Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hållbarhet nya brädor

  • svenne

    Medlem
    8 september, 2008 vid 15:11
    RRD;497927 wrote:

    Med tysk nogrannhet, diagram o staplar presenterades. Tror att testet var utlagt till testinstitut som kan rigga allt rätt o analysera.

    Hade de tillräckligt med nedhal? 😉

  • adde

    Medlem
    8 september, 2008 vid 15:22

    @Ola H. 497900 wrote:

    …(utom tufskin som har glas men det har ju också et lager EVO-skum på toppen)…

    Haha! säker på att det inte är ET-skum?

  • rrd

    Medlem
    8 september, 2008 vid 15:27

    @Svenne 497931 wrote:

    Hade de tillräckligt med nedhal? 😉

    Troligen enl DIN…

  • andreas-h

    Medlem
    8 september, 2008 vid 15:57

    Tecnorafiberen som man så i JP/tabou/fanatic mm er på vej ud i 2009. Se f eks JPs nye boards. Word on the street er også at den ikke var så holdbar som lovet og er skyld i mange brækkede boards. I 2009 er f eks JP tilbage til carbon/kevlar. Hvis man iøvrigt er utilfreds med holdbarheden findes der jo produktionsboards i Dyneema/carbon. F eks Witchcraft http://www.witchcraft.nu . I HDD versionen (60% dyneema) sælges de med 18 mrd garanti.

  • rasmus_w

    Medlem
    8 september, 2008 vid 15:59

    @RRD 497927 wrote:

    För övrigt: Jetzt ist es herbst und dann kommt die Löwen und Bären!

    eller…

    Jetzt is unser in der luft!

  • lars_k

    Medlem
    8 september, 2008 vid 16:07

    @RRD 497927 wrote:

    Tyska Surf gjorde hållfasthetstester i lab av brädor för många år sedan.

    Hittade ett brott-test från 2000. Där testade man böjmoment vid brott för produktionsbrädor vs en custom (Horney på 5.2 kg). Custombrädan vann klart både i faktiskt böjmoment och böjmoment relativt vikt. Frågan är om dagens prod-brädor är starkare än de var 2000…? Tveksamt.

  • pataba

    Medlem
    8 september, 2008 vid 17:29

    Intressanta inlägg.
    Svenne, det är du som är proffset på det här men blir det inte samma effekt av “fler lager glasfiber” och något lager kolfiber? Dessutom inbillar jag mig att hela områdets stabilitet ökar genom att lägga kolfiber längs ovansidans kant (jmf med ett rör där kanterna motverkar böjning) och att det också motverkar krosskador (mer recin i och med ytterliggare ett lager). Sedan är det klart att om kärnan är mjuk eller mosig så försvinner ju hela den delens styrka eftersom det inte sitter ihop som en enhet. Nu har jag i nosdelen förstärkt med ett lager 80g, ett lager 130g (både ovan och under) och en remsa kolfiber 160g längs kanten. Nu är det väl något annat som pajar i stället vid en sådan där härlig jag-losar-all-kontoll-över-alla-mina-öppningar-vurpa.

  • oscar

    Medlem
    8 september, 2008 vid 17:52

    Kolfiber är starkt vid dragbelastning och väldigt känsligt för punktvis tryckbelastning.

  • ola-h

    Medlem
    8 september, 2008 vid 18:07

    @Oscar 497972 wrote:

    Kolfiber är starkt vid dragbelastning och väldigt känsligt för punktvis tryckbelastning.

    Fast det får vara “väldigt punktig” belastning, typ en vass sten. Det skall nog mycket till för att “punktbelasta av” kol om man t ex slår med något så runt och fint med som en mast. Ofta är det nog som Svenne säger något bakom eller runt omkring som ger sig.

    När det gäller SURFs test så tror jag personligen brädorna är MYCKET starkare nu, speciellt när det gäller nosar och dylikt (igen: om de är korrekt byggda i fabriken). Jag tror vi kör hårdare nu. Glöm inte att det finns många brädor som håller kanon. Jag tycker man ofta ser brädor från 03, 04 etc som ser ut att vara i superfint skick, trots att seglarna verkar köra hårt med dem.

    Och custom kan som sagt vara lite si och så också. Ett märke som Quatro verkar inte hålla världens toppkvalitet. Jag har även hört ryktas om Witchcraft med tvivelaktiga konstruktionsdetaljer och de anses allmänt som väldigt välbyggda.

