Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Gubbdominans" i PWA…

  • "Gubbdominans" i PWA…

    Publicerad av rasmus_w på 22 november, 2006 vid 16:39

    Tråden om helrailscutbacks (långa sammansättningar är en underbar del av svenskan) fick mig att grubbla lite över hur vindsurfingvärlden ser ut på elitnivå just nu. Flera har påpekat att man måste bli lite äldre för att skaffa den erfarenhet som krävs för att nå toppen och mycket riktigt så är det ofta 35-åringar som vinner. Samma sak gäller i Slalom, det är 30+-arna som Albeau och Dunken som dominerar.

    Vad jag funderar på: För det första så säger alla att det handlar om att erfarenhet väger tungt och så vidare. För det andra så är mitt intryck att det inte alltid har varit så.

    Trots allt, Dunken dominerade det mesta redan innan han var 20. Förvisso, han var en av de första tvåmeterskillarna som var riktigt bra, men ändå. Jag minns inte riktigt vilket år läkaren förbjöd Mark Angulo att segla Aloha Classic-finalen på grund av bruten stortå, men vad jag minns var han runt 20 då. Jason Polakow var 17 när han vann Aloha classic första gången.

    Så varför är det nuförtiden så att gamlingarna dominerar? Har de helt enkelt blivit mycket bättre sen de var 20?

    På slalomsidan har jag märkt i intervjuer att de yngre seglarna verkar peka på “gubbarnas” erfarenhet, medan flera av gubbarna i stället påstått att det har med träningsdisciplin att göra. Sponsorerna ställde helt enkelt större krav på att seglarna skulle träna hårt och disciplinerat (sponsorerna hade mer pengar att ösa över seglarna med, för den delen) förr, och då tog det kortare tid för dem att bli riktigt bra. Albeau sa nåt om det i nån intervju, och Ant Baker sa i nån intervju att den gamla skolans proffs var färdigriggade och klara 8.00 prick medan dagens proffs fortfarande ligger i sängen så dags.

    För den delen, jag är själv 34 och visst vore det skoj att påstå att min erfarenhet gjorde mig till en satans bra surfare men jag tror inte att så är fallet. Jag har varit vältränad och därför gör muskelminnet att “surfmusklerna” svarar väldigt snabbt på träning men nog fan finns det massa 20-åringar som seglar skjortan av mig. Plus att jag tycker återväxt är kul så jag tycker bara det är bra om det dyker upp 18-åriga superfenomen.

    Sen är det lika bra att säga att det är lika bra att hålla freestyle utanför grubbleriet.

    canoya svarade 17 år, 5 månader sedan 11 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • donpedro

    Medlem
    22 november, 2006 vid 17:46

    Men kan det inta vara så att det är många yngre som satsar just på freestajl och därför får de äldre gardet fortsätta regera på vågscenen. Campello var väl inte många år när han vann WC i freestajl där ligger väl dom äldre snarare lite efter. Men sen kommer det väl upstickare även på vågsenen finns väl en tråd om det på freestyle/våg om kai Lenny som slog ut ?? grabben e väl bara runt 14.

  • lars_k

    Medlem
    22 november, 2006 vid 17:51

    Kauili vann ju vågtiteln förra året och det är väl skam att kalla honom “gubbe” eller? Sen att slalom och speed inte lockar ungdomar lika mycket som våg och freestyle är ju inte så konstigt. De grenarna är ju as-trista! 😉

  • ola-h

    Medlem
    22 november, 2006 vid 19:15

    I våg tror jag mer det är ett utslag av att det är några i den gamla gardet som helt enkelt är så förbannat bra. De kan köra grymt bra och samtidigt säkert. Att rutinien också spelar in märktes otroligt tydligt i Guincho. De yngre seglarna körde ungefär likadant tävlingen igenom medan de bästa väldigt tydligt ökade nivån (och dämed också minskade säkerheten) allt mer ju längre tävlingen gick. Inte heller alla äldre har för övrigt rätt sorts tävlingsnerver. Det märktes tydligt i Guincho att både Levi Siver och Scott Mckercher blev stressade och gjorde taktiska misstag när det mötte den erkända tävlingsräven Nik Baker.

