Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp att komma igång

  • Hjälp att komma igång

    Publicerad av johan-anton på 21 december, 2009 vid 14:10

    Jag är en kille på 20 år som testade vindsurfing i somras.
    Seglade bara några timmar men tyckte det var skitkul. Därför funderar jag starkt på att skaffa mig egna prylar till nästa sommar men jag har många funderingar på hur det ska gå till.
    Som student är såklart budgeten stram men tänkte om jag är ute i god tid kunde man göra några kap “off season” på utgående modeller för att komma undan lite lindrigare. Har märkt att begagnat marknaden är ganska utgallrad, men det kanske bara beror på årstiden?
    Har ingen erfarenhet inom detta sen tidigare så det är verkligen från “scratch” det handlar om.
    Val av bräda, vilka segel, våtdräkt, tillbehör, tips och tricks… allt mottages varmt.
    70kg/180cm
    Väldigt tacksam för all hjälp!

    bicless svarade 14 år, 4 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • bicless

    Medlem
    21 december, 2009 vid 15:46

    Vart bor du? billigt sätt att komma igång är ofta bli medlem i en klubb, där har de ofta låneprylar.

    Vill du köpa nya prylar hamnar du kanske kring 10-20.000 in season och kanske 8-15.000 off season men beror rätt mycket på hur fina grejer du vill ha. Beggat kan man hitta billigare men då kan det vara bra läsa på lite först så det inte blir för svårseglade pyttlar.

  • bopung

    Medlem
    21 december, 2009 vid 15:48

    Lite vägledning:

    bortse från brädor under 130 liter. Köp en bräda som inte är äldre än från 2002. Lagade brädor fungerar utmärkt om lagningen är okej utförd.

    Segel: de flesta drar ganska mycket rigg i början vilket sliter en del på nedre delen av seglet. Köp därför lite billigare begagnat men ändå okej skick. Om din budget tillåter tycker jag att du skall satsa på 2-3 segel så att du kan utnyttja flera dagar på vattnet. Storlekar på segel beror lite på var du bor men kanske runt 5, 6 och 7 kvadrat skulle vara en bra början.

    Köp en relativt billig bom och mast i början. Begagnat fungerar utmärkt. Våtdräkten är viktigt att den sitter bra varför det är bra att kolla upp storlek i butik innan du ger dig ut på begmarknaden.

    Lycka till!

    ps du är inte ensam om att längta till våren…

  • erolwi

    Medlem
    21 december, 2009 vid 15:55

    Sök på “nybörjare” på forumet så hittar du all info du behöver

  • patriks

    Medlem
    21 december, 2009 vid 16:57

    FAQn är ett bra ställe att hitta grunderna på 🙂

    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51820″]Nybörjar råd alt FAQ del 1 – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=199387#poststop”]Nybörjar råd alt FAQ 1 & 2 – Sidan 2 – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • spray

    Medlem
    22 december, 2009 vid 00:46

    hej 🙂 allt beror på var du ska surfa, hav eller insjö? jag väger som du, 80kg och surfat tre år nu, köpte en ny 145 litare som jag tycker har varit perfekt.. Testade dock en 110litare nu i somras på Haga park och kände att det är dags för mig att gå vidare storleksmässigt.

    Jag har surfat på insjö och började med ett 9,0 segel, tyckte det var för stort så köpte ett goya 6.5 av surfen som var mycket lättare att lära sig på 🙂 dock är 6,5 lite för litet för den genomsnittliga surfdagen här uppe i skogarna. 7,5 tycker jag är en ideal storlek för insjö, om du nu bara ska äga ett segel till att börja med. Som sagt allt hänger på var du ska surfa 🙂

  • kinetic

    Medlem
    22 december, 2009 vid 07:52

    Johan.Anton: Börja med att gå med i en surfklubb i din närhet, gärna en som är aktiv o har grejer att låna/hyra ut till medlemmarna, lär bli billigast o bäst till en början, du slipper alla “kringliggande problem” som tex transport av prylarna, förvaring mm…

  • rasmus_w

    Medlem
    22 december, 2009 vid 10:45

    Sparay: Haha, du verkar själv ha kommit på ungefär allt som vi påpekade för dig när du började. Ge det några år till så kommer du nog ha en 9.0:a igen. 🙂

  • johan-anton

    Medlem
    22 december, 2009 vid 13:16

    Tack för all hjälp!
    Läste FAQ:en och det hjälpte en del iaf men det är mkt att tänka på…
    Jag bor i Upplands Väsby men har tillgång till hus i sthlms skärgård och det är där jag planerar att segla. Har även bil så frakt och förvaring är inget problem.
    Tips på föreningar i norra sthlm?
    Vad jag förstår bör jag leta efter en relativt “kort&tjock” bräda på minst 145 l, är det korrekt?
    Min förhoppning är att kunna köpa ett schysst sätt under 10 000kr som jag kan segla ett tag på utan att behöva byta alltför snabbt.
    Tips på butiker i sthlm-området med begagnat i sortimentet?
    Jag har en gammal kortärmad våtdräkt men har sett att det ska finnas såna som man tydligen ska kunna ha året om?
    Om man vill ha en så lång säsong som möjligt borde det väl vara bra att köpa en varm dräkt. Finns det några nackdelar med dessa, är det omöjliga att röra sig i etc?

