Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Grattis Halmstad!

  • Grattis Halmstad!

    Publicerad av tim-eriksson på 19 juli, 2008 vid 12:56

    .. Ni får mig till hösten!? Kommit in på förnyelsebar energi programmet och tänker nog testa det. Inge skoj på Industriell ekonomi.

    Aldrig varit i Halmstad, Har ingen bostad, Har bostad i linköping.., Men jag kommer ner med ett glatt humör och surfbussen ser det ut som.

    Några bra tips att ge en nykomling? Åker från Uppsala så det är inte precis runt hörnet heller..

    poppo svarade 15 år, 9 månader sedan 21 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • Knatte

    Gäst
    19 juli, 2008 vid 15:35

    @Tim.Eriksson 483805 wrote:

    .. Ni får mig till hösten!? Kommit in på förnyelsebar energi programmet och tänker nog testa det. Inge skoj på Industriell ekonomi.

    Aldrig varit i Halmstad, Har ingen bostad, Har bostad i linköping.., Men jag kommer ner med ett glatt humör och surfbussen ser det ut som.

    Några bra tips att ge en nykomling? Åker från Uppsala så det är inte precis runt hörnet heller..

    Att ta med windsurfing grejerna är väl ett bra tips i alla fall:grin: Annars kan säkert andra här ge mer detaljerade saker..

  • gurra1978

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 15:37

    Om du inte har småsegel måste du köpa det. Ett 4.2 är ett måste.

    Läs Olles blogg och se vad han fick för segling efter sin flytt till Halmstad. Då vet du var du kan förvänta sig seglingsmässigt.

  • tim-eriksson

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 16:01

    Såklart alla grejor åker med… Finns 69 liters och 4.2 på taket redan nu ;). Tror dock jag lämnar 7.8 och 144 liters hemma…

    Men! Surfmässigt vet jag att halmstad kan leverera, ryktena går… Men några bra tips angående universitetet, boende eller dylikt?

    Fortfarande tveksam om den här utbildningen är något att hänga i granen men tror jag testar…

  • e_axel

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 16:09

    @Tim.Eriksson 483837 wrote:

    Såklart alla grejor åker med… Finns 69 liters och 4.2 på taket redan nu ;). Tror dock jag lämnar 7.8 och 144 liters hemma…

    Men! Surfmässigt vet jag att halmstad kan leverera, ryktena går… Men några bra tips angående universitetet, boende eller dylikt?

    Fortfarande tveksam om den här utbildningen är något att hänga i granen men tror jag testar…

    Ställ dig i studentbostadskön hos HFAB så snabbt som möjligt. Kolla in HH hemsida tror det stod något om bostadsgaranti om man anmälde sig där innan något visst datum

  • tim-eriksson

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 16:20
    E_Axel;483839 wrote:
    Ställ dig i studentbostadskön hos HFAB så snabbt som möjligt. Kolla in HH hemsida tror det stod något om bostadsgaranti om man anmälde sig där innan något visst datum

    Tackar, tror jag reggade mig där i vintras någon gång så ska kolla upp det!

    Rekommenderar ni halmstad förresten? Aldrig varit i stan än… Inte BARA surf som ska göras där utan även studier ju.

  • rydstrom

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 18:10

    Grattis!
    Halmstad är rätt schysst på sommaren, lite tråkigare på vintern. men det funkar. Jag läser energi ingenjör och tycker att det är ett bra program, nu har jag dock inte så mycket att jämföra med, men vissa saker kan vara lite låg nivå på, men över lag bra.

    Hör av dig om du har nåra frågor

    // Petter

  • surfmeister

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 06:30

    @Tim.Eriksson 483837 wrote:

    Fortfarande tveksam om den här utbildningen är något att hänga i granen men tror jag testar…

    Gällande utbildning; I-linjen och speciellt den i Linköping (tolkar att du läser där?) anses som en av de bästa utbildningarna (alla kategorier) i landet och du gör definitivt ett sämre val om du enbart tittar på dina framtida akademiska meriter (anställer medarbetare själv). Hade personligen valt att fundera lite extra om detta är det bästa för din framtid. Kanske låter lite “pappigt” men med I-linjen har du i princip hela arbetsmarknaden öppen (även internationella, typ Australien, Sydafrika etc) och har en utbildning från ett mkt erkänt universitet. Vidare ger I-linjen goda möjligheter till utbytesår i trevliga surf-/skidländer 🙂

    Om du absolut vantrivs ska du definitivt hitta ngt annat (t ex där du läser idag?) men om du “bara” har en seg period och inte riktigt vet vad du vill göra i framtiden skulle jag nog kämpa mig vidare ett tag till. I-linjen ger helt enkelt fler möjligheter för dina framtida livsval. Att välja grundutbildning bara för att kunna få tillgång till bra surf är rätt korkat……studier på högskola handlar ändå om en rätt begränsad tid i livet. Shit, det märks att jag har blivit pappa……..hur som haver hoppas jag att du hittar det som passar dig bäst! Lycka till med ångesten.

