Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Guinho-portugal

  • gollum

    Medlem
    2 mars, 2002 vid 22:13

    Vet inte hur du tänkt resa men när jag åkte dit med min folkabuss för 3årsedan så gick hela resan på ca 8000 för en månad. (Var fyra som delade på bensinen). Om du inte kört i vågor innan kan Guincho vara lite hårt enligt mig.
    Om du verkligen vill ha perfekt surfing skall du åka till Tarifa istället! Lite längre med bil men så är det också Europas vindsäkraste ställe. Har själv varit där de senaste två åren och skall dit i sommar igen. Billigare att leva där och förhållanderna passar både för nybörjare och mer vana surfare beroende på var man är på stranden. Säg till om du vill ha mer info om bästa campingstället mm.
    Häng Löst!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 mars, 2002 vid 07:57

    Håll utkik efter nr. 2 av nya svenska vindsurfingtidningen. kan mycket möjligt komma något om portugal där…. wink.gif kommer till sommaren…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 mars, 2002 vid 08:52

    Hur är vinden i Tarifa?
    Blåser det 4.2 eller inget. Kommer det dagar då det
    blåser 6.5 ockå?
    Kan nybörjare surfa där också?

    /Herman

  • rrd

    Medlem
    3 mars, 2002 vid 09:35

    Alla kan surfa i Tarifa. Det finns två grundvindar som är ett vindfenomen därför är det så vindsäkert.

    Vinden blåser in och ut i medelhavet genom gibraltarsund ca 3 mil längre in mot medelhavet.

    Den absoluta gränden mellan atlanten och medelhavet går inne vid stan Tarifa som för övrigt sägs ha givit upphov till ordet tariff.

    Vindarna heter Levante och Poniente.

    Levante är en sned frånlandsvind som blåser 3-7 dar i sträck för att sedan följas av någon dag utan vind och sedan pålandsvinden Poniente i några dar. För levante är det bra med 2,7!/245a-4,2 och Poniente 5.0-6,3. Detta gäller på sommaren när det blåser bäst. Ganska kallt i vattnet i juni men varmare i augusti. Shorty är ok.

    Det finns många seglingställen beroende på hur stränderna ser ut just denna säsong. Dunas norrut vid stora sanddynor och längre in mot stan tex Dos Mares.

    Det är inget vågställe men ett bra Bump and Jump-ställe för den som vill segla mycket och lära sig brädsäkerhet och att kunna segla i mycket vind.

    Australiern, (100%Fun butiken, Barry?) som “upptäckte” Tarifa har vad jag har förstått senare “upptäckt” Essaouira i Marocko.

    Ett bra vågställe finns i Cabo de Trafalgar ca 5 mil norrut. Stora fina vågor på ett rev svårt att hitta om man inte vet var det ligger, leta efter fyren.(Här besegrade Lord Nelson den spanska Armadan därav namnet Trafalgar square i London)

    Det finns många campingar att bo på. Det är massor av tyskar, fransmän och spanjorer men det funkat ganska bra då det finns stora ytor att surfa på.
    Varning för att segla för långt ut för det finns starka strömmar och STORA vågor där ute och Alla containerfartyg som ska ut och in i medelhavet.

    Det går bra att fånga flygfisk i seglet på vissa ställen…
    när man ligger och pressar maxspeed så seglar dom förbi…

    Det är mycket varmt på sommaren kan bli 40 grader och regnar nästan aldig.

    Ett av europas vindsäkraste ställen. Tidigare kördes världescupen alltid här och speedtävlingar.

    Jag har varit där 2 somrar för ganska många år sedan när jag pluggade på ekonomlinjen och hade 13 veckors ledigt.

