• Publicerad av maria_maruska på 3 februari, 2007 vid 11:14

    hej! jag är helt grön på vindsurfing och kan inget. 😀
    har bara några små frågor om hur lång en vindsurfingbräda ungefär är, om centerbordet? går att ta bort, och om hällorna (där man stoppar i fötterna) går att ta bort? :crazy:
    jag är nog helt lost.. haha :p men men.. haha..

    kris svarade 17 år, 3 månader sedan 12 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • maria_maruska

    Medlem
    3 februari, 2007 vid 11:19

    haha.. efter att ha kollat lite i forumet verkar dt inte vara så många beginners här!! haha.. jag är la den första!!:D

  • wind-lover

    Medlem
    3 februari, 2007 vid 11:26

    @maria_maruska 363327 wrote:

    hej! jag är helt grön på vindsurfing och kan inget. 😀
    har bara några små frågor om hur lång en vindsurfingbräda ungefär är, om centerbordet? går att ta bort, och om hällorna (där man stoppar i fötterna) går att ta bort? :crazy:
    jag är nog helt lost.. haha :p men men.. haha..

    Det beror på vilken bräda du kör på, det skiljer sig från bräda till bräda.
    Vissa är bredare än andra och vissa längre än andra.
    Dom är gjorda för att vara till för olika saker, allt från freestyle/våg/slalom till formula osv…

    Varför vill du ta bort centerbordet?
    –>centerbordet är till för att göra det stabilt och det blir lättare att kryssa. Men nackdelen är kanske att du inte kommer lika lätt och snabbt upp i planing.
    Ibörjan är det bra med centerbord sen kan man gå över till utan centerbordsfena.

    Varför vill du ta bort fotstropparna?
    –>fotstropparna är till för att du ska stå i dom och det (enligt mig)minskar kastfall(då du flyger med seglet ner i vattnet) med fotstroppar står man säkrare helt enkelt och du kan fotsvänga och ja,, jag hade inte tagit bort det. Stabilt och lättare är det med fotstroppar!

  • wind-lover

    Medlem
    3 februari, 2007 vid 11:37

    Här finns många bra råd för nybörjare!

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=28891

  • maria_maruska

    Medlem
    3 februari, 2007 vid 11:47

    tack!!
    näe.. asså jag ska inte vindsurfa..:P dt är liksom dt som är grejen. jag har varit i australien och surfat “vanligt”, utan segel. 😛 min kompis vill testa och har en gammal vinds.bräda som är hennes pappas. vi tänkte bygga om den till en vanlig om den inte är gigantisk.
    men jag har inte sett den och har ingen aning om hur stor en vinds.bräda är. 😀 och dt vet inte hon heller.. haha.. 😀
    jag vet bara att den är modell äldre.. :p

  • oscar

    Medlem
    3 februari, 2007 vid 11:53

    Äh börja vindsurfa! Förstå hur kul det är. Vi har massa duktiga sponsrade tjejer i Sverige som rippar hårt!

  • wind-lover

    Medlem
    3 februari, 2007 vid 11:57

    @maria_maruska 363334 wrote:

    tack!!
    näe.. asså jag ska inte vindsurfa..:P dt är liksom dt som är grejen. jag har varit i australien och surfat “vanligt”, utan segel. 😛 min kompis vill testa och har en gammal vinds.bräda som är hennes pappas. vi tänkte bygga om den till en vanlig om den inte är gigantisk.
    men jag har inte sett den och har ingen aning om hur stor en vinds.bräda är. 😀 och dt vet inte hon heller.. haha.. 😀
    jag vet bara att den är modell äldre.. :p

    Jaha det var ju självklart 😉

    Kanske 3-4 meter?:eek: om det nu är en gigantisk:eek: ….
    Men själva iden känns rätt svår, fast vad vet jag…
    En vindsurfingbräda är väl byggd för att vindsurfa på och har därför egenskaperna som passar till vindsurfing.
    En vågbräda har mer egenskaperna för att vara en vågbräda…
    Alltså jag kan inte så mycket om sånt här… flytta eller lägg in ett likadant inlägg på konfen vågsurfing. Här är det mest vindsurfare.

