knatte

    Gäst
    4 juli, 2002 vid 13:04

    Ovanstående inlägg, beskriver ganska bra vad det handlar om..
    Visst måste du ha skaplig teknik och bra prylar. Men framförallt handlar det om att VÅGA. Det är läskigt när du kör överriggat och satsar fullt, på att få ut det sista lilla i fartväg. Blir lika lätt ett kastfall, som en snabb tid.
    Men att det är möjligt att segla fort bevisade Stefan Axelsson redan 1986 med 32 knop på ett hemmabygge. (Länge svenskt rekord).
    Tror de seglade drygt 29 knop med standard surfpartner DRY på 80-talet.
    Surfpartner hade någon officiell tävling för alla DRY ägare.
    Jag menar, både brädor och segel borde ju ha utvecklats en del sedan dess.

  • calle_b

    Medlem
    4 juli, 2002 vid 13:10

    Inte roligt med såna krasher……

    MEN…..En till liten tanke som slog mej är att fenstorlek och den våta ytan borde spela sina roller också. Vi tar ett exempel:

    Förra årets modell av tabou 3S(110 lit) har en minimal våt yta. Tailen är utskärd för att på så sett få ner storleken på den våta ytan. Samtidigt som fenan på just den brädan är 28 cm. Dessa två faktorer gör att brädan går hur fort som helst.
    Polarn och jag har seglat lika länge och han kör på sin Tabou när jag kör Bic Saxo (80 lit), och han har lättare att köra snabbare. Tailen är och fenan är det vi börjar komma in på och jag tror att en mindre fena i kombination med en mindre våt yta i tailen gör en bräda snabbare. Det säger min logik, men den har haft fel tidigare inom liknande frågor wink.gif .

    Alltså: Summan av kardemumman är att i min värld går det nog snabbare i undanvind med mindre grejor(se ovan) än formula brädorna som vad jag vet har ca 70 cm fenor och hyfsat fet våt yta. Sen tror jag mej ha sett formula-brädor med en liknande “inskuren tail”, så att den våta ytan bara finns runt fenboxen? Vore väldigt kul o reda ut det här, men här börjar min kunskap tryta lite.

    Imorrn är det sagt att det kan blåsa 17-22 m/s. Vem kör snabbast? smile.gif

    Ha d gott och vi ses kanske på vattnet!

  • joeithafish

    Medlem
    4 juli, 2002 vid 13:24

    thunder tailen kanske? finns på fanatic falcon och sting ray TT
    Spana in minsta falcon : falcon55_board.jpg
    MODEL FALCON 55 Slalom
    Length (cm) Volume (ltr)
    Width (cm)
    Weight (kg)
    Technology Fittings

    Sail 275
    94
    55
    6.2 (Weighttolerances of +/- 6% possible!)
    High Modulus Carbon Sandwich
    Maui Fin Co. Slalom 32cm Integral Carbon, Tuttle Box, 4 Fanatic Velcro Footstraps/Screw system, Windrange 12 – 35kn
    5.5 -7.5
    en annan bräda som ser ruskigt snabb ut är starboard sonic W52 sonic_w52.gif

  • calle_b

    Medlem
    4 juli, 2002 vid 19:07

    Dom där e sjukt vackra brädor smile.gif
    Om jag,mot all förmodan, blir rik till hösten ska jag köpa en ny “bräd-garderob” från Starboard…. Mums!

    Fel i tidagare inlägget ang. vinden. Imorrn luktar den bajs.

    Ha d gott

  • tomtenissen

    Medlem
    4 juli, 2002 vid 19:24

    Gaah, nu börjar jag störa mig lite. Hur fort kör man eg.? Kommer ihåg för lääänge sen, när Steffo hade gammal design. Var en tråd om just GPS, och där kom man fram till att GPSerna fungerade tämligen dåligt om dom inte hade 180 grader öppet uppåt, alltså hela himlen fri. Detta får om ju inte på t.ex. bommen eller liknande, då seglet är i vägen. Var någon som hade testat att ta en promenad med en GPS, maxhastighet 36 km/h. Och varför skulle det inte fungera att mäta med båt/bil?

