Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Håller Surfzone på att dö? Mera inlägg för 17!

  • calle_kuling

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 14:06

    Var det inte här på Konfen som No-work-team myntades? Skulle nog få mer liv i sporten om vi börjar tänka som bland annat Schweiz, Indien och Namibien, och på allvar skissar på hur vi kan införa basinkomst – alltså en inkomst som alla får utan att behöva göra annat än att vara en medborgare!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 14:21

    Intressant det där! Sporten kan breddas om alla har en medborgarlön. Vi får då mer tid för vindsurfing. För hård- och mellanvindsregistret runt Stockholm gäller då surfing ungefär var tredje dag och för lättvindare varannan.

    Ett annat sätt är att åldras! När man nått pensionsålder kan man lätt disponera tid för surfingen. Trist bara för Er yngre som får räkna med att knega till 75. Då gäller det att hålla kroppen igång som Ramon, tror jag han heter, nere på Västkusten.

  • calle_kuling

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 14:33

    För en som stannat i tiden gäller att försöka balansera prylnörden och “latmasken”. Har man tid kan man oftare campa och behöver därmed nödvändigtvis ingen dyr bil (eller husbil).

    Min målsättning är att konstruera en cykelvagn som rymmer allt – surfprylar och campingutrustning.

    Utrustningen är dock i äldsta laget så måste tyvärr jobba några timmar den här månaden… 🙂

  • kinabalu

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 15:43

    @stefan_gbg 726181 wrote:

    Det krävs fler initiativ likt det Erik gör i Fiskebäck för att attrahera ungdomar, har aldrig sett så många seglare där som just nu.
    Men jag håller med om att det är tråkigt med avsaknad av intressanta inlägg på konfen.

    Håller helt med! All kred till Erik och andra som engagerar sig i att få in fler till sporten! Även på Haga är man mycket aktiva med kurser mm och lustigt nog känns det som det är fler tjejer än killar som går vindsurfingkurs… Eller är det för att jag tittar mer på dom än på killarna… öhh 🙂

    Sen kan ju var och en göra sitt för att få in nya i sporten… När lärde ni själva upp någon eller fick in någon ny? Själv är jag usel på detta. Flera på jobbet som varit lite intresserade, men sedan har det inte blivit mer än så… Hmm, det får jag nog se till att ändra på… 🙂
    (Sorry att jag spinner vidare på ett “off-topic” ämne, men fler i sporten ger ju också fler inlägg)

  • herr-pelegrin

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 16:54

    Bra Kinabalu men glöm inte bort vår kompis Vindsökarn, som oförtrutet gör insatser för att få ut nya åkare! Det gäller både på vatten och is! Han släpar med sig extra brädor och riggar till isarna på vintern och håller liv i nyrekryteringen i Tyresö!

  • emmhmms

    Medlem
    15 augusti, 2014 vid 18:13

    För mig som är inne på endast andra säsongen på vindsurfingbrädan är sökfunktionen mycket användbar! Det finns ett digert arkiv med kunskap och gäller det inte en fråga om någon ny produkt räcker det nästan alltid för mig att söka. Det gör att jag inte skriver så mycket men läser desto mer!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    15 augusti, 2014 vid 19:13

    Som replik till föregående bokstavskombination kan jag väl säga – kul att Du läser men om alla resonerar på det viset så blir det inget mycket att läsa! Det behövs ju inga doktorsavhandlingar. En fråga, en åsikt eller till och med en spydighet kan få igång en tråd!

  • emmhmms

    Medlem
    15 augusti, 2014 vid 20:28

    Okej jag ska ha det i åtanke. Tidigare forum jag besökt är av karaktären tvärtom – söker man inte kommer spydigheterna 😉

    Har en tråd på gång…
    På min formula blir jag väldigt trött, får träningsverk och måste kämpa med 9,5m2-seglet. Hakar jag av seglet och sätter det på min freeride känns surfandet åter i harmoni. Vet inte om jag har upptäckt skillnaden mellan freeride och ett tävlingsredskap eller om jag har (väldigt) fel teknik på formulan. Ger formulan en chans till sen blir det att skriv av sig här.

  • the-boz

    Medlem
    15 augusti, 2014 vid 20:30

    Apropå nyrekrytering så hade jag 11 nybörjare på vattnet en dag på haga i somras, både vuxna och barn. Med en vattentemperatur på 27 grader så kan man hålla på ganska länge. Vi var på Öland för att spela en fotbollsturnering, men jag tror nog barnen uppskattade surfingen mest 😉
    När dom planar första gången säljs nog fotbollsskorna!
    Här i Norrköping har vi faktiskt fått en hel del nya medlemmar dom senaste åren.
    Klubben har även köpt in mer barnriggar för att flera ska kunna köra samtidigt.
    //Johan

  • vindsokaren

    Medlem
    16 augusti, 2014 vid 19:53

    @Herr Pelegrin 726204 wrote:

    Bra Kinabalu men glöm inte bort vår kompis Vindsökarn, som oförtrutet gör insatser för att få ut nya åkare! Det gäller både på vatten och is! Han släpar med sig extra brädor och riggar till isarna på vintern och håller liv i nyrekryteringen i Tyresö!

    Tack för det!
    Lustigt för Idag var det 7st nybörjare som fick låna klubbgrejor i Tyresö varav 5 nya medlemmar.
    Dessutom en kvinna som köpt allt nytt i butik och skulle ändra livstil.
    svag vind från SO men alla var lika glada för det fin dag med lite grill och prylsnack
    Kanske lite för snäll då det blidde till att rigga 5 riggar till gänget dock så klarade dom sig själva då det fanns lite grundkunskap hos 2 av dom.
    Inga ungdommar men dom sa vid Erstavikssurf klubb så var det liv o rörelse.

  • tomasn

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 09:36

    Absolut inget behov av nyrekrytering. Skönt slippa trängas och inte särskuilt spännande om det blir en folksport.

    @THE BOZ 726292 wrote:

    Apropå nyrekrytering så hade jag 11 nybörjare på vattnet en dag på haga i somras, både vuxna och barn. Med en vattentemperatur på 27 grader så kan man hålla på ganska länge. Vi var på Öland för att spela en fotbollsturnering, men jag tror nog barnen uppskattade surfingen mest 😉
    När dom planar första gången säljs nog fotbollsskorna!
    Här i Norrköping har vi faktiskt fått en hel del nya medlemmar dom senaste åren.
    Klubben har även köpt in mer barnriggar för att flera ska kunna köra samtidigt.
    //Johan

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Håller Surfzone på att dö? Mera inlägg för 17!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.