Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing I’ll Be Back!

Taggad: 

  • swe-1

    Medlem
    21 maj, 2008 vid 08:49

    Det var ett Tushingham 9.6, Jag fick aldrig 10.6:an (som var det största seglet på den tiden) att funka något vidare så därför körde jag med 9.6:an i stället. Hade en 8.6:a också men den funkade inte heller…

    //JIMMY

  • swe876

    Medlem
    22 maj, 2008 vid 08:51

    ..och hur långa var hängselelinorna? 😀

  • swe-496

    Medlem
    22 maj, 2008 vid 14:17

    @SWE876 467309 wrote:

    ..och hur långa var hängselelinorna? 😀

    Alldeles för långa;)

  • swe-1

    Medlem
    22 maj, 2008 vid 14:46
    SWE876;467309 wrote:
    ..och hur långa var hängselelinorna? 😀

    De var precis lagom runt 20″ 😀

    Ger ett upprätt och avslappnat stance i lättvind och plattvatten. Ingen risk att man drar riggen över sig och sänker lovartskanten.

    //JIMMY

  • svenne

    Medlem
    22 maj, 2008 vid 15:18
    SWE 1;467397 wrote:
    De var precis lagom runt 20″ 😀

    Ger ett upprätt och avslappnat stance i lättvind och plattvatten. Ingen risk att man drar riggen över sig och sänker lovartskanten.

    //JIMMY

    Men åååhh! Du är ju SÅÅÅ 2007!
    Allt under 30 är tyskt. Du har inte läst forumet på ett tag va?.. 😉

  • kurtkomet

    Medlem
    22 maj, 2008 vid 19:13

    @Svenne 467573 wrote:

    Men åååhh! Du är ju SÅÅÅ 2007!
    Allt under 30 är tyskt. Du har inte läst forumet på ett tag va?.. 😉

    På tal om det.. Var kan man hitta dessa hängselelinor? De flesta butiker verkar inte ha längre än 30″

  • jester

    Medlem
    22 maj, 2008 vid 19:28

    Litar mer på Jimmy än dom flesta andra på detta forum… Mr trim… 😀 Korta linor FTW!

  • swe-1

    Medlem
    22 maj, 2008 vid 20:38
    Svenne;467573 wrote:
    Men åååhh! Du är ju SÅÅÅ 2007!
    Allt under 30 är tyskt. Du har inte läst forumet på ett tag va?.. 😉

    Alltså jag var sjukt före min tid, 20″ var 2001. Sist jag seglade, typ hösten 2006, hade jag så stooora segel att jag inte behövde något lättvindstrim! Så då körda jag med svårt långa linor, justerbara var dom också. Gick nog från 22″ till 28″. Nån gång i Halmstad när det blåste huggorm var jag ändå ute å flög så då lossade jag lite på grenbanden på sittselen och drog upp den i röven, sen var det bara hook in å blast off! Det var tider de!

    :smirk:

  • swe-1

    Medlem
    22 maj, 2008 vid 21:15

    Jag gillade dom där ställbara linorna, när det dojade så kunde man bara dra dom korta så man hängde upp vikten i riggen, då flög man vidare! Det var ett måste på Vacuum Mälaren, sen att man såg lite tysk ut det fick man ta. Det var ju liksom det eller stå å plöja å det såg ju fan ännu dummare ut! :smirk:
    Hur är det nu 2008, är plöja inne nu? :confused2:

  • jesper_b

    Medlem
    22 maj, 2008 vid 21:42

    Nej plöja är inte inne, men här hemma i svedala tycks det vara en massa balletsnurrare som bestämmer, inte racegubbarna. Klart det ska vara korta tampar i lattvindsrace! /JB

  • jester

    Medlem
    23 maj, 2008 vid 05:23

    Bekämpa långa hängseletampar! Bara småfolk som inte är fullvuxna som måste kompensera med på tok för långa tampar!

  • mexi_

    Medlem
    23 maj, 2008 vid 06:14

    Den där bilden är helt sjuk, antingen är någon riktigt bra på photoshop eller så väger du fluga…

  • swe-1

    Medlem
    23 maj, 2008 vid 08:02

    Ja jag tror att många inte diggar korta linor för att de åker på kastfall för lätt, lite som att många påstår att våtslipat är snabbare än polerat bara för att de är lata och tycker det är jobbigt att polera. Människan är lat av naturen men ibland måste man ta tjuren vid hornen!

    Korta linor är snabbare än långa (i lättvind)
    Polerade fenor och brädor är snabbare än våtslipade

    Det finns inga genvägar till det perfekta lättvindstrimmet, bara blod, svett å tårar! 😉

  • jesper_b

    Medlem
    23 maj, 2008 vid 11:44

    För två år sedan köpte jag en sprillans formulabräda av känt men lite mindre fabrikat. Jag mätte upp hela botten och rails, slipade ner allt med stor halvhård slipkloss för att få bort alla imperfektioner. Spacklade upp och slipade alla rails för att få dem 100% jämna och skarpa där de skulle. Sprutspacklade hela botten och slipade på nytt ner till 1200 papper, sedan fuskade jag och lät bli att lägga en stenhård 2-komp lack (förlåt) men polerade i vart fall hela brädan med autosol och sedan på med specialmedel speciellt för kappseglingsjollars centerbord och roder. Tog väl varje natt i minst en vecka.

    Sedan visade det sig att brädan var helt fel för mig. På tok för tjock och svårseglad. Med mina under 80 kg kunde jag inte få kontroll på den. Bytte omgående till en lättseglad starboard som jag inte gjorde ett skit med. Jag orkade bara inte trimma till en till bräda. Kom 2a på första svenska kuppen och 4a på SM (3a bland svenskarna).

    Tror ändå att slipandet och putsandet gav resultat. Det gjorde att jag fick fokus, mentalt var jag ute på banan och snurrade upp Robban, trots att jag stod hemma i garaget och putsade.

    Det jag försöker säga är att en intim relation till sin materia ger resultat på alla möjliga vis!

    Vilket medel är föresten bäst att gnida in en upppolerad botten med? Tror jag använde GO GO Fast, men har hört att det finns ännu hemligare dyrare undermedel?

    /JB

  • swe876

    Medlem
    23 maj, 2008 vid 11:51

    Ousch vad ni ger oss andra dåligt samvete! Det viktigaste är i alla fall att starta bra och inte ramla i… 😉

    Hursomhellst så kommer minst två opolerade Starboard segla på Görveln i eftermiddag. Kom hem du med Jimmy!

    /Jona

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing I’ll Be Back!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.