Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur kan man starta på trånga stränder och hur ska jag börja som nybörjare?

  • gurra_g

    Medlem
    18 maj, 2007 vid 15:04

    Har du en kompis som kan kita bra kan du ju självklart be honom lära dig!

    Men det där med jämförelsen med att lära sig cyckla o kita är ju felt fel!
    Mer som att lära sig cyckla och flyga jumbojett…

    När du ska lära dig kita sitter du fast i en kite som kan utväkla sjukt mycket kraft på väldigt kort tid, inte alltid man som nybörjare hinner dra i utlösningen innan kiten gjort 1 loop o du ligger på land med huvudet mot en sten… Eller om du blir loftad 10m överland, inte så att man vill dra i utlösningen på 10 meters höjd…

    Fins så många saker man kan göra fel som nybörjare om man inte fått reda på hur man ska handskas med en kite på kurs eller ev en annan kitare…

  • wims_lkp

    Medlem
    19 maj, 2007 vid 11:57

    Ja har läst denna tråden lite för länge nu känner jag.. De finns ju bara 2 saker att göra antingen så går du en kurs. Eller så gör du som jag. Gå runt på stranden å se hur de går till, snacka lite med folk. Tillslut kan du prova å lancha o.s.v. då känner du lite hur kraften beter sig i draken. När du kan de så är de inga problem att stå vid bomen å känna när kiten är i rätt läge, så den inte faller ner i powerzone. Men visseligen så har vi väldigt mycke större stränder här, så ja fattar om de är lite oroligt..

  • alexanderlindelof

    Medlem
    19 maj, 2007 vid 12:38

    Under alla omständigheter så rekommenderas det att inte kita ensam. Som nybörjare är detta extra viktigt, och alldeles speciellt första gångerna du provar.

  • psychonauten

    Medlem
    19 maj, 2007 vid 18:11

    Tyvärr är det ju bara en tidsfråga innan nån slår ihjäl sig i Sverige också. Om det inte redan hänt. Även om man gått kurs kan det hända att man finnder sig i situationer som man inte är det minsta beredd på, och där det snabbt gå väldigt illa.. Att gå en kurs är inte en livförsäkring, men jag tycker det är rätt dumdristigt att spara en tusenlapp eller 2 och utsätta sig för onödiga risker i en så farlig sport.

  • gurra_g

    Medlem
    20 maj, 2007 vid 14:38

    @psychonauten 384233 wrote:

    Tyvärr är det ju bara en tidsfråga innan nån slår ihjäl sig i Sverige också. Om det inte redan hänt. Även om man gått kurs kan det hända att man finnder sig i situationer som man inte är det minsta beredd på, och där det snabbt gå väldigt illa.. Att gå en kurs är inte en livförsäkring, men jag tycker det är rätt dumdristigt att spara en tusenlapp eller 2 och utsätta sig för onödiga risker i en så farlig sport.

    Jag håller helt klart med! Att försöka lära sig själv utan en kitekompis som har erfaranhet o är duktig eller av en kiteskola är bara riktigt dumt!

    O tyvärr så tror jag också att det bara är en tidsfråga innan det händer en dödsolycka i sverige, speciellt om folk tror att de ska lära sig själva!

    O sen kommer ju risken med förbud mot sporten…

  • popol

    Medlem
    20 maj, 2007 vid 15:36

    Det är självklart bäst att gå en kurs för “allas” bästa. Jag kommer dock försöka själv och kommer hålla er uppdaterade om mina framgångar/misslyckanden.

  • fabrikorn

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 17:48

    Om man inte har gått kurs men kan köra sådär kan det vara bra att gå en kurs så man får säkerhetstänket och lära sig regpler på vattnet?

  • popol

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 18:07

    Säkerhetstänk och regler på vattnet finns i bild och textform… men en än gång jag håller med er om att kurs är bra.

  • brutolf

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 20:38

    Du kan också göra som jag. Jag har varken kompis som kan eller gått någon kurs. Jag har tittad på internet och på filmer om kiting och sen lärt mig själv.

    Jag började på en frusen sjö med några dm snö på. Då har man stor yta åt alla håll och ganska mjukt underlag att crascha på men hjälm är fortfarande ett måste.
    Jag har provat att kitat på vatten en gång och det är mycket svårare att komma igång och lära sig. Specielt om man vill hålla sig till låga vindhastigheter som inte riktigt räcker för att hålla en på ytan men som räcker för att få lite fart på snö.