  • rrd

    Medlem
    8 september, 2008 vid 19:46

    Det vore mycket konstigt om inte Cobra kunde hålla en jämn och hög produktionskvalitet och ständigt förbättra sina produkter. Det som gör att Cobra lyckats så bra är just en hög kvalitet när det handlar om en så arbetskraftsintensiv produktion. Därav ett land med ganska låg lönenivå. Hur det gick att etablera AB+ i ett ett extremt låglöneland, Kina vet vi sen några år tillbaka.

    Att ständigt söka förbättringar och ligga i framkant är det som gäller.
    En avvägning mellan en låg produktionskostnad mot höga reklamationer och ett ev dalande kvalitetsrykte som kan sätta ett varumärkes värde på spel.

    Cobra producerar en mängd produkter, tom bilar med stora kolfiberytor. Att rent industriellt ha en hög kvalitetskontroll av god kvalitet är grundläggande vid denna typ av produktion.

  • ola-h

    Medlem
    8 september, 2008 vid 20:03

    Jag tror nog också Cobra har förhållandevis bra kvalitet. Dvs rätt OK resultat i förhålande til att det som sagt är en komplicerad och arbetsintensiv huvudsakligen manuell produktion.

    Men en reklamation kostar inte Cobra så mycket. De ger bara credit för det de tagit betalt, dvs ingen ersättning för frakt mm. Och så har de nästan monopol. Om det var verklig järnkoll på produktionen skulle nog inte vikten kunna variera +-6%. Mycket sugs ju med vacuum. Det är inte lätt att garantera att alla lager får precis rätt mängd plast, antar jag. Det är svårt även för en custombyggare och många undviker att göra själva lamineringen med vacuum av den anledningen.

  • broderisak

    Medlem
    9 september, 2008 vid 08:45

    Kolla in bilderna ifrån Cobra Fabriken http:
    //www.composite-marine.com/images/review/CobraStrikesOut.pdf

  • canoya

    Medlem
    9 september, 2008 vid 10:24

    Jag läste i Boards om deras test av olika tunga versioner av samma bräda att de inte kunde påvisa någon skillnad i prestanda så länge inte skillnaden var minst 1 kg! De menar att man skulle ha mer nytta av att de extra pengarna lades på att göra brädan starkare än att göra den lättare än standardversionen. I princip så menar de att den största skillnaden mellan “standard versionen” och “team-edition-superlight-med-nästan genomslipad-finish” är mental – man vet att man har köpt en top of the line modell (Farbro Barbro citat) och då måste den ju vara vassare!

    Har de helt fel?

    /Håkan

  • svenne

    Medlem
    9 september, 2008 vid 12:04
    canoya;498214 wrote:
    Jag läste i Boards om deras test av olika tunga versioner av samma bräda att de inte kunde påvisa någon skillnad i prestanda så länge inte skillnaden var minst 1 kg! De menar att man skulle ha mer nytta av att de extra pengarna lades på att göra brädan starkare än att göra den lättare än standardversionen. I princip så menar de att den största skillnaden mellan “standard versionen” och “team-edition-superlight-med-nästan genomslipad-finish” är mental – man vet att man har köpt en top of the line modell (Farbro Barbro citat) och då måste den ju vara vassare!

    Har de helt fel?

    /Håkan

    Med tanke på storleken på en “prestandabräda” är ett kilo rejält mycket. Jag skulle kunna sträcka mig till att om konstruktören tänkte till lite extra på var mer fiber/resin och bättre cellmaterial borde användas skulle en bräda bli både starkare och tåligare med så lite ökning som 250 gram.
    Behovet av lätta brädor har diskuterats in absurdum och det lär säkerligen bli en klassisk vintertråd om det om några månader (det här året också). Om vikten är det mest prioriterade finns det bland annat ihåliga brädor som väger extremt lite. Men då är det en produktionskostnad som jag tror de flesta inte vill vara med och betala. Däremot tror jag att de flesta kvantitetsbrädor skulle vinna på lite mer genomtänkta lösningar.

  • bicless

    Medlem
    9 september, 2008 vid 12:58

    Tur att man seglar Drops som tillverkas i Tunisien med en herrans massa kol så man slipper oroa sig för att brädan skall upplösas i smulor under fötterna 🙂

    Men min formula gillar att gå sönder, 4 hål utan att jag ens minns vurpan. Kol är det dock i hela laminatet men tunnt som silke.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hållbarhet nya brädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.