Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GPS i Speedcupen

  • GPS i Speedcupen

    Publicerad av appel på 16 november, 2007 vid 17:46

    Läser på walléns sida att nästa års speed tävlingar kommer avgöras med GPS.
    För – Nackdelar?

    Nöjer sig inte med mindre än dopplermätning heller ser det ut som, Amaryllo triptracker (Navi GT) är det som gäller.

    Välkommet steg framåt anser jag, för utvecklingen av vår gren av vindsurfing…

    Starka funderingar på att köra hela cupen!

    http://www.north-sails.com/template/main.asp?iParentMenuID=556

    Knatte svarade 16 år, 4 månader sedan 22 Medlemmar · 85 Svar
  • 85 Svar
  • tobhed

    Medlem
    16 november, 2007 vid 17:56
    appel;428943 wrote:
    Läser på walléns sida att nästa års speed tävlingar kommer avgöras med GPS.
    För – Nackdelar?

    Nöjer sig inte med mindre än dopplermätning heller ser det ut som, Amaryllo triptracker (Navi GT) är det som gäller.

    Välkommet steg framåt anser jag, för utvecklingen av vår gren av vindsurfing…

    Starka funderingar på att köra hela cupen!

    http://www.north-sails.com/template/main.asp?iParentMenuID=556

    Tack gode gud för att det blir med GPS…
    Sen kan man ju diskuera vidare ang med att högsta uppmätta hastighet på GPSen vinner heatet och vad bestämd bana innebär, men jag är positiv 🙂
    Däremot så innebär det ju att alla GPSer utom GT11 är värdelösa om man vill vara med att tävla. Detta trots att det finns andra som är godkända, men det beror väl mest på att om det är displayvärde som gäller så är det väl bra om alla har samma enhet.

  • imported_macts

    Medlem
    16 november, 2007 vid 18:04

    I och för sig så verkar ju doppler vara framtiden och jag välkomnar en GPS-tävling, men varför inte köra enligt konceptet på GPSSS med average 5*10sek(det funkade i holländska mästerskapet…)? Och sedan så känns det “sådär” att enbart GT-11 är tillåten då arrangören även är distributör av GT-11. Näe, ha samma kriterier som på GPSSS både på mätning och tillåtna GPS:er!!

  • jester

    Medlem
    16 november, 2007 vid 22:32

    Vet inte om det är ändrat, eller ej… Men det är väl så att dom “gamla” GPS:erna inte godkänns för att “sätta rekord” fr.o.m årsskiftet på GP3S?

    Håller med om att det borde vara average som gäller. Och jag är inte så förtjust i det där med heat heller. Men nu slipper ju folk stå ute i vattnet och vänta på sin tur iaf, så då blir det ju lite lättare att få till en bra tid.

  • klang

    Medlem
    16 november, 2007 vid 22:51

    Tycker det är kul att vi experimenterar lite med olika tävlingsformat för speed. När det är F2 Speed Challenge 2008 så tror jag att Wallens kommer att låna ut tillåten GPS till de som inte själva har, annars kan det nog bli lite gnäll…

  • imported_macts

    Medlem
    17 november, 2007 vid 07:54

    @Klang 429013 wrote:

    Tycker det är kul att vi experimenterar lite med olika tävlingsformat för speed. När det är F2 Speed Challenge 2008 så tror jag att Wallens kommer att låna ut tillåten GPS till de som inte själva har, annars kan det nog bli lite gnäll…

    Lånas det ut GPS:er så känns det helt OK. En gissning är att kanske 15st GPS:er måste finnas för utlåning. Men fram för average

  • fredrik-ygge

    Medlem
    17 november, 2007 vid 08:25

    …eller ännu bättre 500m. Det är ju den traditionella fartsträckan och då blir det ännu mindre känsligt vilken GPS man har. “Average” är en lustig konstruktion tycker jag.

  • jester

    Medlem
    17 november, 2007 vid 08:32

    Är ju helt enkelt ganska svårt att hitta 500meters sträckor att köra på vissa ställen. Är dessutom ganska svårt o veta när man verkligen kört 500 meter…

  • fredrik-ygge

    Medlem
    17 november, 2007 vid 09:00

    @Jester 429052 wrote:

    Är dessutom ganska svårt o veta när man verkligen kört 500 meter…

    Vore det inte ändå idé att lägga ut en bana? Finns det inte redan GPS-mjukvara som mäter bästa tid över viss bana? Vore det inte trist för tävlingsformatet om alla skall iväg och köra bakom sin favoritsandbank och folk sprids över området? Säkerheten: Är det ok om folk sätter tider på 35 cm djupt vatten?