    //Magnus

  • gollum

    Medlem
    3 mars, 2002 vid 10:08

    Senast jag var nere hade jag bra surf alla dagar utom 2. Seglen jag använde ligger mellan 6.4 och 4.2. Mest användning har jag haft för storlekar runt 5.0 de senaste två åren. Vindar som kräver segel under 4.0 har jag bara upplevt två gånger under de gånger jag varit där. (De två dagar jag inte kunde surfa) Schystaste, billigaste och närmast surfet campingen ligger längst bort på stranden, sett från Tarifa. Heter “Torre de la pena” Rigga vid tältet och sen är det ca 30-50m till vattnet. Kan vara svårt för nybörjare vid “Poniente” då det kan bygga höga vågor där. Men då finns det lättare ställen på nästa strand. Vet inte hur mycket du har surfat men du bör kunna vattenstarta och använda hängsele, annars är det nog inga problem. Det går att surfa där utan att behärska vattenstart och hängsele men det jag har sett av detta är att man tappar mycket höjd mot var man startade och får ofta bär sakerna tillbaka längs stranden.

    Häng Löst

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 mars, 2002 vid 10:48

    Tack för tipsen om Tarifa!
    Vi kommer att åka dit! Visserligen inte förrän nästa år
    men jag har redan börjat planera för långledigheten.

    För er som är intresserade av att läsa om Guincho så
    fanns det en artikel i Windsurf magazine i Nov/Dec 2001 utgåvan. Det finns även en film som heter Cross Cuts som
    gick på Extreme för inte så länge sedan. De följde
    Fanatics team till olika spots runt om i Europa, då det var
    en del från Guincho. Fanatics shaper Sebastian Wenzel bor
    väl där?

    /Herman

  • bwss-bg

    Medlem
    4 mars, 2002 vid 08:10

    Om man tänker lära sig vågsegling från grunden är Giuncho kanske väl avancerat med sitt hårda beachbreak och byiga vind. Väl ute är det dock några av de bästa vågor som erbjuds i Europa sommartid. Vinden är också en ganska osäker faktor, så har du tänkt åka en kortare tid och vill få ut så mycket seglingstimmar som möjligt så kanske det finns lämpligare ställen att ta sig till, under 2 veckor kan man räkna med ca:50% segling 3,5-5,3kvm.
    Istället kan det vara värt att kolla in någon av Kanarieöarna:
    Lanzarote – snälla vågor och pålitlig sommarvind 3,5-5,3.
    Gran Canaria – det blåser benet, men sommar tid så är det sämre vågor än Lanzarote enligt mitt tycke.
    Fuerteventura ska också vara bra på sommaren men det går inga charterresor dit efter början av april så det blir dyrt att ta sig ner.
    Teneriffa – ska iallafall vara vindsäkert, vågförhållandena känner jag inte till.
    Lycka till,
    :-)Benny

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 mars, 2002 vid 12:44

    sommaren -91 och -92 var jag ock tågluffade
    var förbi Guincho,
    klart bästa vågorna jag sett, mer än masthögt och
    brett bryt. Helt klart blåsigt 4.0:or, klart
    bättre vågor än de jag sett på andra ställen.
    Dock vågade jag aldrig ut och segla själv
    alldeles för stort, det var bara några locals ute.

    Besökte även Latorche i Bretange, definitivt ett
    bra surfställe.
    Guincho och LaTorche var förr med i världscup circusen
    men det är ett tag sedan nu.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 mars, 2002 vid 12:47

    Det är lång bilfärd till Guincho,
    mitt forslag är att jobba extra de två dagar det
    tar och köra dit.
    köpa en flygstol för en billigare penning samt
    hyra grejor på plats.
    Hur det är att hyra grejor då det är stora vågor
    har jag ingen aning om, kanske det är stängt då.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 mars, 2002 vid 13:10

    Tveksam om det är bra att satsa på att hyra prylar i Guincho. Har själv prövat 2 ggr när jag “råkat” åka förbi. Ena gången var uthyrningen stängd. Andra gången var det öppet men alla brädor (inte så många) var uthyrda. Dagen efter fick jag hyra en bräda men det blev ganska dyrt eftersom jag fick betala extra för en som jag tycker marginell skada i däcket. Eftersom det inte är helt lätt att ta sig ut i vågorna är det skönt att ha sina egna prylar som man vet hur de funkar och som man inte behöver vara livrädd för att få små-skador i. Vill man flyga och hyra utrustning så är nog Tarifa bättre. Många flyg att välja på, flera stora uthyrningar och ganska lättseglat.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Guinho-portugal

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.