Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gräset är grönare på andra sidan (sundet)?

  • s19

    Medlem
    10 mars, 2008 vid 18:04

    Tobbe, det beror lite på om det är hög eller lågvatten… Bättre om det är normalt eller lite högt, då lkan man köra längre in och då kan det bli platt mellan revlarna…
    kör du där på västligt blir det platt inne vid men då läar piren lite ju.. Men nordväst så kan man köra ganska långt ner mot fiskehoddorna där det blir ganska platt längre in.. Nu är det ganska längesen jag körde där så vinden kommer från höger… men blåser det mycket från höger borde det ju bli ganska platt och en fet slör från fiskehoddorna och tillbaka…

  • dr-masse

    Medlem
    11 mars, 2008 vid 12:25

    För länge, länge sedan så körde jag och en kompis Höllviken i rak frånlandsvind med dåtidens speedgrejor (NP RAF Speed, ah! Bildbevis finns!). Vi gick ut mest för att få segla lite, och det var nog nästan rak S eller SV. Faktum är att vinden då var oväntat jämn en bit ut och det var väldigt platt. Vi körde ute vid pirens slut, ungefär. Är detta något som ni testat där nere?

    Ett av mina allra finaste surfminnen, faktiskt. Det var i juni, minst 25 grader i vattnet och shortssegling!

  • s19

    Medlem
    11 mars, 2008 vid 14:20

    Hej Masse!
    Har aldrig kört just där på frånlandsvind… Men ofta när det är ostliga vindar så har jag haft funderingar på att testa köra där… normalt sett kör man i Ljunghusen (vågor) Eller i Klagshamn (platt) på den riktningen…
    Tror att både Höllviken på Ostligt eller Skanör (Norr eller söder om Hamnen) kan leverera grymma speedförhållanden då… Skanör VET jag att det blir platt med hyffsat små segel, men bara kört där med 6,2 som minst för en del år sen på sommaren…

  • joth

    Medlem
    11 mars, 2008 vid 20:48

    @S19 451064 wrote:

    Hej Masse!
    Har aldrig kört just där på frånlandsvind… Men ofta när det är ostliga vindar så har jag haft funderingar på att testa köra där… normalt sett kör man i Ljunghusen (vågor) Eller i Klagshamn (platt) på den riktningen…
    Tror att både Höllviken på Ostligt eller Skanör (Norr eller söder om Hamnen) kan leverera grymma speedförhållanden då… Skanör VET jag att det blir platt med hyffsat små segel, men bara kört där med 6,2 som minst för en del år sen på sommaren…

    Kan även söder om hamnen alltså fungera. Har jag inte tänkt på iom klitterna som är rätt höga. Men om det går har man ju en juste sträcka. Tänkte mig annars norrsidan som bättre alternativ även om man inte får segla så långt ut på knösen som jag skulle vilja. Det kan man ju iofs låssas som att man inte visste. Ost 15-20 m/s borde ju ge ok tryck med 5.5 om det läar lite.

    Får bosätta mig hos föräldrarna när ostan blåser in. 😉

  • tobhed

    Medlem
    11 mars, 2008 vid 22:03

    Nu ska jag vara jobbig och säga limhamnsfältet vid syd eller sydost…

  • s19

    Medlem
    11 mars, 2008 vid 23:11

    Jag personligen har kört mest på södra sidan på ostligt… och det har kännts som vinden varit bättre där faktiskt.. Klitterna är ju inte jättehöga direkt och vinden brukar accelerera ut över vattnet på nåt sätt…
    Går du i typ där parkeringen slutar (Brukar bli där på sommaren då vi har badhytt där) så blåser det inte riktigt rakt ut utan snett till höger… Så man kan kryssa upp lite mot fyren till… Sen har du en hejdundrandes slör tillbaka… och du behöver inte ligga alldeles in till strandkanten för att det ska vara platt utan det är platt en bit ut med…
    Linus

    Tillägg på Tobbes inlägg…
    Ofta på sydost/ost när det blåser här nere kring så brukar det även blåsa där ju… dock tror jag det är byigare där… Är en känsla jag fått när man varit ute på Bo 01 en blåsig ostdag… men vafan… kan säkert funka men tror mer på skanör..

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gräset är grönare på andra sidan (sundet)?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.