  • marvidss

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 07:39

    @surfmeister 483925 wrote:

    Gällande utbildning; I-linjen och speciellt den i Linköping (tolkar att du läser där?) anses som en av de bästa utbildningarna (alla kategorier) i landet och du gör definitivt ett sämre val om du enbart tittar på dina framtida akademiska meriter (anställer medarbetare själv). Hade personligen valt att fundera lite extra om detta är det bästa för din framtid. Kanske låter lite “pappigt” men med I-linjen har du i princip hela arbetsmarknaden öppen (även internationella, typ Australien, Sydafrika etc) och har en utbildning från ett mkt erkänt universitet. Vidare ger I-linjen goda möjligheter till utbytesår i trevliga surf-/skidländer 🙂

    Om du absolut vantrivs ska du definitivt hitta ngt annat (t ex där du läser idag?) men om du “bara” har en seg period och inte riktigt vet vad du vill göra i framtiden skulle jag nog kämpa mig vidare ett tag till. I-linjen ger helt enkelt fler möjligheter för dina framtida livsval. Att välja grundutbildning bara för att kunna få tillgång till bra surf är rätt korkat……studier på högskola handlar ändå om en rätt begränsad tid i livet. Shit, det märks att jag har blivit pappa……..hur som haver hoppas jag att du hittar det som passar dig bäst! Lycka till med ångesten.

    Hej!

    Min bror pluggade på I-linjen i Linköping medans jag pluggade till Utvecklingsingenjör i Halmstad. Kan bara hålla med sufmeister, håll dig kvar i Linköping om du vill ha en obegränsad framtid. Men givetvis ska du plugga det du tycker är intressant.

  • davo

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 09:50

    And there goes the neighborhood.

  • walle_gbg

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 18:13

    Efter några fina timmar i Vilshärad i dag med solsken och helt OK vind så kan jag bara säga grattis till dig!

  • rasmus_w

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 07:55

    @surfmeister 483925 wrote:

    Om du absolut vantrivs ska du definitivt hitta ngt annat (t ex där du läser idag?) men om du “bara” har en seg period och inte riktigt vet vad du vill göra i framtiden skulle jag nog kämpa mig vidare ett tag till. I-linjen ger helt enkelt fler möjligheter för dina framtida livsval. Att välja grundutbildning bara för att kunna få tillgång till bra surf är rätt korkat……studier på högskola handlar ändå om en rätt begränsad tid i livet. Shit, det märks att jag har blivit pappa……..hur som haver hoppas jag att du hittar det som passar dig bäst! Lycka till med ångesten.

    En utbildning man vantrivs med må vara hur meriterande som helst men är sällan ett bra karriärval. Att ge järnet på en obskyr linje är nästan alltid bättre än att med nöd och näppe ta sig genom en “välmeriterande” linje man inte kan motivera sig till.

  • svennebanan

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 08:21

    @Rasmus_W 484134 wrote:

    En utbildning man vantrivs med må vara hur meriterande som helst men är sällan ett bra karriärval. Att ge järnet på en obskyr linje är nästan alltid bättre än att med nöd och näppe ta sig genom en “välmeriterande” linje man inte kan motivera sig till.

    Men asså Rasmus. Skriver du alltid tvärtom eller?

    Ta dig igenom en civing utbildning Tim. Du kommer att tacka dig själv i framtiden. Jag gick Industriell ekonomi och organisations inriktningen på Maskin på KTH för en massa år sen. Det var det tråkigaste jag någonsin varit med om, men jag är så jävla glad att jag har det i bagaget. Jag missade knappt en tenta pga av att det var så infernaliskt tråkigt att plugga och tenta att jag absolut inte ville behöva göra något flera ggr. Lumpen efter två år gav ett nödvändigt studieuppehåll och det kändes bättre efter det. Kanske ett studieuppehåll på ett år kan vara något, men fullfölj utbildningen.

  • jat

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 08:57

    Låt grabben bestämma över sitt eget liv…
    Alla gör val. Det finns inget bättre än att få bestämma över sitt eget val. Om nu titeln civ-ing är viktig så kan man alltid ta den efter utvecklingsingenjör. Det går alltid plugga vidare efteråt. Gör det du måste. Gör valet ditt och bara ditt.

    Om det är surfingen som drar så starkt så varför inte dra utomlands och plugga till civ-ing. Det gjorde jag. Kombinerade vindsurfing och fulltidsstudier.
    //Jonas – http://www.ucf.edu/

  • rasmus_w

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 09:27

    @svennebanan 484141 wrote:

    Men asså Rasmus. Skriver du alltid tvärtom eller?

    Ta dig igenom en civing utbildning Tim. Du kommer att tacka dig själv i framtiden. Jag gick Industriell ekonomi och organisations inriktningen på Maskin på KTH för en massa år sen. Det var det tråkigaste jag någonsin varit med om, men jag är så jävla glad att jag har det i bagaget. Jag missade knappt en tenta pga av att det var så infernaliskt tråkigt att plugga och tenta att jag absolut inte ville behöva göra något flera ggr. Lumpen efter två år gav ett nödvändigt studieuppehåll och det kändes bättre efter det. Kanske ett studieuppehåll på ett år kan vara något, men fullfölj utbildningen.

    Problemet är att en stentrist utbildning riskerar att kvalificera till ett stentrist jobb. Om man t.ex. tycker advokatyrket verkar skittrist så kanske man inte ska plugga juridik.

    Min bror var i ungefär den sitsen. Tog sig igenom en linje med vänsterhanden och fick jobb han skötte med vänsterhanden. Nu läser han till läkare och verkar tycka att det är mycket roligare.

    Sen tycker jag förnyelsebar energi verkar skitbra. Om det är nåt som behövs de närmaste åren så är det nytänkande på energisidan.

  • anders_hoffman

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 16:57

    Congrats! Jag kom också in på HIH, Byggingenjör. Blir till o köpa lite ny utrustning så man är rustad för västkusten.. Sitter nu med en 130 liters slalom, perfekt för stockholm…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Grattis Halmstad!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.