    Så mitt tips är att vänta till vintern och kör på snö och få vanan och lära sig hur kiten beter sig om du inte kan ta dig till någon BRA strand.
    Specielt på insjöar så är det inte så kul att tappa vind hela tiden och bli liggandes i vattnet. Då är det bättre på vinter när man kan stå och vänta på vinden igen och sen kunna packa ihop gå till baka när som helst.

    Det var det. Nu till insjö kitingsproblemen om man nu ändå ska ge sig ut.
    Jag har funderat på om man skulle dra ut sig en bra bit på sjön med båt och sen vatten starta?
    Någon som provat det?

  • popol

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 20:56
    Brutolf;384713 wrote:
    Det var det. Nu till insjö kitingsproblemen om man nu ända ska ge sig ut.
    Jag har funderat på om man skulle dra ut sig en bra bit på sjön med båt och sen vatten starta?
    Någon som provat det?

    Jag har läst att en del som har kurser använder sig av den metoden just på insjöar. Pratade med en som även rekommenderade just den inlärningsmetoden när man väl vet hur kiten fungerar och ska öva på vattenstart. Andra som har tips/erfarenheter?

  • imported_lars

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 06:59

    Efter att man lärt sig lite grunder, kan hantera kiten, bodydragga.. så är det en jäkla fördel när det är dags att vattenstarta och köra om man kan komma ut långt i vattnet. Då har man lång tid på sig, sparar tid då man slipper gå ut och börja om hela tiden och kanske viktigast, långt till närmsta tall 😉

    Popol, när du fått dina grejjer ta hellre en trip till exempelvis västkusten, kolla om folk ska ut och köra eller åk till en bra spot när solen skiner och det blåser (då är folk ute!).
    Är du själv (läs: utan andra erfarna kitare) så är det ganska stor risk att du ångrar att du inte åkte till en bättre spot, större uta, långgrunt, bättre vind… gör det betydligt lättare i början.

  • psychonauten

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 08:01

    @Fabrikörn 384647 wrote:

    Om man inte har gått kurs men kan köra sådär kan det vara bra att gå en kurs så man får säkerhetstänket och lära sig regpler på vattnet?

    Det e alltid bra 🙂 Ta en fortsättningskurs å be honom köra lite safety också!

  • milkman

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 08:11

    För er som väljer “Gå ner på stranden – fråga en massa frågor – testa själv”! Fråga inte mig om hjälp. Jag hatar att slösa min värdefulla tid på stranden till att hjälpa folk att inte slå ihjäl sig, eller mig, eller någon annan bara för dom är så jäkla envetna att de inte tar hjälp av en kompis eller instruktör. Framför allt när de av mååånga blivit rekommenderade att ta hjälp.

    Alla som är ansvarsfulla och bryr sig om att ha rätt grundkompetens är dock välkomna, er hjälper jag gärna med vad som helst.

  • psychonauten

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 11:30

    @Milkman 384800 wrote:

    För er som väljer “Gå ner på stranden – fråga en massa frågor – testa själv”! Fråga inte mig om hjälp. Jag hatar att slösa min värdefulla tid på stranden till att hjälpa folk att inte slå ihjäl sig, eller mig, eller någon annan bara för dom är så jäkla envetna att de inte tar hjälp av en kompis eller instruktör. Framför allt när de av mååånga blivit rekommenderade att ta hjälp.

    Alla som är ansvarsfulla och bryr sig om att ha rätt grundkompetens är dock välkomna, er hjälper jag gärna med vad som helst.

    Word!!

  • popol

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 14:22
    Milkman;384800 wrote:
    För er som väljer “Gå ner på stranden – fråga en massa frågor – testa själv”! Fråga inte mig om hjälp. Jag hatar att slösa min värdefulla tid på stranden till att hjälpa folk att inte slå ihjäl sig, eller mig, eller någon annan bara för dom är så jäkla envetna att de inte tar hjälp av en kompis eller instruktör. Framför allt när de av mååånga blivit rekommenderade att ta hjälp.

    Hårda ord och hårda tag 😛

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur kan man starta på trånga stränder och hur ska jag börja som nybörjare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.