Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hookipa idag

  • koa

    Medlem
    2 april, 2008 vid 18:51

    ..haha..ja parfenor är här för att stanna ett tag tror jag med,
    som ett alternativ/ kompliment till singel…

    Igår på Hookipa så låg ett nytt lass av Pro-seglarnas twins där fenorna var klart
    närmare kanterna än vad vi tidigare har sett, så än så länge verkar det i start/
    utvecklings skedet.

    Kaulis nya brädor har också helt annan shape än Quatros, och versioneringar på
    wingers hade en del Pro´s smygit in under nya grafiken, nuvarande Quatro twins
    har börjat komma in som beggade på Quatro-butiken…

    Låt säga att det spretar lika mycket nu som när No-nose kom; volymfördelningar, kanter, längd, shape, bredd…inte bara fenatal…spännande dock 😉

    PS; En JP-proto som Swift använde och var ny för Cap Verde-08 var till salu nu; den var 77liter men kanterna vid stropparna påminde om en slalombrädas!…den var nu till salu…men det gick ju bra för honom på CV…

  • mag

    Medlem
    2 april, 2008 vid 19:10

    Kauli körde med wingers (fula som fan i mitt tycke!) redan innan han bytte brädmärke, men ingen annan teamseglare (ville?) ha dem. Hans landsmän/fans beställer därför Quatros med wingers när de köper brädor.

    Kolla på den här killen, han är singel – Garanterat!!! 😀

    Magnus

  • koa

    Medlem
    2 april, 2008 vid 19:21

    Ja Kaulis+fans protos/ customs som även är ett annat märke; ser outline-mässigt ut lite som gamla Tiga Wave 250…från tidigt -90 tal…men är förstås något heeelt annat…

    Tror nog talangen spelar större roll…

    Har inte sett någon göra snyggare flygande wave-360 än Francisco Goya & Rush Randel ca -98…

  • ola-h

    Medlem
    2 april, 2008 vid 19:29

    Intressant. Mitt intryck överenstämmer, även om t ex Keith Teboul har gjort säkert tio iterationer av twinbrädor nu så känns det fortfarande som rätt mycket ad hoc. Jag körde ju också några Starboard prototwinsers. Om man försöker jämföra hur dessa ser ut relativt motsvarande Starboard singelfin och sedan gör samma jämförelse på Quatro så har uppenbarligen de som designat brädorna gått HELT olika vägar för att anpassa shapen till twin. Det tyder kanske delvis på visst “famlande” men alla twin brädor jag provat har trots allt funkat väldigt bra och jag tror helt enkelt att twinkonceptet rent generellt ger väldigt lättkörda brädor vilket så att säga gör dem feltoleranta även mot diverse shapeeskapader. Jag tror också – och här är jag ännu mer spekulativ – att för tri-finkonceptet gäller precis det omvända: Det krävs en väldigt “exakt” och välavvägd shape för att få det att funka.

    @Koa 455828 wrote:

    PS; En JP-proto som Swift använde och var ny för Cap Verde-08 var till salu nu; den var 77liter men kanterna vid stropparna påminde om en slalombrädas!…den var nu till salu…men det gick ju bra för honom på CV…

    Perfekt. På grund av ett litet “programmeringsfel” blev den första brädan jag designat och Jonas byggt i sin Portugalverkstad lite fetare än tänkt just över railsen. Vi ligger alltså helt rätt i tiden. Nu gäller det bara att få hit brädan och börja köra på den innen trenden vänder igen.

  • koa

    Medlem
    2 april, 2008 vid 19:33

    @Ola H. 455842 wrote:

    Intressant. Mitt intryck överenstämmer, även om t ex Keith Teboul har gjort säkert tio iterationer av twinbrädor nu så känns det fortfarande som rätt mycket ad hoc. Jag körde ju också några Starboard prototwinsers. Om man försöker jämföra hur dessa ser ut relativt motsvarande Starboard singelfin och sedan gör samma jämförelse på Quatro så har uppenbarligen de som designat brädorna gått HELT olika vägar för att anpassa shapen till twin. Det tyder kanske delvis på visst “famlande” men alla twin brädor jag provat har trots allt funkat väldigt bra och jag tror helt enkelt att twinkonceptet rent generellt ger väldigt lättkörda brädor vilket så att säga gör dem feltoleranta även mot diverse shapeeskapader. Jag tror också – och här är jag ännu mer spekulativ – att för tri-finkonceptet gäller precis det omvända: Det krävs en väldigt “exakt” och välavvägd shape för att få det att funka.

