Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur hitta nya vågspots

  • hur hitta nya vågspots

    Publicerad av dane på 16 september, 2007 vid 07:55

    Befinner mej ofta på Öland på somrarna och har länge haft en känsla av att det finns mängder av bra OKÄNDA vågspots runt ön, alla “optimerade” för olika vindriktning. Testa sej fram är ju nästan lönlöst. Istället har jag funderat på om man inte genom kartor och botteninfo kan skapa sej en hyffsad bild av vilka platser som är bra för olika vindriktningar.

    1. Kartor finns ju mängder av på nätet, men botteninfo, hur får man tag i det?
    2. Teorier kring hur strandlinjer, bottenstruktur, vindrikting etc påverkar vågorna? Antar det finns hyllmeter med böcker i ämnet.

    callevader svarade 16 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    16 september, 2007 vid 08:55

    @dane 415330 wrote:

    1. Kartor finns ju mängder av på nätet, men botteninfo, hur får man tag i det?
    2. Teorier kring hur strandlinjer, bottenstruktur, vindrikting etc påverkar vågorna? Antar det finns hyllmeter med böcker i ämnet.

    1. Kolla flygbilderna på t.ex. eniro, de ger ofta en antydan. I Kalmarsund märks det väldigt väl, man ser hur botten ser ut flera kilometer ifrån land på sina ställen. På östra Öland brukar tipset vara att åka ut me båt eller gammal plast-tiga i lugnt väder och titta så det inte är ett stenhelvete man har hittat. Det finns mängder v ställen där som ser kanon ut tills man ger dig ut och det ligger stenbumlingar överallt.
    2. Det är elementär vågrörelselära. Grunt vatten bromsar vågen och får den att växa på höjden. Det man helst vill se är en “ås” som går rätt ut i havet, då bromsas vågen mes mitt på åsen och mindre längre ifrån. Om man funderar lite så inser man att vågorna kommer vrida sig in mot åsens mitt och bli extra höga just där och man får ett pointbreak.

  • dane

    Medlem
    16 september, 2007 vid 12:12

    Rasmus; har du praktiserat enirometoden? Exempel?
    Jag kollade den kända spoten Grönhögen och blev nog inte helt övertygad om att man med Eniros flyfoto kan se att detta är en bättre vågspot en nån annan strandremsa i syd-nord-rikting. Möjligen den mjuka udden söder om.

  • oldschool

    Medlem
    16 september, 2007 vid 20:27

    Skaffa dig ett sjökort grabben!!!!! Helt överlägset!

    Annars så är det ju bara till att snacka med några riktiga våg locals…det finns väl en del okända spots för den stora massan kanske…men det betyder inte att ingen surfar eller seglar där 😉

    Kartor kan ge dig en ide, men i slutändan måste du ändå åka å reka stället i rätt förhållanden! Ett par graders skillnad i vind å vågriktning kan vara avgörande för om ett ställe är epic eller junk!

    Good hunting 🙂

  • dane

    Medlem
    17 september, 2007 vid 05:42

    Den gamla skolan mao, inga nya spännande metoder:wink:
    Du som våglocal; finns det några “okända” spots på norra halvan av ön. Hur är det med t ex Köpingsviksbukten (har själv haft as-kul i rak N), Byrums sandvik, Sandviken (N om Bodudden Löttorp)?

    /Grabben 43:blush:

  • seeberg

    Medlem
    17 september, 2007 vid 11:35

    Glöm Köpingsvik, kul för semestersurf men inte mer…Byrum (raukarna) är rätt ok vid 15 + m/s Nord eller väst. (Är dock mycket vindosäkert!).

    Testa Äleklinta 2 mil norr om Köpingsvik vid nord eller nordväst… rak väst funkar också men då lyfter vinden pga att det är 15 m höga klippor ner till vattnet, vilket kan bli lite störande… Men från 12m/s eller mer så är det bra där, ca 1.5-2m vågor. Djupvik några kilometer norröver något snällare, är också ok.

    Var ute o flög med ett enmotorigt plan förra sommaren, och såg Högby fyr (Löttorp) ovanifrån. Det går en sandbank 1 km rakt ut från fyren…ser mkt intressant ut! Blev aldrig tillfälle nu i sommar eftersom det har blåst väst nästan hela tiden, men det skall provas.

    SWE152

  • dane

    Medlem
    17 september, 2007 vid 17:33

    Äleklinta; funkar inte det även vid SV ? Eller hinner det inte byggas upp tillräckligt pga Borgholmsudden. Skulle va kul om det fanns en bra SV spot på mitten-norra ön.

    Högby fyr; låter intressant, ser dock ingen tendens på flygfoton (Eniro), men däremot ser det mycket intressant ut några kilometer söder ut.

    Jag seglade lite vid Sandviken (N om Bodudden Löttorp) i somras. Tyvärr för klen vind och sydost (rak onshore), men det borde vara suve vid rak kraftig syd. Såg rejäla bryt strax öster om udden norr om viken. Vid syd borde det även bli bättre vinkel ut från stranden. Problemet är väl stenarna som vanligt på östra sidan.

  • ola-h

    Medlem
    17 september, 2007 vid 19:07

    Lantmäteriets digitala sjökort med djupkurvor och grejjor är nog det bästa. Jag har kollat många bra och dåliga spots på dessa och det är inte så svårt att karakterisera de bra i termer av bottenstrukturen.