    En ytterligare anledning att “de gamla” (hmm Polakow, Pritchards, Angulo är alla yngre än jag, för att inte tala om ungtuppen Levi…) kan fortsätta regera är att det är många traditionella värden som premieras i vågridningen. Man kan nog säga att det faktum att freestylen blev en egen gren har gjort vågseglingen mer renodlad än vad den annars skulle varit. I en del tävlingar poängsätts iofs också trick på vågen, men klassiskt snygg vågridning, vågval etc är till och med på dessa ställen viktigast, tror jag.

    Fast även i vågsegling ligger ungtuparna på. Kauli, Fernandez, Mussolini etc har ju alla vunnit tävlingar och Kauli till och med hela cuppen som Lars påpekar. Jag tror dock inte det är någon slump att Kauli (förutom att vara en trickinnovatör) också är en av dem som pushar själva vågridningen framåt. Det finns till och med gamla Mauirävar som tycker att han rider snyggast på Hookipa och därmed har han liksom hela repertoaren och kan hålla ihop det bra nog för att vinna hela cuppen.

  • mag

    Medlem
    22 november, 2006 vid 21:13

    Kauli var faktiskt en av dem som gjorde de bästa roundhousesvängarna på Hookipa förrförra vintern! På en stubbie a’la Kauli. Och han är väl inte 25?

    /Magnus

  • joth

    Medlem
    23 november, 2006 vid 08:51

    @Lars_K]Kauili vann ju vågtiteln förra året och det är väl skam att kalla honom “gubbe” eller? Sen att slalom och speed inte lockar ungdomar lika mycket som våg och freestyle är ju inte så konstigt. De grenarna är ju as-trista! )[/QUOTE wrote:

    Men det är ju tur att slalom och speed blivit poppis. Då har vi vanliga freerajjdare något att gå mot och identifiera oss med. GPS och snabbare prylar som ändå är lätthanterliga. Fart lockar fram adrenalin det med.

    Många av oss 30+ är ju dessutom återfallssurfare och då passar ju dessa grenar bäst. Som många säger, man är ju inte 20 längre…

    //Jonas

  • dr-masse

    Medlem
    23 november, 2006 vid 09:26

    Det finns ytterligare en aspekt som jag tror många glömmer bort. Pengar. De “gubbarna” som fortfarande dominerar är väl till stor del den sista resten av tiden när världscupen fortfarande var något att tala om. De hade helt andra möjligheter att träna i team, lägga tid på sin segling och få support runtom än vad jag tror att nästan vilken seglare som helst har idag.

    De har helt enkelt kunna träna, tävla (kanske framförallt det), resa och utvecklas på ett sätt som en mycket mindre grupp har möjlighet till idag. Förr skulle jag säga att uppemot topp tjugo-tretti i världen hade rimligt likvärdiga förutsättningar att konkurrera. Hur många av dagens “ungtuppar” har spons och stöd på ett sätt som tillåter en verkligt professionell satsning? Typ två? Kauli och Campello?

    Däremot har väl Angulo, Baker, Siver, Polakow, Pritchards, Albeu, Jensen, Goya och andra “gubbar” kunnat inleda sina karriärer med både träningsmöjligheter och tävlingsmöjligheter som knappt finns längre. Inte nog med att de har rutin, det är fasen inte lätt att skaffa sig rutin även om man både har kapacitet och vilja idag.

    Jag kan exempelvis jämföra världscupen på Guincho 95-96 (som redan då var i rejäl nedförsbacke jämfört med slutet på åttitalet) med 2005 och 2006. Skillnaden är ganska rejäl (även om jag faktiskt tycker att det är roligare nu) i hur exempelvis Dunkerbeck och Josh Stone servades då och hur Kauli idag verkade sköta i stort sett allt själv.

    Själv hoppas jag på att de nya kidsen i vågor (Ezzy, Jaeger Stone, Lenny) kan ändra saker och ting rejält. De kommer med nya förutsättningar och kan säkerligen ställa till det. Det behövs!

    Jo, en sak till. Ta en funderar på vilka det är som egentligen driver pwa-touren idag. Inte är det kidsen, inte. Touren är såpass liten att det ju är seglarna själva som styr. Och även där styr nog “rutinen” en hel del, månne?

