Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp att rigga mitt np expression 6.5 2007

  • emil_h

    Medlem
    5 april, 2009 vid 10:36

    Tycker det ser bra ut, men som någon sa så är det ju svårt att se hur mycket du har dragit i uthalet. Vad är det som känns konstigt på vattnet? Så länge man utgår från måtten och drar så det släpper ungefär 2/3 i toppen ska det funka bra. Du kanske kan dra lite mer i uthalet om det nu känns för bukigt? Jag hade ett likadant segel innan, men 2005. Drog ganska mycket uthal tillskillnad från mina mindre combatsegel där jag körde/kör väldigt löst.

  • stinger

    Medlem
    5 april, 2009 vid 11:17

    Har du kollat lattspänningen, 3e lattan har lite s-form… Dra lite mer nedhal 1 cm kanske och se hur det funkar då.

  • nossodo

    Medlem
    5 april, 2009 vid 12:18

    Jag är dålig på att beskriva hur det känns, bara fel helt enkelt jämfört med mitt 5.7 av samma modell. Det har kännts som att det inte gett några fördelar i att plana tidigt, snarare nackdelar eftersom seglet kännts bökigare att pumpa med. Det största problemet har dock varit att ta höjd. Har inte kommit i närheten lika högt i vind som med 5.7an. Och hittar inte samma naturliga åkställning på något vis.

    Kan ju vara andra faktorer eller samspel av faktorer. Kör en jp fs 100 och har testat med orginalfenan och en 30cm freeride med samma resultat. Kan också vara att jag kört med mastfoten för långt bak. Jag har mycket att testa bara isen skulle släppa och vinden infinna sig.

  • jps

    Medlem
    5 april, 2009 vid 12:52

    Jag röstar på att det ser bra ut. Kanske tom något lite mindre nedhal (och ev uthal) så borde det få mer kraft.

  • dr-masse

    Medlem
    5 april, 2009 vid 13:45

    Tycker oxå att det ser OK ut. Testa med mindre nedhal. Faktum är att jag numera ser en del som har för mycket nedhal, känns ju lite annorlunda…

    Sträck nedhalet så att latta 4 å 5 (räknat uppifrån) ligger mot halva masten, typ. Framförallt latta 4. Det är ju ett Expression, så positiv lattrotation ska man nog förvänta sig. Latta 1 och 2 skall falla undan, vilket det verkar göra. Latta 3 har, som sagt, kanske lite hög lattspänning? Spänn latta 1, 2 och 3 så att lattfickan blir slät, inte mer. Latta 4 och fem behöver få lite form, utan att bli s-formade.

    Läs inte för mycket på siffrorna, titta hur det ser ut istället. Om mastfickan diffar 0.5 cm, masten 0.4 och förlängaren bygger 1 cm mer… ja, typ 2 cm bara där… Kan dessutom lätt tänka mig att ett segel som Expression vill ha lite uthal. Inte supermycket, men freestyle-segel brukar riggas hyggligt plant för att kunna bli neutrala i manövrar. Jag riggar exempelvis mitt Simmer XD rättså plant. Bra bottendrag ändå, mest för att draget sitter lite högre upp i seglet och att det är så enkelt att pumpa. Expression är kanske oxå åt det hållet?

    Jag kan inte moderna NP sådär särskilt bra, men mig veterligen har de gått mot lite rakare mastkurvor de senaste åren, vilket är = mindre nedhal.

    På sätt å vis är det lite lustigt att läsa, jag hade Expression för några (flera) år sedan och fick 6.2 att funka direkt medans jag hade mer pyssel med 7.2…

  • larry

    Medlem
    5 april, 2009 vid 17:58

    Jag tycker också det ser rätt OK ut på bilderna.

    Jag har samma segel fast 6.1. Riggar det med x9 4.30.

    Första gången jag seglade seglet tyckte jag inte det känndes bra. Det känndes framför allt tungt.
    Jag ökade då nedhalet 1-2 cm och om jag inte mins fel så minskade jag även uthalet med 1-2 cm (Tror jag har 1-2cm mindre än spec.). Sen dess tycker jag seglet känns kanon.

    Nedhalet drar jag nog som du har på bilden kanske lite mindre (Jag kör dock ofta med lite mindre nedhal än de flesta.) Skulle tippa på att jag kör med mindre uthal än dig. När man tittar på den undre bilden tycker jag seglet ser väldigt platt ut för att vara ett 6.5.

    Mitt tips är att framför allt testa mindre uthal, typ 1-4 cm. (Kör man med för mycket uthal kan seglet kännas obalanserat och det kan bli svårt och känna hur mycket man ska skota.) Känns seglet tungt då kan du testa med 1 cm mer nedhal känns det som om seglet inte är tillräckligt kraftfullt släpp 1 cm på nehal.

