Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GPS i Speedcupen

  • tbsurf

    Medlem
    18 november, 2007 vid 08:14

    @Klang 429209 wrote:

    Jag tror att en stor fördel med GPS är att det är enklare att få till bra mätvärden. Det finns även GPS varianter: om det är med eller utan bana, om det är heat eller friåkning.

    Utan bana och friåkning är väl det typiska GPS speed surfing konceptet. Detta ger en del fördelar för åkaren där alla har möjlighet att fånga de där viktiga vindbyarna, och man kan vara ute på vattnet lite när man vill.

    Det som jag kan sakna lite i GPS speed surfing konceptet är själva tävlingsmomentet, som i slalom. Så jag skulle tycka det vore synd om alla speed tävlingar följde detta koncept.

    Mitt främsta önskemål är exakta mätvärden som på något sätt motsvarar en genomsnittshastighet på minst 200m. Tävlingsarrangören får göra sina egna prioriteringar i avägningen mellan publikvänlighet och åkarglädje. Vill man hålla en lågprofil och göra det enkelt för sig så kan man satsa fullt på åkarna. Ska det till gippo och mediabevkaning så kanske man får tumma lite på hur flexibelt det är för åkarna.

    Japp.. och så måste det ju självklart få vara.. 🙂
    Men som jag fortfarande ser det så är Sverige inte riktigt med ännu.. på gps-speedsurfing alltså. Och det är väldigt synd att vi inte har kommit längre..
    Menar inte att allt tävlande ska ha det här formatet, men jag vill att vi kommer dit så att detta är en standard för speedtävlandet. Lokala varianter för jippon mm är just nu det enda vi haft i Sverige anser jag..

    Så här såg det tex ut i Holland senast det tävlades.. http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=forum&smnu=2&val=5626
    Och den som säger att tävlingsmomentet och spänningen inte finns där en sån här dag har aldrig varit med..
    Eller finns det fortfarande dom som inte vet att en sån här resultatlista genereras automatiskt?

  • joth

    Medlem
    18 november, 2007 vid 09:39

    Bra med GPS men surt om det kommer vara Amaryllon som gäller. Jag är inte seriös tävlare så jag kommer inte byta gadget bara för att det kom en ny teknik. Men kan man få låna så är det ju ok.

    Det är ju rätt omöjligt att sälja foretrexen. Lär ju drälla av dom på marknaden…

  • getwet

    Medlem
    18 november, 2007 vid 09:54

    Redan nu har väldigt många bytt till Amarylon, och till nästa säsong kommer i princip alla som tävlar ha en. Att den sedan kostar hälften av en Garmin Foretrex gör bara saken ännu smakligare.

  • jester

    Medlem
    18 november, 2007 vid 10:38

    Skall det bara mätas toppfart så duger inte Foretrex/Gecko alls. Dom enheterna är helt enkelt inte tillräckligt exakta. Priset för en amaryllo ligger ju under vad en duglig fena kostar… Jag tycker enheten är värd sitt pris om det bara hade varit för att man slipper hålla på o tanka ur GPSen med långsam kabelmetod…

  • faster

    Medlem
    18 november, 2007 vid 12:08

    All Credit till Gustav och Wallén för det dom har gjort för speeden i Sverige. Men tyvärr hamnade vi i laserträsket när det gäller tävlandet. Nu verkar det som det är gps som gäller på tävling så varför inte hålla sig till dom regler som redan finns. Man kan inte hålla på att särbehandla ett visst fabrikat på gps så länge dom andra är godkända.
    En annan sak som är intressant att diskutera är namn på tävling? vad ska den heta?
    Under 2007 arrangerades tävlingarna av klubbarna tillsammans med Wallén, annars var dom inte sanktionerade av förbundet SVF.
    Om en tävling ska vara döpt efter ett företag måste det garanteras priser m.m från det företaget.
    I Holland heter det USM (ultimate speed meeting) som sen sponsras av företag. Ett alternativ i Sverige blir det SSM (swedish speed meeting). Egentligen är det upp till klubbarna själva och bestämma hur dom vill ha det. Tycker att det hade varit bra om alla speedare kunde träffas på ett möte under organiserade förhållande och diskutera alla dessa frågor. Nu hade ju SVF årsmöte i lördags, vet inte hur många speedare var där själv hade jag inte möjlighet att vara där. Får väl avakta och se vad som sas på mötet.