    Perfekt. På grund av ett litet “programmeringsfel” blev den första brädan jag designat och Jonas byggt i sin Portugalverkstad lite fetare än tänkt just över railsen. Vi ligger alltså helt rätt i tiden. Nu gäller det bara att få hit brädan och börja köra på den innen trenden vänder igen.

    …men den JP-proton var ju nu till salu…av någon anledning… 😀

  • ola-h

    Medlem
    2 april, 2008 vid 19:51

    Om de var en JP proto så kan ju railtjockleken också ha berott på Richard Greens “artistic freedom”.

  • jesper_b

    Medlem
    2 april, 2008 vid 19:58

    Fasen vad coolt! En tuff pryldebatt mellan två hårdrippers, som båda två, vid sidan av grym vågseglingkompetens, dessutom inte är helt okända för sina benägenheter att titt som tätt plocka fram både måttband och stållinjal vi sina brädmöten.

    Skjut(mått) hårt från höften!

    My take: Jag har tre magiska brädor i mitt ägo. En totallappad men ändå trasig flera år gammal AB+ (en fena). En SOS custom shapad för JP från förra året (en fena), en Ketih/Levi Quatro custom från i år (twin). Alla är smufigt sköna, alla svänger som gudar och är någorlunda snabba. Kan inga mått alls på dem. De har dessutom HELT OLIKA känsla – magiska på olika vis.

    Minns när jag testade en annan magisk bräda. Kevin P:s dåvarande absoluta Hookipafavoritbräda shapad av Bill Foot. Det var rätt många år sen och den såg lite gammal ut i designen redan då (Kevin vårdade den ömt, använde den enbart i tävlingsheat på Hookipa, det var när han till sist skulle pensionera den som jag fick tillfälle att prova. Jag hade just seglat en annan fd Kevinbräda med exakt samma mått (njaä självklart inte exakt överallt, men alla “grovmått” som rockerkurva, längd, bredd, ofo, och även rails såg grymt lika ut). Den första brädan sög – jag fick fick ingen ballans i någonting. Jag ville inte testa den andra som påstods vara magisk eftersom den var likadan – den kanske funkar för proffset Kevin men inte för mig – tänkte jag. Den var sjukt skön – helt magisk. Allt funkade på min personliga aboslut högsta nivå.

    Det kan vara otroligt små saker som gör en bräda magisk eller halvtrött. Tror faktiskt ärligt talat inte att en så grov grej som single vs twin är det avgörande. Visst ger antal fenor olika karaktär, men för att få till en magiskt skön bräda krävs mycket mer. Magiska fingrar hos shapern? Tur vid lamineringen? Inte faan vet jag, men jag är otroligt glad för att ha råkat ramla på ett par löjligt sköna magiska brädor.

    Fasen Ola, blev Jonasbrädan tjockare än vad som var meningen, då får han allt träna på några till till dig och andra innan han ska få bygga min nästa magiska.

    /Jeppe B(us)

  • ola-h

    Medlem
    2 april, 2008 vid 20:16

    Jesper, vi har ju gjort en programvara som automatisk läser i bilder från PWA-siten och skannar av brädornas mått och sedan räknar fram ett medelvärde som vägs relativt seglarna placering. Efter det skickas brädan till fräsen. Programmet måste helt enkelt ha hakat upp sig på bilder av Swifts bräda, därav tjockleken.

    Tanken är för övrigt sedan att detta skall bilda et system av artificiell intelligens där brädor som producerats i systemet börjar återfinnas på bilder och därigenom så att säga reproducerar sin genetiska kod. Programvaran kommer därmed bli en artefakt som fungerar som en egen agent med egen vilja som styr vilka brädor vi kommer köra.

    Jag menar, inte kan vi väl låta en brasiliansk vildhjärna ta den här typen av viktiga beslut, eller?

  • koa

    Medlem
    3 april, 2008 vid 03:05

    @Jesper_B 455859 wrote:

    Fasen vad coolt! En tuff pryldebatt mellan två hårdrippers, som båda två, vid sidan av grym vågseglingkompetens

    Haha..tack! instämmer som du sa vissa lösningar har skön känsla…singel eller twinn…

    @Ola H. 455858 wrote:

    Om de var en JP proto så kan ju railtjockleken också ha berott på Richard Greens “artistic freedom”.

    Det var en Quatro…fresh Keith byggd twinn…som ändå var sliten…den och andra var till salu i Quatro butiken.

