Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur ful skada går att laga?

  • Hur ful skada går att laga?

    Publicerad av hawk123 på 17 juli, 2011 vid 11:23

    Tappade brädan på stranden idag. Först såg det ut som jag klarat mig med enganska ytlig skada på kanten men när jag packade ihop såg jag att det blivit en ca 10cm spricka i botten precis vid kanten. Går detta att fixa? Var ska jag vända mig? Tacksam för tips o råd…

    raggarn svarade 12 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • svenne

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 19:11

    En spricka längs railen är inga problem att laga, även om den skulle vara en halvmeter.

  • martin

    Medlem
    20 juli, 2011 vid 07:29

    Det är först när man får rejäla kärnskador, tex en rejält krossad nos, eller komprimeringsskador under hälarna som det blir lurigt. En tappskada av den där typen är inte alls svårt. Slipa ner lite, lägg på 2 lager glasfiberväv som når 2-3 cm ut på sidan av skadan (lamineras med epoxy såklart, INTE polyester), slipa, snygga till och måla med sprayfärg. Svårare behöver det inte vara i det här läget.

    Du kan nog faktiskt tom laminera med snabb-epoxy i det här fallet iom att det rör sig om en enstaka lagning. Det är en metod som jag tidigare helt har förkastat, men numera gör jag det på småskador. Då är brädan lagad och klar inom en timme, vilket är klart smidigt i jämförelse med att behöva vänta över natten på härdningen. Man får dock vara jäkligt snabb med vätningen av väven, eftersom man har kanske 2 min att arbeta med innan epoxyt blir för stelt.

    Iofs har du säkerligen nytta av en laddning “riktig” epoxy också på sikt. Moderna brädor går ju sönder helt enkelt med ganska god regelbundenhet om man seglar mycket. Men de är också lätta att laga om man har lite prylar hemma. Kosmetiken är kanske det svåraste momentet. Att laga till full funktion är inte svårt, men att få det att se ut som brädan inte är lagad är lurigt.

  • tsss

    Medlem
    20 juli, 2011 vid 09:09
    Martin;662810 wrote:
    Du kan nog faktiskt tom laminera med snabb-epoxy i det här fallet iom att det rör sig om en enstaka lagning. Det är en metod som jag tidigare helt har förkastat, men numera gör jag det på småskador. Då är brädan lagad och klar inom en timme, vilket är klart smidigt i jämförelse med att behöva vänta över natten på härdningen. Man får dock vara jäkligt snabb med vätningen av väven, eftersom man har kanske 2 min att arbeta med innan epoxyt blir för stelt.

    Instämmer med Martin- efter att ha använt såna här “knådepoxi-spackel” som är dåligt på alla sätt så har jag med mig litet mikroballonger samt snabbepoxilim. Blir klart bättre lagning än Dr Ding o vad dom heter. Ska prova ha med litet väv också för att göra fusklagning på småskador.

  • svenne

    Medlem
    20 juli, 2011 vid 09:31

    Håller med, Ding är rätt kasst. Kör samma akutlagar-kit som Martin. Snabbepoxi och några olika storlekar med fiberlappar i en påse. Punkteringslagning för surfbrädor helt enkelt.

    Jag har småförpackningar med snabbepoxi. Hmm… kanske skulle göra ett snabblagar-kit?..

  • tsurf

    Medlem
    20 juli, 2011 vid 09:39
    Svenne;662823 wrote:
    Håller med, Ding är rätt kasst. Kör samma akutlagar-kit som Martin. Snabbepoxi och några olika storlekar med fiberlappar i en påse. Punkteringslagning för surfbrädor helt enkelt.

    Jag har småförpackningar med snabbepoxi. Hmm… kanske skulle göra ett snabblagar-kit?..

    Snabblagar-kit vore perfekt att ha.

  • oaxen

    Medlem
    20 juli, 2011 vid 10:33

    Ja, DET ska du göra!

  • raggarn

    Medlem
    20 juli, 2011 vid 12:13

    eehhhhhh…. vad har jag missat med Hard-on… f´låt ja menar dr ding…
    kan ni speca lite vad som är dåligt.?
    jag tycker att den funkar ok som snabblagning när man inte vill missa
    en kanondag på vattnet … slipar ju bort den och lagar ordentligt så snart det går….???
    where´s the problem..?
    eller är det skillnad på feltemas och orginalet..??
    har nu köpt Aqua-patch pre-preg kit som härdar i solen, men har ej testat ännu.. är det också bara skit.??

  • svenne

    Medlem
    20 juli, 2011 vid 18:17

    För det första så är det lagom nyttigt att gnugga det med händerna (det är inte tvål vi pratar om direkt). Det riktigt stora felet med knådpasta är att det blir hårt och fäster dåligt om det är en lite fet/skitig yta eller om det behöver användas på ett område som flexar. Det tar inte lång tid för dingsticket att släppa i kanten och vips så tar sig vatten in.
    Jag har reparerat mängder med dingstickade brädor som har börjat läcka, med en eller flera veckors torktid som bonus.

    Snabbepoxi och en fiberlapp tar inte längre tid att slänga på och blir aldrig stenhårt, så det håller i åratal om man så vill.

  • raggarn

    Medlem
    20 juli, 2011 vid 18:44

    aahhh…..ok ja fattar brukar iofs köra me g-handskar vid knådning o appl.
    och förstår flex-prylen
    ok….får fixa ihop ett snabbepoxi-kit alltså…kör ni nå´t spec fabrikat..? menar ni sånt man köper på tub typ bostic m.fl…eller..?
    repa på..!!!! 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur ful skada går att laga?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.