    Ha de gött alla galna surfare

  • Knatte

    Gäst
    4 juli, 2002 vid 19:57

    Bra minne på grabben! Det var jag som var ute och gick i 36 km/h. Men det fanns en bra förklaring i det fallet. Jag höll GPS:en i handen och den mätte hastigheten i min handpendel rörelse i det fallet.
    Så med andra ord måste GPS:en vara fast monterad på något föremål. Tror inte seglet stör signalen. Men har du den under våtdräkten eller i väska, så får i alla fall jag varning på dålig mottagning.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 juli, 2002 vid 22:52

    Mmmmmmmm vilken respons!Jag kan bara säga det att jag är i hyperform och igen åker förbi mej på speed, jo kanske en eller två.Så kom igen bara så ska vi ut och dra.Man mot man är det som gäller.Jag väntar på er där ute.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 juli, 2002 vid 06:08

    1.Man kom ju upp i 31.5 knop redan med cyberrace 7.8(som skulle vara så kasst)och Course-bräda. ioförsig kanske det inte var lika choppigt/ Benke
    2.Att FW-bräda eller vågbräda (typ Bic-bög-Saxo-plastbräda)skulle vara snabba, Voine Voine. Det verkar som om ingen ens har testat en riktig slalombräda, dvs en bräda utan motstånd

  • swe-1

    Medlem
    5 juli, 2002 vid 06:56

    Detta börjar bli tjatigt…

    Alla vet väl att en riktig slalombräda är snabbast om föhållandena är de rätta?! De är ju gjorda för att vara så snabba som möjligt på slör och halvvind men de kräver också mycket vind.
    En formula är gjord för att vara snabb runt en bana med kryss och djup slör samt att den måste fungera dvs plana och kryssa i 3.5 m/s. Därav har formulan dubbla segelarean, dubbla fenstorleken och därav dubbelt så stor våt yta än en slalombräda. När det blåser tillräckligt mycket för att komma upp över 30knop har man kontrollprblem med formulan (svårt att segla snabbare än vinden i grov sjö, alltså behövs det ca 15m/s grovt räknat). En slalombräda har kontroll betydligt längre än så vilket gör det möjligt att segla snabbare om förhållandena är de rätta (oftast är det ju ganska grov sjö när det blåser över 15m/s). Alltså är en slalombräda kapabel till högre toppfarter…Men upp till ca 10-12 m/s vågar jag påstå att formulan är överlägsen alla andra brädtyper! (i lägre vindstyrkor seglar en formula upp till 1.5 ggr snabbare än vinden).

    //JIMMY

  • hakanp

    Medlem
    5 juli, 2002 vid 08:43

    Jag har använt en Garmin GPS12 under flera år när jag surfat, och under de bästa förhållanden har jag inte kommit upp över 50 km/h. För det mesta ligger jag och pendlar runt 40 km/h, beroende på vilken bräda och segel förstås. (25 knop ~ 45 km/h).
    En GPS är en väldigt komplicerad pryl, och dess första uppgift är inte att mäta hastighet utan position. Om man ställer in sin GPS för att mäta maxhastighet, så blir man säkert positivt överraskad av hur fort det har gått. Men, tyvärr, då blir man också lurad. Jag brukar ladda ur ‘track’-punkterna, när jag kommer hem och plotta dom med ett program som räknar ut hastigheten mellan varje punkt. När jag gör det, händer det då och då att hastigheten kommer upp i svindlande belopp, detta beror på mätfel i GPSen.
    Vad jag ville ha sagt, var att man ska inte lita alltför mycket på de hastigheter som GPSen visar. Fast å andra sidan, blir man lycklig av det, så varför inte 🙂

    /Håkan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 juli, 2002 vid 09:34

    Jag tror att GPS-mottagarna har större noggranhet än för några år sedan. Dels beror det på att senare modeller har fler kanaler för mottagningen och dels på att amerikanerna för något år sedan stängde av en störsignal som låg på tidigare(för att vilseleda fi). Denna störsignal påverkade positionsangivningen och borde ha inverkat på noggranheten i hastigehetberäkningen oxå.
    Det finns en surf-veteran i Sundsvall, om jag inte minns fel, som sedan ett par år för logg över sina hastighetsrekord. Han kör med en Garmin eTrex. Dessutom har han hela sin surfhistoria på egen hemsida. Minns dock ej adressen till sidan. Nämnas bör dock att han har flera noteringar väl över 30 knop med en top på 36.4. Jag tror han hade som mål att knäcka 40 innan han fyller 40. Hoppas han gör det så vi vet var ribban ligger.

    Det vore kul om man vid lämpligt tillfälle kunde lägga ut två bojar och mäta med klocka och samtidigt med GPS för att se om det stämmer.
    Vart tog speed-initiativet vägen som utlystes på konfen i våras?

    /MrDark

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.