Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur viktig är Brädans under sida?

  • Hur viktig är Brädans under sida?

    Publicerad av anonym-anvandare på 5 augusti, 2002 vid 15:06

    Jag har köpt en freestyle-bräda som är ganska hårt åt gånge på undersidan.bland annat en lagning som går från över sidan och in 6 cm på undersidan.lagningen är väldigt skrovlig skall man slipa ner det och göra undersidan jämn.
    isåfall vad finns det för saker man skall använda då .snälla tacksam för svar .

    anonym-anvandare svarade 21 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • martin

    Medlem
    5 augusti, 2002 vid 17:21

    Det beror på var skrovligheterna sitter. Det är nog bara de bakre 50 cm eller nåt sånt där det spelar någon roll. Har du ojämnheter runt fenboxen eller nära aktern ska du nog försöka fixa till det för att minska risken för spinout. Men det är väl annars bara att testa och se om brädan fungerar bra.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 augusti, 2002 vid 20:10

    Hur får man upp en glans på brädans undersida finns det något man kan göra ökar det prestandarden .
    kan man som man gör med bilen vaxa och polera undersidan för att få glans eller är det bara onädigt jobb

  • canoya

    Medlem
    6 augusti, 2002 vid 06:39

    Om det inte är för att det är snyggare med en blank bräda är det nog onödigt jobb att polera undersidan. Om jag fattat rätt är en matt yta snabbare än en blank. Jag har hört att man våtslipar skrovet på tävlingsbåtar för att få en yta som binder en tunn vattenfilm för att det ska ge lägsta motstånd. Jämför även med simmarnas “hajskinnsdräkter”.

  • silversurfarn

    Medlem
    6 augusti, 2002 vid 06:59

    Var det inte en lång och engagerad diskussion om just detta, blank kontra matt undersida, här för ett tag sedan?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 augusti, 2002 vid 07:10

    Yepp det fanns en lååång o livlig tråd med denna diskussion för ca ett år sedan. Meningarna var delade.

    /Speed Freak

  • portin

    Medlem
    6 augusti, 2002 vid 07:36

    Appropå hajskinn å så. En anledning till att hajskinn är snabbare i vattnet är att det går mycket fina/små/tunna kanaler i skinnet som leder vattnet. Jag såg detta på discovery för inte så länge sedan. Ett japanskt flygpolag har provat att tillämpa den här metoden på sina flygplan för att minska luftmotståndet. Och det har tydligen funkat bra oxå, de har sänkt bränsleförbrukningen med 8%.
    Man kanske skulle ta å använda detta på brädorna oxå. Men att ta krattan och försöka fixa de här kanalerna själv är nog inte att rekomendera.

    var är vinden?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 augusti, 2002 vid 12:45

    Jag har tävlat en del alpint, och när man vallat skidorna så “rillade” man belaget efteråt. Alltså man hade en slags borste så att det blev små sådana där kanaler som ni pratat om på hajskinnsdräkter och liknande. Det är för att inte skidan skulle suga fast i snön (speciellt om det var blötsnö). Det fungerar säkert på liknande sätt på vindsurf på vatten. Så en allt för blank bräda är nog inte bra.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur viktig är Brädans under sida?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.