    6.5 seglet är ju också specat för både 4.60 och 4.30 mast. Kanske detta kan påverka.

    Lycka till!

    //Nöjd Expression seglare

  • nossodo

    Medlem
    5 april, 2009 vid 18:08

    Tack alla för bra input, ser fram emot att få åka ut och testa, skulle ju ge lite flera dagar planing om jag fick det att funka misstänker jag.

  • nossodo

    Medlem
    6 april, 2009 vid 05:28

    Med stöd av ordspråket “Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.” frågar jag nu:

    Vad innebär det när ni säger att seglet känns “tungt”? Menar ni som en livlös massa eller tungt att hålla i pga all kraft i det eller något helt annat?

    Och tillbaka till mitt konstaterande om att ta dålig höjd med seglet. Tror ni att jp freestyle fenan på 25cm (eller var det 26) eller freeride 30cm är för litet för seglet? Jag klarar mig på 23cm freestyle när jag kör 5.7 och försöker segla “på framfoten”.

  • frisk

    Medlem
    6 april, 2009 vid 07:11

    Som Masses inlägg – kolla mer på hur seglet ser ut än dimensionerna, tex har jag mätt mina Simmermaster att vara 1 cm längre än var det står på dem.

    För övrigt tycker jag du verkar ha för mycket nedhal och jag har nog bara 2cm uthal på mina Expression 6.1 & 6.9 ( 2005) som då går igång jättetidigt.
    Sedan får man nog finna sig i att dra lite mer uthal när vinden ökar, tycker att seglen är helt underbara men så gillar jag segel med drag också med mina 87kg.
    Det stora registret är vad jag uppskattar-
    Med 6.1:an kan jag segla min JP vågis 83:litare utan problem med originalfena på 23cm. Bara 5mm mer nedal och ett par cm mer uthal så har jag minskad kraft och bibehållen balans.

    Höjdtagning – jag har en JP FS 109 – helt beroende på kanttrycket för mig i alla fall, har inte märkt så stor skillnad på olika segel men det är klart att ett plattare trimmat segel tar lättare höjd när det blåser mer. Brädan är så bred att den vill räta upp sig så jag får ta foten ur främre stroppen och lägga rejäl tyngd på hälen och då tar den höjd utav tusan även med Freestylefena på 23cm.

  • mexi_

    Medlem
    6 april, 2009 vid 10:07

    Jag tycker att det ser ut som att du har lite för mycket uthal. Jag fick tipset i somras att justera riggningen mer med uthalet beroende på hur mycket det blåser isf att som vanligt bara rigga efter specarna. Riggar rätt bukigt när det blåser mindre och det gjorde mycket både på höjdtagning och känsla, sen när det brallar i drar jag lite mer uthal och kan fortsätta.
    Kör med 34 cm fena till min 6.7 och 125 eller 96 liter. Har provat med min 27cm fena men det blir tidigare planing och bättre höjd med 34:an.

  • nossodo

    Medlem
    7 april, 2009 vid 13:58

    Ett par grejer jag inte får in i skallen:

    Vad menas med positiv lattrotation?

    Var brukar de 2 nedersta lattorna ligga an mot masten, jag menar när seglet är obelastat? Så att lattans framkant är i närheten av framkanten på masten, i mitten eller bak?

    När jag drar nerhalet så att jag får 2/3 släpp i toppen så är fortfarande lattorna i framkant på masten. När lattorna når mitten så är nerhalet för mycket draget ser det ut som.

  • nachoman

    Medlem
    8 april, 2009 vid 10:44
    nossodo;538844 wrote:
    Jag är dålig på att beskriva hur det känns, bara fel helt enkelt jämfört med mitt 5.7 av samma modell. Det har kännts som att det inte gett några fördelar i att plana tidigt, snarare nackdelar eftersom seglet kännts bökigare att pumpa med. Det största problemet har dock varit att ta höjd. Har inte kommit i närheten lika högt i vind som med 5.7an. Och hittar inte samma naturliga åkställning på något vis.
    .

    Jag förstår vad du menar! Har själv 6,5an och 5,7an och 5,7an är ett fan så mycket trevligare segel. Det är alltid något som stör när man kör 6,5an men det kan ju också vara att det används när vinden är som latast.
    Men på bilden ser väl riggningen helt ok ut.

  • safesurfer

    Medlem
    8 april, 2009 vid 15:53

    Instämmer med ovan, att du borde testa med lite mindre nedhal 1-2cm och mindre uthal. Jag brukar ha fylligare buk på mitt excess 6,4 och efter man drar uthalet så brukar inte ekterliket vara fullt så löst även om det kan se ut sådär innan man drar uthal då man riggar för hårdvind.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp att rigga mitt np expression 6.5 2007

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.