  • kinetic

    Medlem
    18 november, 2007 vid 18:49

    Borde väl vara en hel del som har kvar sin gamla Foretrex trots att de har en “Amaryllo”…Om dessa seglare kör med båda GPS:erna under tävlingen så kan man ju på ett enkelt sätt räkna fram en “korrektions koefficient” för just det “spottet” så topphastigheten blir mer exakt med Foretrex, säg VmaxAmaryllo=0.97*VmaxForetrex eller va det nu blir…

  • jester

    Medlem
    18 november, 2007 vid 19:01

    Problemet är väl at foretrex diffar med +- ett par knop… Average diffar inte nämnvärt, men just toppfarten kan diffa rejält.

  • surferboy

    Medlem
    18 november, 2007 vid 21:39

    Tack Robban,
    att vi hamnat i laserträsket berodde just på att vi inte hade tillräckligt exakta GPS-enheter tidigare. Nu med Amaryllon har vi det och då anser jag att det är dags att testa GPS istället för laser.
    Dock måste vi hålla oss till Amaryllon i brist på andra exakta GPS-enheter. Detta är såklart tråkigt för de som köpt Garmin mfl men skall vi kunna genomföra en tävling med pålitliga resultat så kan vi inte tulla på detta.

    När det gäller tävlingsformatet i övrigt är det vilket mätresultat som skall räknas som just nu måste bestämmas. När det gäller bana så anser jag att vi fortfarande skall köra med speedstrip men reglerna för att köra en och en kan ju luckras upp något då vi inte har en laserpistol att ta hänsyn till. Dock är det viktigt för tävlingsmomentet att vi kör på en bana och att det är en fast tidsperiod, sk heats, som gäller.

    Min målsättning är att göra tävlingsformen så lik världscupen i speed som möjligt. USM är ett toppenformat men det behöver inte ersätta världscupen. De kompletterar varandra. Detsamma gäller i Sverige. Vi har redan kört parallella tävlingar då Swespeed-gänget har kört en tävling som följer USM och F2 Speed Challenge följer ISA, http://www.speedsurfing.org.

    Jag tycker att det är viktigt att vi kör en tävlingsform som liknar världscupen så mycket som möjligt så vi kan få fram världscupsseglare från Sverige på sikt. Kanske redan fr.o.m 2008. Vi får se vad Daniel och Macke hittar på…

    När det gäller SVF’s årsmöte så var jag, Dala och Uffe på plats. Jag är fortsatt ansvarig för Speed i förbundet. Vi får en ny ordförande i form av Peter Davidsson. Peter är en driven själ som dessutom varit med på våra speedtävlingar så det kommer bli toppen.

    Ett möte bland speedfolket vore en toppenidé! Frågan är bara plats och tid. Mitt förslag är i Varberg 8 December. 🙂

    @faster 429269 wrote:

    All Credit till Gustav och Wallén för det dom har gjort för speeden i Sverige. Men tyvärr hamnade vi i laserträsket när det gäller tävlandet. Nu verkar det som det är gps som gäller på tävling så varför inte hålla sig till dom regler som redan finns. Man kan inte hålla på att särbehandla ett visst fabrikat på gps så länge dom andra är godkända.
    En annan sak som är intressant att diskutera är namn på tävling? vad ska den heta?
    Under 2007 arrangerades tävlingarna av klubbarna tillsammans med Wallén, annars var dom inte sanktionerade av förbundet SVF.
    Om en tävling ska vara döpt efter ett företag måste det garanteras priser m.m från det företaget.
    I Holland heter det USM (ultimate speed meeting) som sen sponsras av företag. Ett alternativ i Sverige blir det SSM (swedish speed meeting). Egentligen är det upp till klubbarna själva och bestämma hur dom vill ha det. Tycker att det hade varit bra om alla speedare kunde träffas på ett möte under organiserade förhållande och diskutera alla dessa frågor. Nu hade ju SVF årsmöte i lördags, vet inte hur många speedare var där själv hade jag inte möjlighet att vara där. Får väl avakta och se vad som sas på mötet.

