Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur riggar man ett freeridesegel?

  • Hur riggar man ett freeridesegel?

    Publicerad av whappa på 17 maj, 2018 vid 22:04

    Hejsan! Finns det någon som kan tipsa om hur man handgripligen går åt riggningen (uthal/nedhal) av detta segel, Simmer Crossover 6.0 (fr 2005). Har en sdm kolfibermast. Tror det är en gammal F2-mast. Finns det några generella tips att ta till för freeridesegel? Tycker inte att jag får till någon snygg buk, och var ska den sitta? Har dessvärre bara erfarenhet av mina gamla camber-segel från 80-90-talet. Känner mig duktigt novis. Tacksam för enkla tips, om det finns?

    whappa svarade 5 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • raggarn

    Medlem
    18 maj, 2018 vid 00:14

    typ så här……
    http://blogg.surfers.se/vindsurfing/riggningstips-fran-markus-rydberg/

    du kommer aldrig att få en likadan buk som på ett gammalt race cambersegel…
    formen kommer när vinden fyller seglet…testa lite torrsurf på land för att se hur den står

    finns massor på tuben oxå…
    https://www.google.com/search?q=how+to+rig+your+windsurf+sail&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b

  • kailua

    Medlem
    18 maj, 2018 vid 08:09

    Hej.

    Googlade själv en massa trådar om ”rigging freeridesails” och ”tuning freeridesails” . finns många bra filmer.
    Sen riggade, seglade och testade jag mig fram på dom olika seglen jag har och upptäckte att det variera några cm hit eller dit i nedhal och uthal för att hitta sweetspot på olika segel… Men grunderna finns i filmerna så titta på dom.

    Har ett Crossover 4,7 och tycker själv om att riggas det så här.

    Börja med att sätta mastförlängare och bom på rekommenderade settings och rigga enligt det. (För mig fungerade det dock inte alls då en variotopp strulade till måtten så jag fick testa och fråga mig fram har till slut lärt mig hur jag vill att det ska se ut för att fungera bra när jag väl är på vattnet )
    -Dra nedhal till tredje lattan uppifrån fortfarande träffar mast.
    -På med bommen och dra uthal tills tredje lattan precis går fri från masten.
    -Fjärde lattan precis förbi halva masten
    -Femte lattan fram till knappt halva masten.
    Det gör kanske att det känns lite svårroterat på land men jag upplever att det löser sig när det blåser hårt och mitt crossover vill ha mkt vind.

    I det här läget nuddar seglet/buken bommen ca 45 % in från nock när jag trycker lite på det och akterliket ”är löst” ungefär ca 1/3 del ut från masten mellan 1:a och 2:a lattan.
    På crossover finns det en ”stretchpanel” . Vill absolut inte ha nedhal så långt att det blir ngt som helst flex nedanför den. Då dör seglet och det blir inget drag kvar.

    Sorry – blev mkt text, siffror och rörigt men det är därför jag rekommenderar alla filmer.

  • kailua

    Medlem
    18 maj, 2018 vid 08:16

    Kom på en sak.
    Jag har en Simmer mast . Du skrev att det var en F2 mast. Kanske olika flex / böjkurva på masterna och det kan ju påverka rätt mkt.

  • kailua

    Medlem
    18 maj, 2018 vid 08:23

    https://www.unifiber.net/en/masts-selector-v2014-2

    F2 mer åt hardtop
    Simmer är Constant Curve.

    Kanske får glömma det jag skrev 😅. Stämmer för mig och min mast men när det kommer till hur olika master påverkar riggningen så är jag mer eller mindre novis. Jag vet bara hur jag vill att seglet ska ”se ut” när jag är nöjd.

  • whappa

    Medlem
    18 maj, 2018 vid 15:11

    https://www.unifiber.net/en/masts-selector-v2014-2

    F2 mer åt hardtop
    Simmer är Constant Curve.

    Kanske får glömma det jag skrev 😅. Stämmer för mig och min mast men när det kommer till hur olika master påverkar riggningen så är jag mer eller mindre novis. Jag vet bara hur jag vill att seglet ska ”se ut” när jag är nöjd.

