Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur hårt pumpar ni era kites?

  • rydstrom

    Medlem
    10 september, 2009 vid 14:03

    som en fotboll! ska inte svikta in mer än nån millimeter och då använder man knät på pumpen för att få in den sista luften…

  • jakobb

    Medlem
    10 september, 2009 vid 14:24

    Jag får alltid problem med inverteringar om kiten “faller ner” och den inte är STENHÅRT pumpad.

  • henric

    Medlem
    11 september, 2009 vid 21:24
    Dalen;574625 wrote:
    Det låter helt rätt! Hårt som satan!

    På “prova på kurs” hos Mårten fick jag lära mig precis detta:)

    Knäckte pumpen det första jag gjorde:)

    Men nu kan jag det och pumpar alltid tills precis innan den ska knäckas och då står det 8 på manometern.

  • Kjello

    Gäst
    11 september, 2009 vid 21:43

    Varför är ingen på och försöker få till [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=68477″]min pump[/ame], jag visade ide’n för något år sedan.
    Någon måste snart tänka till. så kitesurfing har en egen pump.

  • rydstrom

    Medlem
    12 september, 2009 vid 07:04

    tryck med knät mitt uppe på den sista gången så slipper ni knäcka pumpen!

  • gugge

    Medlem
    13 september, 2009 vid 20:02

    Pumpar alla mina kites till minst 11 enligt mätaren. Å andra sidan står den aldrig på mindre än tre heller. Men när jag har problem med att räta ut ryggen efteråt så brukar det vara bra tryck i kiten.

    Läste för några år sedan att bow kites ska pumpas till minst 10-11 bar. Så det tog jag fasta på.

    Fan pumpa till du känner att du behöver vila en stund innan du ger dig ut.

    Fungerar fet bra.

    /G

  • sourra

    Medlem
    13 september, 2009 vid 22:04

    10-11 bar är fett mycket, typ 150 psi. Har du enheterna rätt nu?

  • hbgkitare

    Medlem
    14 september, 2009 vid 07:03

    10-11 psi skall det vara på kites med smal LE!!!

  • snygging

    Medlem
    14 september, 2009 vid 07:20
    Hbgkitare;575755 wrote:
    10-11 psi skall det vara på kites med smal LE!!!

    Då kommer man till den diskussionen igen pallar en tunn leading edge mer tryck?
    Ellr känns det som att en tunn leading edge är mer pumpad?

  • yann

    Medlem
    14 september, 2009 vid 08:16
    snygging;575761 wrote:
    Då kommer man till den diskussionen igen pallar en tunn leading edge mer tryck?

    Jag är ingen fysiker men så här förklarade den förre Ozone designern David Pilkington det.

  • spexz

    Medlem
    14 september, 2009 vid 09:01

    Jag pumpar mina kites till dom låter pling och inte plong när man slår med ett finger på dem

  • neven

    Medlem
    14 september, 2009 vid 09:37
    Yann;575777 wrote:
    Jag är ingen fysiker men så här förklarade den förre Ozone designern David Pilkington det.

    Men är inte tryck redan “normaliserat” för det? Tryck är ju kraft per yta? Pounds per square inch t.ex?

  • sourra

    Medlem
    14 september, 2009 vid 10:38

    Jo men det blir ju omsatt till kraft igen när man låter det verka på en viss yta.

  • yann

    Medlem
    14 september, 2009 vid 11:57

    Jag hade MVG i Fysik A på komvux så lyssna nu! 😀

    Man kan ju tänka sig att om LE hade haft en kilometer i diameter så hade sömmen gett med sig rätt fort om man hade haft samma tryck på mätaren.

    En annan sätt att förklara det är ju att energi aldrig försvinner utan endast omvandlas. All den energi man använder för att knö in luft i LE ligger ju sedan och verkar på sömmarna. En tunn LE kan man ju inte knö in lika mycket energi i och utgör därför inte lika stor kraft på sömmarna.

    Funkar det resonemanget?

  • sourra

    Medlem
    14 september, 2009 vid 14:32

    Hehe, nej det resonemanget funkar inte. Jag ska geeka loss ordentligt i ämnet senare =)

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur hårt pumpar ni era kites?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.