Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Historiska ögonblick inom vindsurfing!

  • Historiska ögonblick inom vindsurfing!

    Publicerad av drx på 6 september, 2007 vid 08:47

    Låg och läste en ruggigt underskattad bok häromdagen, “boken om uppfinningar” och fann att även vindsurfing fanns med, med en del historiska ögonblick beskrivna! Bland annat berättar man att:

    “Segelbrädan uppfanns av en engelsman, Peter Chilvers, 1958. 1964 fick en amerikan, Newman Darby samma ide och satte segle på en surfbräda. Fyra år senare använde två kalifornier, Jim Drake och Hoyle Schweitzer, som aldrig hört talas om föregångarna, ett segel på en surfbräda för att kunna ägna sig åt sin favoritsport även när havet var lugnt. Men de förstod att detta inte var tillräckligt och de uppfann fenan (fanns ingen på surfbrädorna då?), den ledade mastfoten och bommen och gav därmed segelbrädan dess definitiva form. De tog patent i mars 1968. Eftersom Drake och Schweizer hade glömt att patentskydda sin uppfinning i Frankrike så blev vindsurfingbrädan efter utdragna juridiska strider fransk till slut!

    Man nämner även de nyaste modellerna i boken, och det roliga är ju att boken är tryckt 1985, alltså de nya modellerna består av följande:

    Aquastick som är en belgisk variant, där man kan svänga stående, sittande, eller på knäna – ungefär som på skidor skriver man. Denna uppfinning fick för övrigt guldmedalj på uppfinnarsalongen i Bryssel 1983. (Undrar hur den såg ut, ingen bild tyvärr)

    Bird sail – som var ett styvt konvext segel spänt över en lättmetallstomme

    Fun board – segelbräda som styrs med fötterna.

    Uppblåsbar segelbräda – Hutchinson -Marine 1981

    Segelbräda av aluminium – fransmannen Chabiland 1982.

    Man skriver även om när fransmannen Pascal Malka uppnådde 27.8 knop “på en segelbräda som var så liten att den i stillastående läge sjönk under tyngden av en människa”, detta skedde 1982.

    Bäst är ändå bilden i boken, med texten “Den akrobatiska surfbrädan fun board kom till på Hawaii. Något för fartälskarna” Lägg märke till det relativt höga hoppet i vänstra delen, där han kör någon sorts pråmliknande sak med dubbla fenor och fyrkantig bakdel!

    drx svarade 16 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • bananen

    Medlem
    6 september, 2007 vid 09:27

    Underbar läsning. Torde trigga några av skribenterna på forumet att kontra med spektakulära inlägg! Finns det verkligen inga forntida lämningar som tyder på att folk vindsurfade på stenåldern? Kanske Knatte har en teori?

    Åh, jag dör av spänning på uttömmande svar! 🙂

  • doc

    Medlem
    6 september, 2007 vid 10:11

    Ser ut som gamla Mistral Takeoff, med den kantiga aktern och de dubbla fenorna…

  • rookie

    Medlem
    6 september, 2007 vid 11:10

    På Bananens begäran, en argumentation. Vad ska man annars göra när man är hemma och sjuk!?!

    Har svårt att tro att fenen uppfanns på slutet av 60-talet (eller syftar de applikationen för vindsurf?). Enligt Wikipedia var det George Greenough på 60-talet, men det låter också sent. http://en.wikipedia.org/wiki/Surfboard_fin

    Tittade i boken “SURFING -vintage surfing graphics” (Ed. Jim Heimann) där finns ett foto från 1950 med longbords som har fenor.

    Sedan finns det en scen i den usla filmen Pearl Harbor där de snackar fenor, kanske inte mycket till källa med ändå.

    Kan någon hitta bevis på fenor före 1950? Startar härmed en tävling, tidigaste beviset vinner. Pris till vinnaren: en select freeride 480 -04 (trimbox)

  • rasmus_w

    Medlem
    6 september, 2007 vid 12:47

    Jag tror det var nån gång på 30-40-talet fenan uppfanns. Det var de där som stackt ut i Makaha för att surfa i stora vågor som uppfann den, tror jag. Nån av de killarna var i alla fall väldigt innovativ och brädorna utvecklades väldigt fort eftersom de gamla fenlösa plankorna funkade riktigt dåligt i stora vågor. Jag hittade en massa surfhistorik nån gång när jag googlade på de olika personerna som omnämns i Endless Summer. Butch van Artsdalen, Miki Dora och så vidare…

    I övrigt var det en härligt förvirrad text, även med 80-talsmått.

  • Knatte

    Gäst
    6 september, 2007 vid 14:39

    @bananen 412125 wrote:

    Underbar läsning. Torde trigga några av skribenterna på forumet att kontra med spektakulära inlägg! Finns det verkligen inga forntida lämningar som tyder på att folk vindsurfade på stenåldern? Kanske Knatte har en teori?

    Åh, jag dör av spänning på uttömmande svar! 🙂

    Skall genast fundera på ett spektatulärt inlägg a082.gif

  • mikaels

    Medlem
    6 september, 2007 vid 16:55
    Quote:
    Lägg märke till det relativt höga hoppet i vänstra delen, där han kör någon sorts pråmliknande sak med dubbla fenor och fyrkantig bakdel!

    Visst ser det ut som det kostar honom bommen ;)? Den verkar väldig vid framtill, eller är det upphalningslinan jag ser?

  • simpa

    Medlem
    6 september, 2007 vid 17:02

    @mikaels 412229 wrote:

    Visst ser det ut som det kostar honom bommen ;)? Den verkar väldig vid framtill, eller är det upphalningslinan jag ser?

    Är du inte ironisk så, ja, det är upphalningstampen du ser =)

    Edit:
    Det ser lite konstigt ut, måste blåsa mycket för annars hade väl ändå nedhalningstampen pekat nedåt pga uppåtkraften. Precis som DrX säger så ser det ut som han har buken åt fel hål, mycket mysterisk bild som måste lösas.

  • drx

    Medlem
    6 september, 2007 vid 17:04

    Hm, svårt att säga, det syns inget tydligare på bilden i boken än på den bifogade tyvärr. Det kan dock vara en ljus upphalstamp, och en mörk bom som syns längre ned på seglet. För övrigt ser det ut som seglet har buken nedåt, kör han back-wind i upphoppet? 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Historiska ögonblick inom vindsurfing!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.