    —>http://www.surfzone.se/forum/forumdisplay.php?f=18

  • alex_

    Medlem
    3 februari, 2007 vid 11:57

    Jag tror inte det är någon vidare idé att bygga om en vindsurf bräda till en vågsurf. Vågsurfbrädorna är mycket kortare, lättare och bredare än de flesta vindsurfbrädorna. Köp en billig vågsurfare på ebay och spara den gamla vindsurfingbrädan till sommaren!

  • maria_maruska

    Medlem
    3 februari, 2007 vid 11:58

    om du kommer och tränar mej :p hahah..

  • alex_

    Medlem
    3 februari, 2007 vid 12:00

    det låter som en plan 😉 inte för att jag är särskillt bra nånstans….

  • alex_

    Medlem
    3 februari, 2007 vid 12:07

    Det jag glömde skriva var att. Visst du kan surfa med din pråm i vågor men det kommer ju inte bli i närheten av vad det hade varit med en riktig vågsurfingbräda

  • maria_maruska

    Medlem
    3 februari, 2007 vid 18:42

    tack alla..
    jag har ju somsagt inte sett en vindsurfbräda å tänkte att de kanske inte va såå stora. å man behöver ju faktiskt en ganska stor i början när man ska lära sig på våg, men kanske inte såå stor.. 😀
    nääe, jag tror att jag ska be min kusin i australien att köpa en “vanlig bräda” t mej å skicka hit, för han vet exakt vad jag ska ha, så får min kompis klar sej utan eller beställa en egen.. :p

    men om jag sparar vinds.brädan t sommaren och försöker lära mej då, finns dt nån som har några tips? jag är HELT grön!! hur gör man? jag kommer ju dyka rakt i seglet vid minsta lilla vindpust, om jag ens kommer upp på brädan.. 😛 haha..

  • wind-lover

    Medlem
    3 februari, 2007 vid 19:38

    Det är smart att ta en kurs, då får man alla grunder och det är lättare sen att fortsätta själv.

    Det är ju svårt att lära sig något som man aldrig testat genom att bara läsa om det. (iaf innom vindsurfing tror jag…)
    På kurser brukar man liksom inte gå igenom allt innan man gått ut på vattnet första gången. Man brukar gå igenom lite av grunderna och sen är det viktigaste att man får sig en egen bild av det hela. Det får man bäst av att testa där ute på vattnet!
    Sen ute på vattnet så tar man in tipsen mycket lättare efter hand.

    Men några viktiga tips om du bara ska testa någon dag….
    Är kanske.. att det inte ska vara för blåsigt (kanske runt 1-6m/s) ej över..om du vill ha roligt, vilket du vill..
    Sen ska det inte vara för djupt heller. (du ska iaf bottna) sen ska det inte vara frånlandsvind (när vinden blåser utåt) då kommer du bara flyta utåt och tillslut så kanske du inte bottnar.

    Att gå upp på brädan

    -du ska ha vinden i ryggen, det är jätte viktigt! annars lär vinden komma från andra sidan seglet och bara knuffa i dig hela tiden.

    -seglet ska ligga på vilket sätt som helst i vattnet på motsatt sida som du står på, alltså ner i vind, eftersom du har vinden i ryggen.

    -du hoppar upp på brädan hur du vill, men någonstans i mitten mellan mastfoten (mastfot=den som håller ihop seglet och brädan) ska fötterna hamna. Stå inte för nära med fötterna utan ganska brett. Då får du bättre balans…
    Du ska inte gå i fotstropparna i början!

    -sen finns där en lina. Linan är kopplad mellan mastfoten och bommen. Den ska du ta tag på i mitten och sen börja dra och klättra dig uppåt med fingrarna.
    Det kan vara tungt men ge inte upp.

    Det är nu det börjar bli svårt att förklara kom jag på nu 😉 😮

    -sen är det omöjligt att säga vilken sida du ska ta tag på för det beror på vilket håll du ska åka på…
    Du ska iaf sen hålla cykelstyregrepp och ha händerna lika brett ifrån varandra som på en cykel.
    Sen kan du hålla in seglet olika mycket, kommer det en hårdvindpust så kan man bara släppa bakre handen, så att seglet står rakt ut. Då går vinden på båda sidorna och då blir det inget hårt tryck att hålla emot.
    Sen ska du inte förstöra ryggen genom att åka som en ostbåge utan försök sträck på dig, så orkar du längre också.

