Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur lagar man denna skada på våtdräkten?

  • Hur lagar man denna skada på våtdräkten?

    Publicerad av gurra1978 på 25 mars, 2007 vid 16:49

    Min två senaste våtdräkter har alla gått sönder på samma ställe – vid halsen. Det är så jobbigt att de går sönder precis där för de spricker upp mer och mer och är svårlagat. Jag har testat någon neoprene grej från Surfersparadise som man tar på med strykjärn. Det höll typ 3 ggr sen lossnade det. Sen har jag kört med liqisole. Det funkar hyffsat men har börjat spricka upp ordentligt nu. Det blir ju inte elastiskt så som man vill ha det då det är en väldigt stretchig del på våtdräkten. Liqisole verkar dessutom inte tåla kyla så bra så det spricker upp. Vad återstår förutom att köpa en ny. Jag vill rädda den :crazy:

    Några förslag?

    herodude svarade 17 år, 1 månad sedan 16 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • ola_p

    Medlem
    25 mars, 2007 vid 16:51

    En bild så vi vet hur och var det går sönder kanske..?

  • johnjrambo

    Medlem
    25 mars, 2007 vid 17:12

    Har ett grymt förslag, har lappat ihop min gammla f2 drält på xxx antal ställen, även vid halsen…du limmar på lite ny go neopren!
    Men bifoga bild gurra!

  • bananen

    Medlem
    25 mars, 2007 vid 17:21

    Här kommer en kanske lite knasig variant, som kanske kan funka – cykel-slng-lagningssats! Jag vulkade på lagnings lappar på mina förra skor och det blev perfekt. Smidigt, tätt osv. Om det är funkar på en dräkt vetjag ej, men eftersom det vulkar gummit så blir det starkt.

  • royn

    Medlem
    25 mars, 2007 vid 18:03

    Själv köpte jag ett neoprenlim på en dyk butik…….funkar kanon. Blir inte hårt utan blir typ som liqisole dvs lite “lite gummiaktigt”. Har lagat min NP 5000 med det flera gånger och håller som bara den.
    Kan varmt rekommenderas!

  • oscar

    Medlem
    25 mars, 2007 vid 18:16

    Va f*n lyssna, hur många gånger har jag skrivit på denna konf att liquisole inte funkar att laga dräkter med då det inte är nån stretch i det. 🙂 Svart neoprenlim är det som gäller.

  • kris

    Medlem
    25 mars, 2007 vid 18:19

    Hört goda ord om Sikaflex (stavning?). Många dykare använder det, kanske samma som Royn använt.
    Ska vara smidigare än Liquisole säger de som provat, jag har dock ingen egen erfarenhet.

  • oscar

    Medlem
    25 mars, 2007 vid 18:29

    Kanske skulle tillägga ett tips. Limma på en bit neopren från nån gammal kasserad surfhandske. Gummi mot gummi (ej nylonsida) så sugs det inte in vatten.

  • gurra1978

    Medlem
    25 mars, 2007 vid 18:29

    Ok, tack för tipsen. Det blir att prova det svarta neoprenelimmet då.

  • _frippe_

    Medlem
    25 mars, 2007 vid 18:36

    Lägg gärna på flera lager (låt torka mellan) för att få ordentlig styrka. Det neoprenlimmet jag har smälter liksom in i dräktens neopren och lägger man på flera lager så blir det riktigt starkt. Jag har lagat en spricka i ärmöppningen på det sättet och den verkar hålla bra. Första gången körde jag bara ett lager lim och det räckte inte men nu senast la jag nog på fyra-fem omgångar och det blev riktigt bra och starkt.

  • hankloose

    Medlem
    25 mars, 2007 vid 19:09

    Din våtdräkt hänger på sista versen gurra!!

    Köper du vitvaror för 20 papp så kan du pynta för en ny neopren kostym gurra!
    Men köp ingen Pro Limit!!

  • billie

    Medlem
    25 mars, 2007 vid 19:40

    Sy först så håller det.Sedan lite neprenlim som tätning

  • dude

    Medlem
    25 mars, 2007 vid 20:12

    Jag tror på det där med att hitta neoprene att lappa och laga med. Nytt material lär hålla bra. Sen vet jag inte om det räcker att limma genom att låta neoprenelimmet ligga och torka i flera lager eller om det behövs sys… Lycka till Gurra!

    Men som jag just såg så har NP rea på sina 5000 till 2599 tror jag det var. Fortfarande en bra slant, men som jag kommit på också så gäller det att på en gång limma alla millimeterstora hål innan de växer sig stora. Men det är klart, får man för mycket surf så man inte har tid emellan att laga småhål så är det ju kört :/ 🙂 …kör hårt!

  • lars_k

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 06:20

    Jag brukar alltid limma ihop, sen sy, sen stryka lim över sömmen. Med riktigt neoprenlim. Det håller bra.

  • hot

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 06:47

    @gurra1978 372242 wrote:

    Min två senaste våtdräkter har alla gått sönder på samma ställe – vid halsen. Det är så jobbigt att de går sönder precis där för de spricker upp mer och mer och är svårlagat. Jag har testat någon neoprene grej från Surfersparadise som man tar på med strykjärn. Det höll typ 3 ggr sen lossnade det. Sen har jag kört med liqisole. Det funkar hyffsat men har börjat spricka upp ordentligt nu. Det blir ju inte elastiskt så som man vill ha det då det är en väldigt stretchig del på våtdräkten. Liqisole verkar dessutom inte tåla kyla så bra så det spricker upp. Vad återstår förutom att köpa en ny. Jag vill rädda den :crazy:

    Några förslag?

    Enligt alla tillverkare av dräkter jag haft kontakt med under åren så är det vanligt kontaktlim (typ Bostik) som gäller.
    Har lagat min senaste dräkt med detta lim i grenen, sitter som berget efter 2 säsonger.
    (Det svarta neporenlimmet höll ca 1 timme för samma lagning.)

  • oscar

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 06:58

    Tillägg:
    svart neoprenlim funkar bäst för ej genomgående hål. Har man genomgående hål så måste man komplettera med neoprenlapp.

    Jag har flera gånger försökt laga hål med liquisole. Funkar ett tag tills det spricker upp runt om limningen.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur lagar man denna skada på våtdräkten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.