  • getwet

    Medlem
    17 november, 2007 vid 09:16

    Klart att det ska vara average som gäller, i första hand.

    Tävlingsledningen kan sedan avgöra om det är andra kriterier som gäller efter de förhållanden som finns för spotet/vinden mm. Normalt är det average som är nummer ett, om tävlingen pågår i tex fler dagar än en, så kan man även tävla i andra kriterier.

    Att lägga ut en bana anser jag inte aktuellt, waypoints däremot tycker jag verkar vara en strålande ide, Jesper kan nog berätta mer om det tekniska hoppas jag.

    Ygge, bli gärna aktiv på tävlingar själv och upptäck verkligheten under tävling så är jag övertygad om att du ställer dig i kön för average. Finns massor av fördelar just för den “grenen”.

  • faster

    Medlem
    17 november, 2007 vid 12:05

    Fördelen med gps är ju att man kan tävla i både average och 500m samtidigt. På dom orter det har varit speedtävling tidigare har det inte varit några problem att köra 500m. Sveriges kust är ju så lång det vore ju fan om vi inte kunde köra 500m då. Det är väl att vissa (Jester) blir lite rädda när dom lämnar stranden.

  • hankloose

    Medlem
    17 november, 2007 vid 13:30

    Jester har aldrig seglat där han inte bottnar….Haga TT och Klagsham stämmer det inte flåt fan jag hade fel du har ju vart i rågelund en gång….

  • jester

    Medlem
    17 november, 2007 vid 15:24

    Hoho, det är ju du som kör upp på land lite då o då, Faster… 😀

    Bana är förkastligt, och onödigt. Dock så bör man naturligtvis avgränsa “tävlingsområdet”, och det kan man göra ganska enkelt i programvaran efteråt.

    Det hade ju faktiskt varit roligt om man istället för heat körde olika tävlingsmoment i ett enda heat (iaf per dag). Och då köra med viktade poängskalor. Den viktigaste, 5*10s ave., ger vinnaren 100 poäng, 2:an 80, osv. Toppfart GPS är ju egentligen inte lika “viktig”, men den som har snabbast tid på den hade kunnat få 50 poäng, tex. Lägger man även till 500m, nautisk, timme och ger dessa olika “vikter”, så hade det ju kunnat bli en intressant tävling.
    Vet inte hur luddigt det här lät, men idén fick jag av Johan G när vi diskuterade alternativ till laser-varianten på SM i höstas.

  • tbsurf

    Medlem
    17 november, 2007 vid 16:32

    @Jester 429144 wrote:

    .

    Intressant ide.. men jag tycker det är skumt att inte resultatlistan på http://www.gps-speedsurfing.com duger som den är.. Riktigt skumt faktiskt.. (alltså den som skapas av att fler har kört på samma ställe samma dag..)
    Känns ju jävligt mycket enklare att börja med det som redan finns.. och så är det ju också bra om vi kör samma format som andra länder.. holland då tex..

  • johanc

    Medlem
    17 november, 2007 vid 19:58

    Jag skulle väl inte tro att fältet sprids ut så där förbaskat mycket vad man än har för regler. Folk lär ju samlas där vattnet är bäst helt enkelt.. Man får väl bara se till att man inte tävlar på Haga mitt under häckningssäsongen för vadarfåglarna. Det och VNV kan nog få en och annan fågelskådare i toppspin…

    Johanc

  • klang

    Medlem
    17 november, 2007 vid 23:11

    Jag tror att en stor fördel med GPS är att det är enklare att få till bra mätvärden. Det finns även GPS varianter: om det är med eller utan bana, om det är heat eller friåkning.

    Utan bana och friåkning är väl det typiska GPS speed surfing konceptet. Detta ger en del fördelar för åkaren där alla har möjlighet att fånga de där viktiga vindbyarna, och man kan vara ute på vattnet lite när man vill.

    Det som jag kan sakna lite i GPS speed surfing konceptet är själva tävlingsmomentet, som i slalom. Så jag skulle tycka det vore synd om alla speed tävlingar följde detta koncept.

    Mitt främsta önskemål är exakta mätvärden som på något sätt motsvarar en genomsnittshastighet på minst 200m. Tävlingsarrangören får göra sina egna prioriteringar i avägningen mellan publikvänlighet och åkarglädje. Vill man hålla en lågprofil och göra det enkelt för sig så kan man satsa fullt på åkarna. Ska det till gippo och mediabevkaning så kanske man får tumma lite på hur flexibelt det är för åkarna.

Sida 1 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GPS i Speedcupen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.