    -sen “styr” du genom att luta seglet neråt och frammåt.. (jag menar inte utåt och innåt) lutar du det neråt styr brädan upp i vind. Lutar du seglet frammåt så åker du med vinden.

    Hoppas det kommer ge lite…. Men du kan alltid kolla lite på surffilmer och det finns säkert nybörjarfilmer.

    Suuuurfa på! 😀 och kom ihåg att man måste ha tålamod och öva! 🙂

  • wind-lover

    Medlem
    3 februari, 2007 vid 19:51

    @maria_maruska 363405 wrote:

    tack alla..
    jag har ju somsagt inte sett en vindsurfbräda å tänkte att de kanske inte va såå stora. å man behöver ju faktiskt en ganska stor i början när man ska lära sig på våg, men kanske inte såå stor.. 😀
    nääe, jag tror att jag ska be min kusin i australien att köpa en “vanlig bräda” t mej å skicka hit, för han vet exakt vad jag ska ha, så får min kompis klar sej utan eller beställa en egen.. :p

    men om jag sparar vinds.brädan t sommaren och försöker lära mej då, finns dt nån som har några tips? jag är HELT grön!! hur gör man? jag kommer ju dyka rakt i seglet vid minsta lilla vindpust, om jag ens kommer upp på brädan.. 😛 haha..

    Gamla Pråmar är stora och långa…
    Nya brädor är lite annorlunda, det har utvecklats under alla år…

    Helt rätt!
    Det är lättare att lära sig på stora brädor som är *breda* och med många liter, men dom ska inte vara smala och jätte långa för då blir det bara vingligt…

    Börja vindsurfa helt rätt! 😀

  • ufo

    Medlem
    3 februari, 2007 vid 22:48

    Att vågsurfa på den gamla vindsurfingbrädan kommer nog inte att gå speciellt bra.
    Om det rör sig en “riktigt gammal bräda” så är den förmodligen 3½-4m lång och väger kanske bortåt 20 kilo, dvs längre och mycket tyngre än en stor longboard. Fotstroppar mastfot och centerbord brukar kunna demonteras. Men förmodligen är den alldeles för bred för att du skall kunna simma ordentligt. Skulle den inte vara det så är den säkert för tung för att du skall få upp tillräcklig fart. Beroende på hur gammal den är och vilken typ av bräda det rör sig om kan den ha ett konkavt skrov eller ännu värre vara rundbottnad, dvs svårare att hålla balansen på än en vanlig longboard.

    Använd brädan för att lära er vindsurfa istället, roligare än vanlig surfing enligt mig.
    Varför köpa en bräda i australien och skicka hit den, jag hade hellre köpt en bräda som är anpassad för vårt klimat och våra vågor, från Nordsurf t.ex.

    Själv vågsurfar jag gärna, men inte i sverige och definitivt inte om det blåser (vilket det nästan alltid gör i sverige om det finns vågor).

    Lycka till!

  • calle_b

    Medlem
    4 februari, 2007 vid 15:04

    Det här påminner mig om ett gammal skönt “practical joke” som gjordes på Kallsupen.se för 100 år sen. (rivaliteten mellan vågsurfare och vindsurfare på Torö, och inte bara där, var rätt fin) och just då la en polare ut en tråd på Kallsupen.se med frågan om man inte kunde bygga om en vågsurfingbräda till vindsurfingbräda.. Hehehe, vilket JÄÄÄVLA liv det blev… Underbart.. Vill minnas att idéen var föjande typ: “Hej, jag har fått en vågsurfingbräda och tänkte, kan man inte borra o skära ut en mastskena med mastfot och sätta på en större fena på brädan??” Helt underbart skämt tycker jag…

    Lite slappare nu förtiden, och kanske på detta forum med…
    Den här idéen om att bygga om en gammal pråm till vågsurfingbräda.. Jag säger go for it:)

    (poängen med detta inlägg kan diskuteras) 😉

    Ha d gott, surfare.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.