Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har jag köpt en kass bräda?

  • Har jag köpt en kass bräda?

    Publicerad av crusty på 11 juli, 2007 vid 05:49

    Jag var iväg och köpte en bräda till tjejen igår, en F2 powerglide 145 liter 2003. Det var en skada i nosen som var rätt fult lagad men för övrigt såg brädan fin ut så jag köpte den.

    När jag kom hem la jag brädan och golvet och gick runt på den och upptäkta till min fasa att den var mjuk och buktade in mellan 0,5 till 1 cm där jag satte fötterna! Den är som mjukast mellan bak och fram stropparna och blir hårdare ju längre fram mot nosen jag går.

    Jag gick in och läste på f2 hemsida och såg att Powerglide brädorna har ett system som heter IPS (Impact Protection Surface). Jag tänkte att de kanske gjort brädan mjuk för att skydda den?! Men det är kanske inte alls så, jag kunde inte hitta en beskriving av vad IPS är.

    För att kolla att det inte var vatten i brädan vägde jag den. Den vägde 8,6 vilket är nära den vikt jag jag hittade för brädan på nätet; 8,5.

    Så frågan är: Har jag köpt en bräda som har delaminerat och är kass eller ska den vara på detta viset??

    Tacksam för svar, om den är kass ska jag försöka häva köpet.

    pure svarade 16 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • oscar

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 06:52

    IPS är troligen ett slagtåligare plastskal. Kolla efter gjutskarv längs kanterna, om den har en skrav så är det troligen så.

    Brädan ska absolut inte var mjuk, då har den delaminerat. Den kan ju ha torkats ur och då visar vågen ingen viktskillnad. Låter som en kass bräda…

  • svenne

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 06:55

    Läge att lämna tebax, mjuka ytor is a no no.

  • crusty

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 06:56

    @Oscar 396260 wrote:

    IPS är troligen ett slagtåligare plastskal. Kolla efter gjutskarv längs kanterna, om den har en skrav så är det troligen så.

    Brädan ska absolut inte var mjuk, då har den delaminerat. Den kan ju ha torkats ur och då visar vågen ingen viktskillnad. Låter som en kass bräda…

    Ajdå, jag var rädd för det.
    Det stämmer att det är en gjutskarv längs kanterna.

    Tack för det snabba svaret!

  • safesurfer

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 07:13

    Beror också lite på hur vad du menar med mjuk. En stor bred bräda i plast kommer att svikta lite om du belastar den mycket, tex om du står på brädan på land. Men den ska givetvis inte vara mjuk om du bara trycker på den med handen. Har en Bic techno bräda som är i plast och den kan svikta lite om man trycker hårt på den, vilket inte en mindre kolfiberbräda gör.

  • Knatte

    Gäst
    11 juli, 2007 vid 07:24

    @Crusty 396262 wrote:

    Ajdå, jag var rädd för det.
    Det stämmer att det är en gjutskarv längs kanterna.

    Tack för det snabba svaret!

    Reklammera eller i alla fall få ett lägre pris på brädan. Har den mjuka gropar, så blir det ett annat pris..:crazy:

  • crusty

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 07:42

    @SafeSurfer 396265 wrote:

    Beror också lite på hur vad du menar med mjuk. En stor bred bräda i plast kommer att svikta lite om du belastar den mycket, tex om du står på brädan på land. Men den ska givetvis inte vara mjuk om du bara trycker på den med handen. Har en Bic techno bräda som är i plast och den kan svikta lite om man trycker hårt på den, vilket inte en mindre kolfiberbräda gör.

    Om jag trycker hårt med tummarna sviktar den och om jag går runt på den känner jag att den ger efter för varje fotsteg. Men detta är ju då på land.
    Den är 74 cm bred och jag har aldrig köpt något över 55 cm innan så det kanske är skillnad på så här breda brädor?

    Det är inte så att det är vissa gropar i den utan mer som den är ganska jämt mjuk mellan främre och backre stropparna och sen blir mindre mjuk desto längre fram på brädan jag trycker.

  • svenne

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 08:19

    Var bor du?

  • crusty

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 08:22

    Jag har snackat med wallen som säljer F2 och de sa att den brädan inte alls skulle vara mjuk med “handkraft”.

    Därefter snackade jag med säljaren som gick med på att häva köpet. Skönt!

    Så nu får jag leta vidare efter en bräda till tjejen.

  • crusty

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 08:23

    @Svenne 396282 wrote:

    Var bor du?

    Jag bor i Växjö.

  • crusty

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 08:41

    Nu ändrade säljaren sig och vägrar häva köpet *suck*. Finns tyvärr inte så mycket man kan göra då….

    Trodde han var ärlig men så var inte fallet.

