Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur liten fena kan man använda på en lättvinds slalom bräda?

  • Hur liten fena kan man använda på en lättvinds slalom bräda?

    Publicerad av 40knots på 15 maj, 2008 vid 09:09

    Min JP134 80cm breda lättvinds slalombräda kom med en 52cm djup fena. Den är ok för NP8,4 seglet då man vill ta höjd men vid 27 knop tar hastighets egenskaperna slut och man kan inte undvika fenplaning längre. Hur liten fena kan jag i princip använda? Minsta seglet skulle kunna vara 6,7. Är 40cm fena för liten?

    rillestark svarade 15 år, 8 månader sedan 13 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • jester

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 09:19

    Skall du bara segla fort, så fungerar det säkert med en 40 cm fena. Hade en Exocet Warp Salom 80 tidigare, och den körde jag med en 49 cm djup fena. Provade den med en 33 cm djup weed-fena, och det gick att köra men man fick vara oerhört känslig med bakfoten… Toppade 30 knop med den kombinationen (tillsammans med en 9.0).
    Men optimalt är det ju inte… 😀

  • imported_macts

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 10:17

    Jag tror också att runt 40 är smärtgränsen på den (om du inte råkar ha väldigt platt vatten och endast ska segla djup slör…). Min största bräda är 76 bred (vet inte ofo, men det är inte så tokbred i häcken). Jag har kört 41 fena med den bekvämt (toppade 31,3 med 7,6).

    Förresten Jester: har du kvar 49-fenan, är intresserad av att köpa en sån.

  • jester

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 11:01

    MacTS: Nix, den hängde med brädan när jag sålde den..

  • 40knots

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 13:59

    Tack för informationen. JP’n är ju alldeles tokbred i häcken så väldigt liten fena ser tokig ut. Hur avgörande är häckens bredd med tanke på fenans storlek?

  • kapten-k

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 14:31

    körde en 33cm select slalomfena omgjuten till 24cm sjögräs på en hypersonic 133 (77bred) med 8.1 segel, detta funkade faktiskt ok, men det beror mest på bottenformen på brädan.

    Var väldigt överriggad, eftersom jag fick fenplaning innan jag bytte på en 35cm tångfena.

    Tror du kan köra ner på 36-38 cm rak fena när du är överriggad på 8.4 eller lagom tryck i 6.7
    är du överriggad på 6.7 skall du inte stå på en bräda som är 80 bred, men det fattar väl alla.

  • jester

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 15:38

    Kapten K: Tror inte man skall jämföra med Hypersonic här. Den är ju minst sagt speciell… 🙂 (Har en själv, som iofs mest samlar damm nu för tiden)

    40Knots: Bredden på häcken spelar ju helt klart roll, eftersom ju bredare häck desto större hävstångseffekt. Min WS80 var hela 55 cm bred 30cm från aktern… 😀

  • marden

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 15:47

    har det inte lite med hur mycket man väger också
    tänker mig att en liten lätt kille kommer undan me än mindre fena
    medan en tyngre vill han en längre för att få något lyft.

    sedan undrar jag också vad ett 6.7 gör på en sån bräda? passar bättre när brädan är 20-30cm smalare

  • kapten-k

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 20:05

    Helt sant jester. hypersonic följer inte normen.
    ofo från akter avgör iala fall hur stor fena man kan köra, har du längre fena än ofo så blir det lätt förstort.
    min gamla course bräda från 98 gick inte att köra större fena än 48cm med 8.3 segel, så fortvinden ökade lite så fick man byta till 44cm fena. Annars så tippade brädan.

  • 40knots

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 20:30

    Kapten K och Mården, ibland så är man tvungen att segla med större bräda än vad som vore optimalt. Vi har många holmar och skär man ibland måste ta hänsyn till men det är ju klart som du säger att 80cm bred bräda passar inte optimalt med 6,7.

    Jester, JP134 är också ca 55cm bred 30cm från aktern. Jag skall skaffa en ca 40cm fena och se hur det är. Är Select bra fenor?

  • tobhed

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 20:39

    Kom ihåg att man inte bara ska prata storlek då det kan skilja väldigt mycket mellan fenor i samma storlek. Vilken 40 cm fena hade du tänkt sätta på brädan?

  • 40knots

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 06:30

    Select RS7 41cm eller SL7 39cm. Kanske även Elit serien S07 skulle duga eftersom dom är mindre än halva priset. Jag försökte beställa JP’s egna fenor men de tycks ha svårt med leveranserna.

  • tbsurf

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 07:41

    Elite fenor är preppade och klara att köra med direkt från hyllan. ”Vanliga” select fenor som rs,sl,viper,mfl.. kan behöva fixas lite med för att en del kan tjuta när det börjar gå undan. Går iofs snabbt att fixa till med sprutspackel och våtslip om man inte vill betala för mer..

    Beställer du från surfbutiken eller? För isåfall finns ju också såna där choko fenor. Kommer att bli populära i sverige denna säsong har jag märkt. Många som tror att dom kommer passa bra i typiskt svenska choppiga vatten.

  • 40knots

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 07:57
    tbsurf;465812 wrote:
    Elite fenor är preppade och klara att köra med direkt från hyllan. ”Vanliga” select fenor som rs,sl,viper,mfl.. kan behöva fixas lite med för att en del kan tjuta när det börjar gå undan. Går iofs snabbt att fixa till med sprutspackel och våtslip om man inte vill betala för mer..

    Beställer du från surfbutiken eller? För isåfall finns ju också såna där choko fenor. Kommer att bli populära i sverige denna säsong har jag märkt. Många som tror att dom kommer passa bra i typiskt svenska choppiga vatten.

    Jag bor i ert östra grannland och beställer fenorna från importören. Det verkar som om det är svårt att få tag på fenor eftersom vindsurfing inte är någon stor sport för tillfället här i alla fall och ingen har hyfsade grejer på lager.

  • 40knots

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 08:10
    tbsurf;465812 wrote:
    kan behöva fixas lite med för att en del kan tjuta när det börjar gå undan. Går iofs snabbt att fixa till med sprutspackel och våtslip om man inte vill betala för mer..

    Köpte en 32cm slalom fena för 8 år sedan som “tjuter”. Menar du att om man lägger på lite sprutspackel och gör fenan “trockare” så slutar tjutet? Vad är “sprutspackel” för något?

  • imported_macts

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 08:13

    @40knots 465823 wrote:

    Köpte en 32cm slalom fena för 8 år sedan som “tjuter”. Menar du att om man lägger på lite sprutspackel och gör fenan “trockare” så slutar tjutet? Vad är “sprutspackel” för något?

    tjutet kan bero på ojämnheter i bakre delen av fenan har jag hört…tyvärr inte helt ovanligt bland selects billigare modeller. Annars tycker jag att dom funkar bra

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur liten fena kan man använda på en lättvinds slalom bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.