  • dane

    Medlem
    17 september, 2007 vid 19:40

    @Ola H. 415904 wrote:

    Lantmäteriets digitala sjökort med djupkurvor och grejjor är nog det bästa. Jag har kollat många bra och dåliga spots på dessa och det är inte så svårt att karakterisera de bra i termer av bottenstrukturen.

    Tackar, nu börjar det likna något. 🙂 Bara att försöka kalibrera mot nån känd spot och sedan praktisera. Ljusblått är väl <3m, så är det på mitt Roxenkort i alla fall.

  • oldschool

    Medlem
    17 september, 2007 vid 20:57

    @dane 415863 wrote:

    Äleklinta; funkar inte det även vid SV ? Eller hinner det inte byggas upp tillräckligt pga Borgholmsudden. Skulle va kul om det fanns en bra SV spot på mitten-norra ön.

    Högby fyr; låter intressant, ser dock ingen tendens på flygfoton (Eniro), men däremot ser det mycket intressant ut några kilometer söder ut.

    Jag seglade lite vid Sandviken (N om Bodudden Löttorp) i somras. Tyvärr för klen vind och sydost (rak onshore), men det borde vara suve vid rak kraftig syd. Såg rejäla bryt strax öster om udden norr om viken. Vid syd borde det även bli bättre vinkel ut från stranden. Problemet är väl stenarna som vanligt på östra sidan.

    På SV har du bara ett val…..GRÖNIS! Å blåser det rka kraftig syd vill du garanterat segla grönis!!!! Inte många bra vågspot i sundet…även om vi surfat jävligt bra vågor under nån tokstorm 04 rätt långt ner i sundet (gå in å kolla http://www.midtide.com ….under filmer “big tuesday”)

    Men grund regeln är ju…S-SV, V dra söderut
    …..NV-NO, O dra norrut eller till några av favvospotten på östra sidan

    sen så finns det ju alltid lite rev härådär som gör lite fina vågor när man som minst anar det 🙂

    nä nu jävlar blåser det…dags å rigga!

  • seeberg

    Medlem
    18 september, 2007 vid 09:50

    @dane 415863 wrote:

    Äleklinta; funkar inte det även vid SV ? Eller hinner det inte byggas upp tillräckligt pga Borgholmsudden. Skulle va kul om det fanns en bra SV spot på mitten-norra ön.

    Högby fyr; låter intressant, ser dock ingen tendens på flygfoton (Eniro), men däremot ser det mycket intressant ut några kilometer söder ut.

    Jag seglade lite vid Sandviken (N om Bodudden Löttorp) i somras. Tyvärr för klen vind och sydost (rak onshore), men det borde vara suve vid rak kraftig syd. Såg rejäla bryt strax öster om udden norr om viken. Vid syd borde det även bli bättre vinkel ut från stranden. Problemet är väl stenarna som vanligt på östra sidan.

    Jodå SV funkar också i Äleklinta, men det bygger inte riktigt lika bra som på N-V. Tror mig ha provat de flesta ställena på na Öland under de senaste 15 åren, så har en rätt bra uppfattning vilket ställe man skall åka till beroende på förhållanden o vindriktning. Sandbybadet (Sandviken) är också rätt bra som du säger vid SO.

  • johan_gbg

    Medlem
    18 september, 2007 vid 11:55

    @Ola H. 415904 wrote:

    Lantmäteriets digitala sjökort med djupkurvor och grejjor är nog det bästa. Jag har kollat många bra och dåliga spots på dessa och det är inte så svårt att karakterisera de bra i termer av bottenstrukturen.

    Fungerar utmärkt!
    Dock saknas en bit vid Simrishamn! Undrar varför?

  • drakglenn

    Medlem
    18 september, 2007 vid 18:54

    Såg ett program på SVT som handlade om monstervågor, (myten att vågor kan dra ner hela skepp är tydligen sann!?), de intejuvade någon amerikansk dam som hade tillgång till en satelit med mätutrustning för att mäta våghöjden, från rymden kunde de mäta på metern när, de olika våghöjderna hade olika fäger där rött var registerrade våghöjder på över 25 meter!, vad hade man inte gjort för att låna den burken o reka lite runt kusten:wink:

    //Glenn

  • ola-h

    Medlem
    18 september, 2007 vid 19:40

    @Johan_GBG 416095 wrote:

    Fungerar utmärkt!
    Dock saknas en bit vid Simrishamn! Undrar varför?

    Gislövs locals har hackat databasen och plockat bort den bilden.

  • johan_gbg

    Medlem
    20 september, 2007 vid 12:38

    @Ola H. 416197 wrote:

    Gislövs locals har hackat databasen och plockat bort den bilden.

    Det lär vara skånemaffian som vill hålla oss övriga på behörligt avstånd!

    /J

  • callevader

    Medlem
    11 oktober, 2007 vid 21:44

    Ja det verkar ju ganska klokt. Alla kan ju inte köra på samma ställe samtidigt eller? En våg spotmtål inte mer än en viss mängd surfare men det är ju redan kört för grabbarna där nere vad jag har hört. Tänk till…

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur hitta nya vågspots

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.