Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har jag köpt en kass bräda?

  • rasmus_w

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 09:49

    Sen ska tilläggas att felet faktiskt går att laga, det låter visserligen som att en rätt stor yta delaminerat och då är antagligen skummet under lite skadat också så det kan bli dyrt, så det är ju frågan om det är värt det.

    En rätt avgörande faktor är om brädan är tät eller inte. Om det vid första seglingen säger slurp och brädan därefter är tung som en stock så tror jag att brädan kommer hindra tjejen från att utvecklas, är den tät kan det nog vara okej, i alla fall om den håller.

  • svenne

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 10:17

    Det handlar inte om delaminering. Det är med största sannolikhet kärnan som har gett upp först och då följer sandwichen efter. Sen om det beror generalsliten bräda eller fukt är en helt annan femma.

  • crusty

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 10:19

    @Rasmus_W 396313 wrote:

    Sen ska tilläggas att felet faktiskt går att laga, det låter visserligen som att en rätt stor yta delaminerat och då är antagligen skummet under lite skadat också så det kan bli dyrt, så det är ju frågan om det är värt det.

    En rätt avgörande faktor är om brädan är tät eller inte. Om det vid första seglingen säger slurp och brädan därefter är tung som en stock så tror jag att brädan kommer hindra tjejen från att utvecklas, är den tät kan det nog vara okej, i alla fall om den håller.

    Ja om den inte är tät blir det här verkligen en flopp. Dansken intygade med inlevelse att den inte tar in vatten men hans ord väger inte så tungt för tillfället.

    Nästa bräda jag köper ska jag ta en promenad på innan jag tar fram några pengar. Har aldrig haft problem vi köp av begagnade surfprylar innan så därför var jag för godtrogen.

  • simpa

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 10:27
    Crusty wrote:
    Nästa bräda jag köper ska jag ta en promenad på innan jag tar fram några pengar. Har aldrig haft problem vi köp av begagnade surfprylar innan så därför var jag för godtrogen.

    Köpte du någon gång av en dansk?
    Nu har du gjort de, lita inte på danskarna (framförallt inte berusad sådan) 🙂

  • fredrik-ygge

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 11:46

    @Svenne 396323 wrote:

    Det handlar inte om delaminering. Det är med största sannolikhet kärnan som har gett upp först och då följer sandwichen efter. Sen om det beror generalsliten bräda eller fukt är en helt annan femma.

    Nu blottar jag stor okunskap (igen), men utan att fråga o.s.v.: Vad är delaminering? Trodde det var när laminatet släppt från kärnan.

  • rasmus_w

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 12:17

    @fredrik.ygge 396340 wrote:

    Nu blottar jag stor okunskap (igen), men utan att fråga o.s.v.: Vad är delaminering? Trodde det var när laminatet släppt från kärnan.

    Det är det också. Jag kan för den delen tycka att Svenne ägnar sig åt lite hårklyveri men han har rätt. Om kärnan ger upp så har jag för mig att den “delar” på sig, dvs det är inte bara laminatet som släpper utan ett mer eller mindre stort sjok av laminat släpper också från resten av kärnan men sitter kanske kvar i laminatet.

    Ur reparationssynvinkel är Svennes påstående inte hårklyveri alls. Om det bara är en delaminering funkar det ofta bra att ta bort det skadade laminatet och lägga på lite nytt. Har kärnan gett upp så måste allt det mosade skummet först bytas mot nytt skum eller lagas på nåt vis (inte mitt område, hela inlägget är till stor del baserat på saker jag läst hos Boardlady) innan man lägger på nytt laminat och det är en skillnad som säkert kommer märkas i plånboken, speciellt om man inte laga själv.

  • svenne

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 12:23
    fredrik.ygge;396340 wrote:
    Nu blottar jag stor okunskap (igen), men utan att fråga o.s.v.: Vad är delaminering? Trodde det var när laminatet släppt från kärnan.

    Du är inte så okunskapig som du tror… Delaminering är när två lager i ett laminat släpper från varandra, behöver inte vara kärnan utan kan lika gärna vara två fiberlager (vilket oftast är problemet vid en delaminering, vilket inte händer så ofta på en surfbräda).
    Har kärnan blivit punktbelastad eller tappat formen på grund utmattning så följer sandwichen med. Sandwichen är helt enkelt för svag för att själv vara bärande och då ger den också vika. Har sandwichen en gång blivit intryck är den också påverkad till det sämre. En liten kedjereaktion, så att säga.
    Prova själv, mosa på en hårt frigolitbit med näven så förblir den mjuk. En gång mjuk – alltid mjuk.

  • canoya

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 13:56

    Crusty,
    Som någon skrev så behöver det inte vara katatrof för att den sviktar, så länge den är tät. Jag har själv en gammal Copello slalomräser från 92 som är mjuk på detta sätt mellan framstropparna och mastkasetten och har så varit sedan jag köpte den på hösten 93. Den användes ganska flitigt fram till 2003 och har funkat hela tiden utan att pajja mer.

    Kör på, men kolla att den är tät!

  • crusty

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 15:08

    @canoya 396378 wrote:

    Crusty,
    Som någon skrev så behöver det inte vara katatrof för att den sviktar, så länge den är tät. Jag har själv en gammal Copello slalomräser från 92 som är mjuk på detta sätt mellan framstropparna och mastkasetten och har så varit sedan jag köpte den på hösten 93. Den användes ganska flitigt fram till 2003 och har funkat hela tiden utan att pajja mer.

    Kör på, men kolla att den är tät!

    Det låter förhoppningsfullt! Vi ska testa den i helgen om vindgudarna är snälla.

    Finns det något annat sätt att testa om en bräda är tät än att väga den före och efter surf samt se om man kan suga ut vatten från lagningar/sprickor??

  • pure

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 17:46

    @Crusty 396401 wrote:

    Det låter förhoppningsfullt! Vi ska testa den i helgen om vindgudarna är snälla.

    Finns det något annat sätt att testa om en bräda är tät än att väga den före och efter surf samt se om man kan suga ut vatten från lagningar/sprickor??

    Vad jag har förstått det som så kan man stoppa in brädan i nån form av genomskinlig plast påse och lägga den i en varm bil. Om man ser imma på plasten efter ett tag (vet inte hur länge) så finns det antagligen vatten innuti.

    Men här finns mer info om hur man testar efter vatten: http://boardlady.com/watertesting.htm
    (Här finns nog ett härligt gäng som kan hitta vatten oxå: http://www.slagruta.org 😉 )

    och även hur man lagar ett sådant fel: http://boardlady.com/softdeck.htm (Men det ser avancerat ut men säkert rätt kul)

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har jag köpt en kass bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.