Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Grymma Väddö (Salnö) Fredagen den 8 September

  • Grymma Väddö (Salnö) Fredagen den 8 September

    Publicerad av larry på 8 september, 2006 vid 20:34

    Revet på Salnö var grymt mellan 12-16 idag. Grymt grymt grymt. Mitt bästa svenska surf hittils och nu har jag kört ett tag.

    Det är nog ingen ide att försöka beskriva hur bra det var. Ingen kommer tro mig förutom vi sex seglare som var där.
    Jag, Putte pilot, Abbe, Calle, Thomas med Oranga Crossover seglet och Thomas(Tror jag du hette. Rätta mig om jag har fel) med Blå-vita Gaastrat.

    Jag försöker ändå:

    4.7 och nästan ren sidvind. Dvs mer åt väst än åt nord. (Svårt att komma ut på eftermiddagen.)

    Vågorna var grymma och stora. Dyningarna i de största seten var lätt mast. Vågorna som vred in på revet var mellan 2-3 meter men då var det brytande och förvånansvärt cleana.

    Ni som har seglat revet tidigare vet att det kan bli ganska stökigt med vågor som studsar mellan skären. Idag så var vågorna i de flesta seten så pass stora så de bröt utanför så det var inte förrän hela vågorna hade brutit och man surfade in på skummet som det vanliga stöket började.

    Ja hur ska man kunna beskriva en sån här dag? Önskar att jag hade lite film eller bilder, men ni vet ju att det inte är så lätt där.

    //:smile: Larry Lyckost:smile:

    koa svarade 17 år, 4 månader sedan 12 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • larry

    Medlem
    8 september, 2006 vid 20:42

    Nu blir jag ännu gladare när jag läser att Boman och Steffo fått ta del av surfet där på kvällen också.

    Då är vi i alla fall åtta gubbar som kommer sova med ett leende på läpparna i natt.

  • steffo

    Medlem
    8 september, 2006 vid 20:45

    oooh yes.

  • poppo

    Medlem
    8 september, 2006 vid 21:00

    grattis killar! synd att man inte han med det också…

    jag körde rullsand mellan 10:30 och 12:30 ungefär, sen var jag tvungen att bryta för att åka till jobbet. vi hade ruggigt bra vi med, fullt push i 4,1 och liten vågis – lite mer cross on i vinden, men fina vågor upp mot 2 meter en bit ut. vilken fredag!

  • calle

    Medlem
    8 september, 2006 vid 21:07

    Japp, grymt kul var det!!
    Kul att du oxå fick segla Steffo!
    Själv hann jag med Gröna Lund med familjen kväll 🙂
    / Calle

  • ola-h

    Medlem
    8 september, 2006 vid 21:32

    Fan oxå. Funderade igår kväll på att dra till Väddö men la det på is då mina tidigare resor mest resulterat i just stök (kul segling – men stökig) och jag hade rätt mycket att göra hemma. Fel, fel, fel beslut.

    Grymt att ni som var där fick fina förhållanden och nu vet jag att det i alla fall kan vara värt de tre timmarna härifrån vid hård NV.

  • poopzilla

    Medlem
    8 september, 2006 vid 22:13

    Kom ut vid 16.30 på lånad Evo 80 och Crossover 5.3. Fick simma ut, men sen var det ganska soft segling i enorma dyningar. Övre var riktigt fint. Solen tittade tom. fram lite då och då, najs! Helt klart värt milen dit.

    Thomas

  • peter_g

    Medlem
    8 september, 2006 vid 23:14

    Tja Larry, peter (inte thomas) med blåvita gaastrat instämmer, det var brutalt bra, andra gången jag seglat väddö och blev förvånad över hur bra det kan va!! Blev skönt spolad på vägen in, det var det värt. Fick du någon segling efteråt?

    LARRY wrote:
    Revet på Salnö var grymt mellan 12-16 idag. Grymt grymt grymt. Mitt bästa svenska surf hittils och nu har jag kört ett tag.

    Det är nog ingen ide att försöka beskriva hur bra det var. Ingen kommer tro mig förutom vi sex seglare som var där.
    Jag, Putte pilot, Abbe, Calle, Thomas med Oranga Crossover seglet och Thomas(Tror jag du hette. Rätta mig om jag har fel) med Blå-vita Gaastrat.

    Jag försöker ändå:

    4.7 och nästan ren sidvind. Dvs mer åt väst än åt nord. (Svårt att komma ut på eftermiddagen.)

    Vågorna var grymma och stora. Dyningarna i de största seten var lätt mast. Vågorna som vred in på revet var mellan 2-3 meter men då var det brytande och förvånansvärt cleana.