    Blir riktigt kul och se de nyaste skapelserna i dagarna när alla nya protos/ 09
    produktions brädor för de photoshoots som kommer äga rum i veckorna…
    och se hur de andra ser sina lösningar…svaren från marknaden/ tillverkarna…
    hur långt de vågar gå för att inte lura..fel offra kunden…allt nytt är kanske inte bättre åt alla…

    Samtidigt som det spretar åt alla extrema håll och utvecklas hårt är det spännande tider,
    där kanske stabilitet är tryggast trots allt tills formerna stabiliseras…

    PS Francisco Goya ratade twinn prototyperna i vintras, men är nu benägen av
    att ge det en till chans och testa med sin nyaste proto jag kände på här om dagen
    …trots allt funkar singel fin kanon också 😉

    Bra att utvecklingen går framåt…

  • poopzilla

    Medlem
    3 april, 2008 vid 19:32

    OK, inte riktigt Hookipa, men det har ju inte varit jättespektakulärt där dom senaste dagarna, så i brist på annat så kommer här några bilder från en 4,2 dag på Kanaha; 4,2 för oss dödliga då, bröderna Pritchard och Jimmy Diaz tränade slalom och körde runt 5,8 vad jag kunde se.

    Thomas

  • Oregistrerad

    Gäst
    3 april, 2008 vid 21:05

    …är det planingsgippar de gör? coolt…

  • koa

    Medlem
    3 april, 2008 vid 21:53

    Sköna Slalom bilder, det gick undan den där dagen!

    Har kommer några bilder från Hookipa i förrgår; kul och lekfullt.
    Fia plåtade Björn_surfer & Calle N

  • poopzilla

    Medlem
    4 april, 2008 vid 04:57

    För en så liten våg var det fin höjd på den aerialen Calle! Najs.

    Thomas

  • arnout

    Medlem
    4 april, 2008 vid 19:56

    @Ola H. 455842 wrote:

    men alla twin brädor jag provat har trots allt funkat väldigt bra och jag tror helt enkelt att twinkonceptet rent generellt ger väldigt lättkörda brädor vilket så att säga gör dem feltoleranta även mot diverse shapeeskapader.

    Ha precis haft premiär på en quatro twinfin 76a vid Davenport, och det du säger Ola stämmer precis: en twinfin är mycket lättkörd och mera feltolerant jämmförd med en single fin. 76an (produktion) känns däremot lite större, och enligt Quatro är den nog snarrare 78-79L. Det jag tyckte va att den inte få lika mycket fart som en single, är däremot lättare att placera på en våg och att göra turns med: bottum turns blir lättare eftersom railsen gräver sig mera och djupare i vattnet. Cutbacken blir genast lipslides och efter några gånger så blir dessa slides även kontrolerade. Att guppa ut va relativ lätt med tanken på volumen, men det kan beror på att brädan var större än förväntat. Det som jag verkligen saknade var farten, den accelerationen man får ut av en single i en riktig bra bottom turn. 76an fortsätter däremot gå även om din timing och placering är fel. Kanske behövs det mera övning, men också på vägen ut saknas det fart, vilket dämpar hopp-lyckan.

    För 2009 kommer quatro med nya twinnies och single fins. Brädorna blir lite större volume mässigt, i allmänhet, sammt att dom blir snabbare; båda single och twinnies. Detta kommer att ge mer fart på vågen och tidigare planing. Pga denna tanken åker 92L singlefin ut och blir en 86a. Anledning till lite mer volume in allmänhet är att man då snabbara kan ta en segelstorlek mindre, vilket ökar din rörlighet på vågen (typ 5.0 istället för 5.3). Änligt Quatro är shapen (rocker, rails, fin placering etc) nyförtiden så pass bra att den extra volumen inte alls störs längre; en 85L brädan kommer att känns som en “gammel” 80L brädan men tack vara den extra 5L volume kör man 4.7 oftare!

    aloha
    arnie

  • gurra1978

    Medlem
    4 april, 2008 vid 20:15

    Maui ser ju bara helt galet bra ut på många av era bilder men denna som jag fann på http://www.surfersinfo.no/ är ju bara helt underbar. Jag gillar att den är lite utzoomad så man får se helheten. Hur är det egentligen där på Hookipa, hinner man få vind i seglet och hoppa på utvägen eller måste glida ut i någon ström för att bara vågrida på invägen?

    [IMG]http://www.surfersinfo.no/index.php?act=attach&type=post&id=4252[/IMG]

Sida 6 av 9

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hookipa idag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.