    Hoppas ni har tålamod med alla frågor:blush:

  • rasmus_w

    Medlem
    22 december, 2009 vid 13:44

    Skidsport, Surfspot.se, vindsurfing.se, surfbutiken.nu och troligen en bunt fler.

    En varm dräkt har ungefär samma för- och nackdelar som en tjock täckjacka. Skönt på vintern men kanske inte på sommaren.

  • jester

    Medlem
    22 december, 2009 vid 13:45

    Nej, dom nya dräkterna är fantastiskt mjuka o fina. Har själv införskaffat en NPX Zealot, och den är otroligt skön att ha på sig. Dock är det en utpräglad höst/vinter/vår dräkt. Inget man har på sig när det börjar bli varmare. Då kör jag helst med en dräkt med korta armar.

  • bicless

    Medlem
    22 december, 2009 vid 14:19
    Johan.Anton;593000 wrote:
    Tack för all hjälp!
    Läste FAQ:en och det hjälpte en del iaf men det är mkt att tänka på…
    Jag bor i Upplands Väsby men har tillgång till hus i sthlms skärgård och det är där jag planerar att segla. Har även bil så frakt och förvaring är inget problem.
    Tips på föreningar i norra sthlm?
    Vad jag förstår bör jag leta efter en relativt “kort&tjock” bräda på minst 145 l, är det korrekt?
    Min förhoppning är att kunna köpa ett schysst sätt under 10 000kr som jag kan segla ett tag på utan att behöva byta alltför snabbt.
    Tips på butiker i sthlm-området med begagnat i sortimentet?
    Jag har en gammal kortärmad våtdräkt men har sett att det ska finnas såna som man tydligen ska kunna ha året om?
    Om man vill ha en så lång säsong som möjligt borde det väl vara bra att köpa en varm dräkt. Finns det några nackdelar med dessa, är det omöjliga att röra sig i etc?

    Hoppas ni har tålamod med alla frågor:blush:

    Hej

    Surfklubb norr om stan = österåker, de håller till i åkersberga, typ solstugan tror jag det heter, säkert någon medlem här som kan förklara närmare.

    Vi säljer annars ny och begagnad vindsurfing i stockholm året runt, på sommaren har vi butik på valhallavägen i sth city, på vintern lager/utlämning på åldermansvägen 6 i huddinge.

    Jag tror de flesta sth surfare har en varm 5mm dräkt som basdräkt. Den funkar nästa i alla förhållanden utom när det är riktigt varmt, då kör man shorts eller en kortärmad historia.

    En välsydd 5mm dräkt funkar även i kallare vatten, är det 2-10 grader kör man ofta förstärkningsplagg under våtdräkten, typ skidunderställ eller specialla våtdräktsunderställ.

    Mvh

    Bicless

  • johan-anton

    Medlem
    27 december, 2009 vid 08:54

    Tack för tipset Bicless.
    Såg att ni sänkt priset på en del prylar nu i jan.
    Är det möjligt att få hjälp att plocka ihop ett paket i Huddinge eller är det bara varuutlämning för webshopen?
    Skulle nog behöva lite konsultation eftersom jag har många frågor kring val av utrustning.
    Jag hoppades kunna köpa en bräda utan att tröttna på den efter första sommaren och behöva byta upp mig.
    Har läst i FAQ:n att jag borde börja med en bräda på 130 l och uppåt, men antar att det är mkt mer än bara volymen som spelar in.
    Har sett en det finns en “genre” av brädor som kallas för nybörjar/familje-brädor för sommarstället och det känns kanske inte precis som det är vad jag letar efter.
    Vill inte verka kaxig, men det borde väl gå att hitta en bräda som man kan utvecklas på utan att det är alltför svårt i början?
    Tittade tex på den här:
    http://www.surfspot.se/index.php/vindsurfing/brador/begagnade-brador/ahd-fast-forward-145-2009-demo.html
    Vad tror ni?

  • imported_macts

    Medlem
    27 december, 2009 vid 10:38

    AHD´n är nog en mycket bra bräda som du inte kommer att växa ur även när du utvecklats en del. Då kan du ha den som lättvindsbräda och sedan komplettera med en mindre.
    Skulle du ändå tycka att den är för stor när du har kommit igång så är den nog ganska lättsåld

  • bicless

    Medlem
    27 december, 2009 vid 20:54
    Johan.Anton;593348 wrote:
    Tack för tipset Bicless.
    Såg att ni sänkt priset på en del prylar nu i jan.
    Är det möjligt att få hjälp att plocka ihop ett paket i Huddinge eller är det bara varuutlämning för webshopen?

    Vi kan plocka ihop ett förslag i huddinge. Maila gärna info@surfspot.se eller ring så kan vi göra ett förslag efter din budget och önskemål. Vi har det mesta på lager såväl sommar som vinter.
    Nu är det snart dags att issurfa lite, då använder man samma rigg, bara byta brädan 🙂

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp att komma igång

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.