    Ni som har seglat revet tidigare vet att det kan bli ganska stökigt med vågor som studsar mellan skären. Idag så var vågorna i de flesta seten så pass stora så de bröt utanför så det var inte förrän hela vågorna hade brutit och man surfade in på skummet som det vanliga stöket började.

    Ja hur ska man kunna beskriva en sån här dag? Önskar att jag hade lite film eller bilder, men ni vet ju att det inte är så lätt där.

    //:smile: Larry Lyckost:smile:

  • calle_b

    Medlem
    9 september, 2006 vid 07:08

    Kul att du kom ut Thomas(hihihihihi) .Ni måste haft det grymt fett!
    Vi valde ganska fel ställe igår på den feta NV-vinden, Ekeviken, runt 1.5 meter som störst och RUGGIGT stökigt och sjukt blåsigt. Dra ut nu för få lite mer vågor (var 3 m face igår när sista surfaren stack)

    Hare gått?

  • tocha

    Medlem
    9 september, 2006 vid 07:16

    Ja, Salnöpremiär blev det för mig igår, låter ju som man valde en bra dag trots 2h körning med förbannade Stockholmsköer… rejält mäktiga vågor när man kom utanför stora stenen i mitten (körde 4,5 på kvällen, de andra gillade 5,0 – 5,3 bättre). När jag gippat ute på havet första gången vid ett skönt havssvall på ca 3m o började segla in igen så var det en sjuk känsla att inse att man låg i en sorts 50 m bred “kanal” som började vägga upp bakom både åt höger o vänster, uppbackad av i princip klockren sideshore – då kom solen fram bakom lätta moln.

    Mäktigast var sista gången jag gick ut o såg dig med North 5,3 (vita) och Starboard som surfade inåt uppbackad av ett set med masthögt vitvatten bakom dig – sån’t här har jag inte sett i Sverige innan och tyvärr aldrig på älskade västkusten. Vilken jälva potential Stockholm trots allt verkar ha de få dagar det väl blåser, kuuuuuuuuuuuul! Sen har jag aldrig riggat i en SKOG innan men någon gång ska ju vara den första…

    Om någon vill och orkar vore det kul att höra en jämförelse mellan Rullsand o Salnö. Förhållanden, vind som är bra o hur lång tid det tar att åka till Rullsand samt hur man kör vore kanon helt enkelt.

    Måtte vi få fler sån’a här da’r i år!
    Johan H

  • larry

    Medlem
    9 september, 2006 vid 07:17
    Peter_G wrote:
    Tja Larry, peter (inte thomas) med blåvita gaastrat instämmer, det var brutalt bra, andra gången jag seglat väddö och blev förvånad över hur bra det kan va!! Blev skönt spolad på vägen in, det var det värt. Fick du någon segling efteråt?

    Peter var det. Minnet är bra men kort.

    Jag simmade faktiskt hela vägen över till ön. Där fixade vi Abbes bräda och sen körde jag några repor, men jag var för trött så vi åkte in ganska snart.

    //L

  • Kvarglömt

    Gäst
    10 september, 2006 vid 16:36

    Surfen var grym ! Tyvärr lyckades jag glömma kvar min hängsele, en svart Da Kine. Schysst om du som hittade den kan ringa mig på 070 777 62 59.
    /Ludvig

  • steffo

    Medlem
    10 september, 2006 vid 19:52
    Tocha wrote:
    Mäktigast var sista gången jag gick ut o såg dig med North 5,3 (vita) och Starboard som surfade inåt uppbackad av ett set med masthögt vitvatten bakom dig
    Johan H

    Den var mej du såg, jag har aldrig sett det bryta just där så jag blev minst sagt förvånad när dyningen förvandlades till en ridbar våg.
    Storleken var helt i klass med det största som jag har seglat på Kuau, Maui.

  • bwss-bg

    Medlem
    11 september, 2006 vid 06:50
    Steffo wrote:
    Tocha wrote:
    Mäktigast var sista gången jag gick ut o såg dig med North 5,3 (vita) och Starboard som surfade inåt uppbackad av ett set med masthögt vitvatten bakom dig
    Johan H

    Den var mej du såg, jag har aldrig sett det bryta just där så jag blev minst sagt förvånad när dyningen förvandlades till en ridbar våg.
    Storleken var helt i klass med det största som jag har seglat på Kuau, Maui.
    Finns det inga bilder har det inte hänt…F-n ta er alla…

  • petter

    Medlem
    11 september, 2006 vid 08:59

    Härligt, fick uppleva de största vågor jag någonsin sett ridas i Sverige!!!

  • koa

    Medlem
    12 januari, 2007 vid 09:22

    Vi som missade detta får kanske revansch i år… 😀
    Några bilder?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Grymma Väddö (Salnö) Fredagen den 8 September

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.