  • joth

    Medlem
    18 november, 2007 vid 22:05

    Amaryllon är säkert jättebra men det är ändå 1700:- + frakt och en värdelös Foretrex. Sådan prylgalning är jag inte i alla fall. Men kul som sagt att det kommer bli gällande på tävlingarna i alla fall.

    Hoppar dock hellre att testa speed i nästa år (Är ju ingen stjärna ändå) och kör slalom istället. Roligare dessutom. Kanske det är bättre priser och bättre utbud längre fram på GPS:er iom tekniken är ny.

    Om average hastigheter fortfarande är ok så kan man ju alltid mäta timmen eller nått…

  • appel

    Medlem
    19 november, 2007 vid 16:27

    @Surferboy 429386 wrote:

    Dock är det viktigt för tävlingsmomentet att vi kör på en bana och att det är en fast tidsperiod, sk heats, som gäller.

    Helt avgörande för att behålla den sköna tävlingskänslan med trimmning och utvecklande / psykande mellansnack…

    Tror dessutom att det är några fler än Macke o Daniel som vill blanda sig i striden om platser till världscuptävlingar, eller hur hehe…

  • faster

    Medlem
    19 november, 2007 vid 16:38

    Ett möte bland speedfolket vore en toppenidé! Frågan är bara plats och tid. Mitt förslag är i Varberg 8 December. :)[/quote]

    Den helgen kan tyvärr inte jag.:santa:
    Misstänker att december månad är svår för många?

    Blev det någon spikad tävlingskalender på årsmötet?

  • jester

    Medlem
    3 december, 2007 vid 09:25

    Holländarnas nationella msäterskap kördes med GPS samt att dom inte använde någon bana:

    The free format proved to be helpful again. Everyone had a chance to get the gust of their liking and the changes in wind direction are of no influence at all. In circumstances like this a fixed course is beneficial only to the lucky few waiting at the front end of the line up. Discussions about the fairness of the competition can be looked at from either side, but entering an event like this clearly shows the positive sides of GPS in a racing format. As GPS devices get more advanced because of the use of Doppler and higher Herz frequencies accuracy levels will only get better.

  • andersbq

    Medlem
    3 december, 2007 vid 09:45

    Poängen med GPS är väl att slippa bana a la ISA – Tarifa, Walvis bay etc.
    Så slipper vi chansartade förhållanden där ett fåtal får några bra byar och resten knappt planar. Sedan tycker jag att det är helt OK med ett avgränsat område på exempelvis 1×1 km, T ex TT så kör man väster om piren och norr om Kalvö. På så vis håller vi samman alla. Det finns flera skäl till att köra i samma område. Säkerhet, rättvisa, regelövervakning, “publik” osv. Vi måste verkligen komma ifrån köandet i kallt vatten & all dötid. Och tittar man på USM i Holland så var det byigt men tack vare det fria formatet blev det ändå rättvist. Och så klarade man att ha tävling med stort deltagarantal.

  • klang

    Medlem
    3 december, 2007 vid 10:46

    Är det någon som vet hur de gjorde för att göra tävlingen spännande för publiken. Eller det kanske inte var någon publik med tanke på vädret etc?

  • hanko

    Medlem
    3 december, 2007 vid 10:52

    @appel 429515 wrote:

    Helt avgörande för att behålla den sköna tävlingskänslan med trimmning och utvecklande / psykande mellansnack…

    Tror dessutom att det är några fler än Macke o Daniel som vill blanda sig i striden om platser till världscuptävlingar, eller hur hehe…

    Håller med föregående talare! Kommer själv vara helt ny med GPS nästa år men har goda erfarenheter från den “mentala biten” från Klagshamn. ! men visst är det trist att jaga byar o tajma..!

    Hoppas nu att min ev. Amaryllo kommer att passa 2008.

Sida 2 av 6

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GPS i Speedcupen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.