  • playmate

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 08:54

    Tjabba Crusty!

    Ledsen för hela brädhistorien! Men du ska inte ge upp hoppet ännu.
    När man köper en beganad vara finns det något som heter undersökningsplikt, dvs man kollar så att grejen ser bra ut och inte har några fel eller brister som säljaren inte delgivit om. Men kommer du sedan hem och upptäcker (som i ditt fall) att brädan är mjuk etc först efter att du stått på brädan, kan detta ses som ett dolt fel. Med dolt fel menas ett sådant fel som man inte kan upptäcka med en “lättare” undersökning.
    Detta innebär att du som köpare har rätt till att häva köpet!

    Problemet är bara att du måste få det till att vara ett dolt fel, och inget som du borde ha upptäckt vid undersökningsplikten.

    Hoppas att du förstår något av det jag skrivit, kanske låter komplicerat. =)

    Lycka till!

    (Det var ett tag sedan jag läste juridik, så om du vill gå på detta så släng gärna ett öga i lagboken innan)

  • simpa

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 09:11

    När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Lagens regler är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än de som står i lagen. Säljaren kan till exempel friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick.

    Har ni inte kommit överrens om något annat så följer detta:
    -den inte är sådan som säljaren har sagt,
    -säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till,
    -den var i väsentligt sämre skick än köparen kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.

    Om du får problem med varan efter ett privatköp och inte kan komma överens med säljaren, kan du vända dig till tingsrätten för att få tvisten löst.

    källa: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=1899

    Du borde ha rätt att få häva köpet.

  • crusty

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 09:13

    @Playmate 396294 wrote:

    Tjabba Crusty!

    Ledsen för hela brädhistorien! Men du ska inte ge upp hoppet ännu.
    När man köper en beganad vara finns det något som heter undersökningsplikt, dvs man kollar så att grejen ser bra ut och inte har några fel eller brister som säljaren inte delgivit om. Men kommer du sedan hem och upptäcker (som i ditt fall) att brädan är mjuk etc först efter att du stått på brädan, kan detta ses som ett dolt fel. Med dolt fel menas ett sådant fel som man inte kan upptäcka med en “lättare” undersökning.
    Detta innebär att du som köpare har rätt till att häva köpet!

    Problemet är bara att du måste få det till att vara ett dolt fel, och inget som du borde ha upptäckt vid undersökningsplikten.

    Hoppas att du förstår något av det jag skrivit, kanske låter komplicerat. =)

    Lycka till!

    (Det var ett tag sedan jag läste juridik, så om du vill gå på detta så släng gärna ett öga i lagboken innan)

    Tack för tipset men eftersom jag köpte brädan av en oärlig dansk som bara är här på tillfälligt besök så tror jag det kommer bli väldigt svårt att få rätt.

    Jag kommer göra så att tjejen får använda brädan (jag är rätt säker på att det kommer gå bra för henne att köra på den även om den är mjuk) till hon kan plana med sele och så. Därefter tänkte vi ändå köpa en ny bräda och då får jag köra med rak rör när jag säljer brädan och se om jag kan få tillbaka lite pengar iaf.

    Tror bara det är att acceptera läget……

  • surfslusken

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 09:24

    Kom in i verkligheten nu. simpa89 citerar en mkt kort, o korrekt, version av vad som gäller i teorin juridiskt. Men sen är ju verkligheten som vanligt nåt helt annat. För som simpa89 oxå på pekar är de köplagen som gäller och parterna räknas som “jämnbördiga”, dvs de finns ingen hjälp att hämta från konsumentverk, ARN, polis etc. Dvs för att få rätt är de bara en stämmnings ansökan till tingsrätten som gäller. Sen när fallet till slut tas upp, nångång i en avlägsen framtid, så gäller de att kunna lägga fram bevis för sina påståenden. Handlar de bara om vad som sagts lär de inte bli nåt av. Även om fallet skulle bli ett sk “små mål” (tvist om mindre värden) så verkar de väl bli lite väl mkt jobb för att man inte kollade igenom brädan när innan man slog till? Är nog bara o inse att man slarvat me att klämma på brädan o lära sej till nästa gång.

  • simpa

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 09:39

    surfslusken håller med dig absolut, ville bara underrätta honom om detta men jag säger som du (Crusty) skrev nu senast. “Tror bara det är att acceptera läget……”. När du säljer den sen så är det väl bara att du säger att den inte ska vara så här mjuk men vi har inte haft några som helst problem med det, snarare fördelar eftersom brädan blir med komfortabel för nybörjare. Om så nu blir fallet, jag vet inte hur mjuk den är men det kanske funkar bra?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har jag köpt en kass bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.