    Supersnällt att du tar dig tid att guida mig i detta! Tackar ödmjukast för dina tips och de kommer va till stor hjälp när jag fått rätt på mast kontra segel. På min tid snackade vi inte mycket böjkurva. Diskussionen blev snarare på nivån – lätt eller tung mast? Ska kolla i gömmorna efter lite mastalternativ. Misstänker att jag behöver göra en investering. Skulle du rekommendera en rdm framför en sdm (constant curve) till Simmer Crossover? Tack, Fredrik

    Svara på: Hur riggar man ett freeridesegel?

  • kailua

    Medlem
    19 maj, 2018 vid 06:58

    Hat själv bara SDM master då allt annat i prylboxen är anpassat det det. (Jag seglar oftast större segel )med så jag kanske inte är rätt person att råda.
    Jag seglar Crossover med SDM och det fungerar men jag har läst att andra föredragit RDM. Jag har faktiskt tänkt tanken att det nog skulle kännas smidigare med RDM.

    Men det finns säkerligen någon annan på surfzone som seglat Crossover med RDM och SDM och vet skillnaden.

  • whappa

    Medlem
    19 maj, 2018 vid 22:26

    Hat själv bara SDM master då allt annat i prylboxen är anpassat det det. (Jag seglar oftast större segel )med så jag kanske inte är rätt person att råda.
    Jag seglar Crossover med SDM och det fungerar men jag har läst att andra föredragit RDM. Jag har faktiskt tänkt tanken att det nog skulle kännas smidigare med RDM.

    Men det finns säkerligen någon annan på surfzone som seglat Crossover med RDM och SDM och vet skillnaden.

    Oavsett, nu vet jag iaf att jag behöver en constant curve för att få rätt på seglet. Har även en Crossover 7,0 som skulle mått bra av en nyinvestering. Så, stort tack!

  • whappa

    Medlem
    19 maj, 2018 vid 22:33

    typ så här……
    http://blogg.surfers.se/vindsurfing/riggningstips-fran-markus-rydberg/

    du kommer aldrig att få en likadan buk som på ett gammalt race cambersegel…
    formen kommer när vinden fyller seglet…testa lite torrsurf på land för att se hur den står

    finns massor på tuben oxå…
    https://www.google.com/search?q=how+to+rig+your+windsurf+sail&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b

    Kanon. Ska kolla länkarna och fylla på med lite kunskap. Stort tack för tipsen! /F

    Svara på: Hur riggar man ett freeridesegel?

  • sailortrash

    Medlem
    20 maj, 2018 vid 07:44

    Crossover funkar bra med rdm men är egentligen sytt för sdm. Jag tycker fördelarna med rdm mast överväger, men det spelar egentligen inte så stor roll

  • whappa

    Medlem
    21 maj, 2018 vid 00:35

    Har fått tag i en neil pryde sdm kolfiber constant curve som jag ska provrigga på utifrån tipsen jag fått. Ska bli kul att se om skillnaden blir märkbar!? Y

    Hat själv bara SDM master då allt annat i prylboxen är anpassat det det. (Jag seglar oftast större segel )med så jag kanske inte är rätt person att råda.
    Jag seglar Crossover med SDM och det fungerar men jag har läst att andra föredragit RDM. Jag har faktiskt tänkt tanken att det nog skulle kännas smidigare med RDM.

    Men det finns säkerligen någon annan på surfzone som seglat Crossover med RDM och SDM och vet skillnaden.

    Crossover funkar bra med rdm men är egentligen sytt för sdm. Jag tycker fördelarna med rdm mast överväger, men det spelar egentligen inte så stor roll

    Crossover funkar bra med rdm men är egentligen sytt för sdm. Jag tycker fördelarna med rdm mast överväger, men det spelar egentligen inte så stor roll

    Crossover funkar bra med rdm men är egentligen sytt för sdm. Jag tycker fördelarna med rdm mast överväger, men det spelar egentligen inte så stor roll

  • dr-masse

    Medlem
    21 maj, 2018 vid 09:22

    Hej – flera bra tips redan. För att få ännu bättre hjälp. lägg gärna upp några bilder.

  • whappa

    Medlem
    21 maj, 2018 vid 09:29

    Absolut, bra idé! Bild kommer, när jag gjort mitt bästa!

    Hej – flera bra tips redan. För att få ännu bättre hjälp. lägg gärna upp några bilder.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur riggar man ett freeridesegel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.