Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hjälp till nybörjare

  • hjälp till nybörjare

    Publicerad av solidvg på 25 augusti, 2009 vid 15:46

    hej
    jag skulle vilja ha hjälp med att välja vad jag ska ha för bräda storlek o volym
    jag har testat surfing för många år sen
    kan stå på bräda dra rigg segla från punkt a till b
    kommer mestadels surfa i insjöar. jag väger 70 kg
    hoppas på svar

    rasmus_w svarade 14 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • mtomas

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 15:58

    Kan du även surfa från punkt b tillbaka till a ;-)? Om du kan stå och dra rigg och komma iväg kanske du kan skippa de absolut största nybörjarbrädorna.

    I ditt läge hade jag börjat med en freeridebräda på 130 (-150) liter. När det gäller segel hade jag siktat på minst två stycken, men börjat med ett runt 6.5 kvadrat och kompletterat med ett mindre ganska snart.

  • pgvirtual

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 15:58

    Som insjöseglare kan du välja två “vägar”.

    Du kan skaffa en modern “longboard” med centerbord (köl) i stil med KONA One eller RRD Longrider. De har ungefär 200 liter volym och fungerar bra i alla vindar från 2 m/s till 15 m/s (med olika stora segel förstås).

    Eller så skaffar du en “shortboard” på ungefär 140 liter och 75 cm bredd. Den har inget centerbord, bara en fena, och är gjord för att seglas i vindar som är tillräckliga för planing. Ungefär 7 m/s till 13 m/s.

    I båda fallen kunde ett 6.5 m2 segel kunde passa bra i början. Många tycker väl att den långa brädan är en pråm (för att den väger mera), men de fakto så är den mycket snabbare i lätta vindar (utan planing) och ungefär lika snabb som en kort bräda när båda planar.

  • solidvg

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 16:52

    hej
    ja jag kan surfa tillbaka till punkt a igen
    skall man satsa på en med el utan centerbord

  • rasmus_w

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 17:11

    Tänker du segla vare sig vinden räcker till planing eller inte så kör en longboard, Spelar du golf, sitter hemma och surar eller gör nåt annat alternativt om du inte har planingsvind, välj en utan centerbord.

  • gustavl

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 17:12

    Då kan du nog satsa på en bred bräda runt 140 liter, utan centerbord. Det kommer passa kanon!

    /GL

  • claes6

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 18:41
    solidvg;570107 wrote:
    hej
    ja jag kan surfa tillbaka till punkt a igen
    skall man satsa på en med el utan centerbord

    Det kommer att gå mycket lättare i början om du väljer en med centerbord, innan du fått in snitsen och vanan. Å andra sidan går det ganska fort (om du är ihärdig) och då vill du snabbt ha en utan centerbord. Så jag skulle rekommendera 140-150L utan centerbord. För att sedan kunna kliva neråt ganska ordentligt mot 100-110L. Här kan du läsa rätt vettiga tankar och tips från de som kan:

    http://www.vindsurfing.se/joomla/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=9&Itemid=11

    Lycka Till!

  • solidvg

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 20:03

    hej
    tack för alla svar
    jag undrar om någon kan rekommendera en bra bräda att köpa
    o hur mycket vind krävs för planingsfart

  • vindsokaren

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 20:55
    Claes6;570159 wrote:
    Det kommer att gå mycket lättare i början om du väljer en med centerbord, innan du fått in snitsen och vanan. Å andra sidan går det ganska fort (om du är ihärdig) och då vill du snabbt ha en utan centerbord. Så jag skulle rekommendera 140-150L utan centerbord. För att sedan kunna kliva neråt ganska ordentligt mot 100-110L. Här kan du läsa rätt vettiga tankar och tips från de som kan:

    http://www.vindsurfing.se/joomla/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=9&Itemid=11

    Lycka Till!

    Och ha då kvar den stora om det går!

  • rasmus_w

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 21:06

    Planingsfart går att uppnå i ca 4 m/s, med formulautrustning, bestående av en rigg som är alldeles för tung för en nybörjare och en bräda som vanligtvis är alldeles för ömtålig för en nybörjare. Realistiskt för en nybörjare är snarare 7-10 m/s beroende på bräd- och segelstorlek.

  • solidvg

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 16:55

    hej
    är det någon som vet skillnaden på en rrd eller jp
    vad rekommenderar ni

  • rasmus_w

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 16:57

    Den du tycker är snyggast. I alla fall om du inte nämner nån specifik modell. Deras freerides är i båda fallen bra brädor så om ingen av dem heter t.ex. “Slalom” så kan du nog gå efter utseendet.

  • solidvg

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 17:03

    sorry menar jp x-cite ride eller jp 09 fun ride
    eller rrd 09 x-ride w-tech

  • claes6

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 07:24
    solidvg;570417 wrote:
    sorry menar jp x-cite ride eller jp 09 fun ride
    eller rrd 09 x-ride w-tech

    Det beror på vilken nivå du kör. Jag är väl en hyfsad surfare – planar, vattenstartar, gippar (kasst, men dock) etc – och testade JP x-cite, funride och FSW nere på Rhodos i somras, och tycker det är rätt stor skillnad. Funride är extremt förlåtande näst intill stum – dvs man får rätt dålig kontakt med brädan – men snabb och kul just för att den är så förlåtande. X-cite ride är bland de bättre freeride-brädorna på marknaden, tycker jag. Planar snabbt, direkt i manövrer med bra känsla. Man kan köra i de flesta förhållanden med den och ha riktigt roligt. FSW är, såklart, mycket vibbigare än de andra två. Väldigt direkt i alla manövrer, och när man lärt känna den kan man verkligen ha hur kul som helst. Den får en (som mig) att utvecklas enormt eftersom man måste vara fokuserad på vad man gör hela tiden.

    Hoppas det kan guida dig åt något håll.

  • johanoeberg

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 09:14
    Rasmus_W;570220 wrote:
    Planingsfart går att uppnå i ca 4 m/s, med formulautrustning, bestående av en rigg som är alldeles för tung för en nybörjare och en bräda som vanligtvis är alldeles för ömtålig för en nybörjare. Realistiskt för en nybörjare är snarare 7-10 m/s beroende på bräd- och segelstorlek.

    Aschhh… Nu tycker jag du var lite väl pessimistisk.

    Jag kör på en Starboard GO -01 (L: 280 B: 83 V: 180L), 54 cm fena, och ett 7.5 segel. Klart det inte är en fjäderlätt rigg, men, kan nog sticka ut hakan och påstå att jag planar vid 5-6, kanske 4 m/s?. Den brädan tål en jävla massa, har fått kastfall då jag trott att brädan skulle vara klyvd och masten delad på två.

    Så, om du vill ha en asfet bräda som inte knappt gippar alls men stadig som få, så rekomdenderar jag den.

  • zamla6

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 09:32

    En KonaOne med med segel efter vikt (7:4), öva, träna i alla vindar, kan t o m vara med på kappseglingar, cuper SM O VM.
    parallellt köper du en “äldre” (Det som var bra för proffsen för 5 år sedan duger gott till “oss” (återfallare?) för att komma igång.) liten bräda på 80-100 liter , två (ca 4:7 & 6:0) “äldre” segel, ngn mast o bom till dessa. Ut o surfa från 10 m/s och njut av valfriheten. Om någon säsong byter du kanske upp dig till den kategori som känns rätt.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hjälp till nybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.