  • blast

    Medlem
    23 november, 2006 vid 11:29

    Jag skulle tippa på att den stora skillnaden ligger antalet utövare. Det fanns säkert 10 ggr så många utövare 1990, då dagens vågstjäror var 15-20 bast. Om vi antar att bara en promille av alla som pysslar med vindsurfing har de fysiska anlagen o motivationen för att kunna bli proffs, så är det ganska logiskt att det fostrades mer grymma surfare på 90-talet.
    De som har möjligheten att bli riktigt bra idag, väljer säkert också en annan sport där det finns fetare sponsorskontrakt.

  • adde

    Medlem
    23 november, 2006 vid 12:06

    Vadå gubbar, Siver är född 80! Kp är faktiskt “bara” 30…

  • lars_k

    Medlem
    23 november, 2006 vid 12:27
    joth wrote:
    Men det är ju tur att slalom och speed blivit poppis. Då har vi vanliga freerajjdare något att gå mot och identifiera oss med. GPS och snabbare prylar som ändå är lätthanterliga. Fart lockar fram adrenalin det med.

    Många av oss 30+ är ju dessutom återfallssurfare och då passar ju dessa grenar bäst. Som många säger, man är ju inte 20 längre…

    //Jonas

    Japp, sorry. Jag raljerade lite. Därav smileyn. Egentligen borde jag på 36 år också hålla på med att dra repor fram och tillbaka i choppet. Men jag vägrar! 🙂

  • joth

    Medlem
    23 november, 2006 vid 13:50

    Finns alltid undantag 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    23 november, 2006 vid 15:49

    Som jag misstänkte då… Mer pengar i sporten gav alltså 80-talsseglarna mycket större möjligheter att utvecklas än vad dagens seglare har. Och visst är det väl som Masse säger att det är mindre “cirkus” nu, Dunken är väl den ende som fortfarande håller sig med caddies.

    Det där med Caddy låter ju annars som en jävligt bra idé. Hur många skulle inte ladda mycket hårdare om de visste att det skulle segla ut en kille med nya prylar om man sumpade de man hade? Sen vore det så klart bra om vinden la sig eller öka plötsligt.

  • adde

    Medlem
    23 november, 2006 vid 17:50

    Mindre cirkus men troligen mera gemenskap. Kauli och Ricardo är ju tex i två diagonalt olika team men tränar och reser mycket ihop och hjälper garanterat varandra om nått pajar.

    Jag tror det är rätt enkelt:
    1. Det är inte total gubbdominans. Kauli, Levi, Ricardo, Browne osv… det finns massor med heta unga namn på vågsidan.
    2. Vågridning är tar tid att bemästra, många unga har länge dubblerat i freestyle och det tar mkt fokus från vågridningen. Både Kauli och Ricardo har nog “gett upp” freestylen lite för att satsa på vågor. Man behöver tid. Nöta ridning i onshore, sideshore, offshore, mkt vind, lite vind, starboard, babord osv…
    3. Rutin är nyckeln. Man ska, head to head ta sig igenom heat efter heat. Ett misstag och du är ute… tror det ligger massor i att de yngre idag måste lära sig när det är läge att satsa och när man ska safea. Kommer igåg när KP hade plockat några bra vågor på Hawaii Pro och åkte in för att byta prylar (matad av MP) för att ställa en perfekt enfots-enhands bakåt…

  • m-c

    Medlem
    24 november, 2006 vid 08:00

    Rutin/erfarenhet ger bra tävlingsnerver, som tidigare påpekats.
    Glöm inte heller att PBA(80 & 90tal)var en riktig världscup jämfört med PWA, vilket innebar betydligt fler vågtävlingar per år. Förr var det ju i princip dubbelt så många vågtävlingar per år, i väldigt olika seglingsförhållanden.
    Det måste väl fortfarande ändå göra “gubbsen” lite gott att ha med i bagaget??
    Dessutom var det ju så att “alla”, med få undantag, tävlade på den tiden.
    Idag är ju många riktigt duktiga seglare inte intresserade av tävlingsscenen utan kör lifestyleprylen istället, segla var och när man vill, inte där det råkar vare en tävling för tillfället.
    Till och med Brian Talma och Laird Hamilton tävlade ju på den tiden…

    /M

  • canoya

    Medlem
    24 november, 2006 vid 10:54

    På “den gamla goda” tiden körde man dessutom vågtävlingar på fler ställen men mindre perfekta förhållanden så Robby, Dunkerbeck och gänget tvingades ju lära sig att göra nåt av ALLA förhållanden, något som man garanterat har nytta av även i perfekta förhållanden.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Gubbdominans" i PWA…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.