Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Impact vest eller inte

  • Impact vest eller inte

    Publicerad av apelgard på 23 februari, 2016 vid 18:38

    Som ny entusiast i sporten har det undgått mig och hitta information om det är nödvändigt och ha en skyddsväst. Tänker att jag kan behöva det i början för att undvika skador när man krashar i vattnet. Hur gjorde ni när ni började?

    sailortrash svarade 8 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    23 februari, 2016 vid 19:37

    Det gör inte ont att krascha i vattnet under 40 knop. Det enda skydd du behöver är flytväst och bra våtdräkt. Jag kommer iofs köra med fotbollsbenskydd för jag slår mig alltid på smalbenen (har sett att en del våtdräkter nu har skydd för smalbenen också, mystic bla). Knappast farligt dock, bara ont…

    Hjälm kan ju va bra om du kör i väldigt hårt väder eller försöka hoppa och trixa och ha dig..

  • apelgard

    Medlem
    23 februari, 2016 vid 20:37

    Jag är mest rädd om knäna egentligen för jag har smält ena korsbandet men jag räknar med att ett stabilt stöd ska hålla det rätt.
    Men är det inte klumpigt med flytväst? Man surfar väl i pålandsvind på grunt vatten oftast och i dem fallen käns flytväst inte helt nödvändigt.

  • malibu

    Medlem
    24 februari, 2016 vid 07:50

    @sailortrash 738331 wrote:

    Jag kommer iofs köra med fotbollsbenskydd för jag slår mig alltid på smalbenen (har sett att en del våtdräkter nu har skydd för smalbenen också, mystic bla). Knappast farligt dock, bara ont….

    Haha! Känner igen det där. Mina smalben ser värre ut än barnens blåslagna sommarben! 🙂 Nästa dräkt får bli en med benskydd.

    Flytväst har jag aldrig kört med, men det kan nog vara klokt beroende på var du kör och i vilket väder. Men sommar i grunt vatten? Nä, tror inte det behövs.

  • pelle-surf

    Medlem
    24 februari, 2016 vid 08:02

    En impactvest är nog främst tänkt att ta upp den värsta kraften vid hopp mm, då man kraschar. Den brukar även ge en viss flytförmåga samt lite värme. Jag tycker nog att nacken är mest utsatt vid olika typer av krascher, vid häftiga ryck o knyck så blir det lätt lite whiplash vilket kan vara svårt att undvika. Vissa avråder ifrån hjälm pga detta men jag tycker absolut att hjälm alltid ska användas. Misstänker att du med tiden kommer att surfa i sideshore o på djupt vatten och då är absolut flytväst bra, finns mycket smidiga västar.

  • sailortrash

    Medlem
    24 februari, 2016 vid 12:41

    flytväst är inte klumpigt. Alla gör ju som de vill, men det finns inga skäl till att skippa västen egentligen. Det är ju inte särskilt ofta man alltid bottnar, och på många ställen är det strömt i sidled eller ut. tappar man eller pajar man sin utrustning kan det vara nog så jobbigt, och simma i 14 m/s onshore/sideshore e hyffsat trögt ändå..

    annars tycker jag vind och kitesurfing är rätt snällt mot knäna. Jag har själv värkande knän, även om korsbanden fortfarande är intakta..men får inga problem sen 10 år tbax med dessa sporter

  • caramba

    Medlem
    24 februari, 2016 vid 13:39

    Nybörjare, har snart kört under ett år. Efter några månader köpte jag en sådan här: http://www.biltema.se/sv/Bat/Sakerhetsutrustning/Raddningsvast/Flytvast-Sport-2000035469/
    Inget hål i plånboken och har aldrig varit i vägen, räknar med att den även ger viss skydd.

  • pelle-surf

    Medlem
    24 februari, 2016 vid 16:09

    Ehh, förstår inte riktigt hur ni lyckas slå er blåslagna på smalbenen ?

  • apelgard

    Medlem
    24 februari, 2016 vid 17:14

    Antar att det beror på vilken typ av åkning man ägnar sig åt var man slår sig. Jag har inte tänkt och hoppa så det kanske minskar skaderisken en del. Flytväst tycker jag låter förnuftigt så det ska jag fixa.

  • ribe68

    Medlem
    28 februari, 2016 vid 08:58

    Det är aldrig fel att använda skydd, kör själv alltid med vurpollon (hjälm), har vid flera tillfällen kört i byig vind och slitits upp ur vattnet för att sedan krasha med huvudet i bommen i full fart. har själv funderat på impact vest, min surf kompis kör alltid med det.

  • sailortrash

    Medlem
    28 februari, 2016 vid 12:52

    @pelle surf 738344 wrote:

    Ehh, förstår inte riktigt hur ni lyckas slå er blåslagna på smalbenen ?

    Inte jag heller

  • mcrill

    Medlem
    28 februari, 2016 vid 13:47

    Efter att kompisen brutit ett par revben mot bommen köpte vi skyddsvästar. Letade upp en med flytkraft. Flytväst är självklart tycker jag och inte bara för nödsituationer. Varje gång man måste ligga i vattnet och vänta på tillräckligt med vind för att vattenstarta underlättar det om man har flytväst.

  • malibu

    Medlem
    29 februari, 2016 vid 08:22

    @sailortrash 738386 wrote:

    Inte jag heller

    Nu är vi ju i kitekonfen men mina smalben blir blåslagna när jag vindsurfar. Jag lyckas alltid krascha med smalbenen mot brädan 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    29 februari, 2016 vid 20:48

    Jag tycker faktiskt det är väldigt lite skador i dessa sporter…det värsta jag vart med om är att fenan skar igenom våtdräkten och snittade mig på foten en gång (v surf)..annars bräda på smalben. Har heller aldrig sett ngt allvarligt..

    Men jag har ju inte vart ute i några riktiga bryta de vågor iofs..

    Uppåt 20 M/s börjar det kännas lite sketchy tycker jag, då kan bom/mast börja skaka så man får de i huvudet och det är lite svårare att va med på vindbyar och grejer…men det händer ju inte heller Tokofta..

    Vid kite är ju skadepotentialen högre, men jag upplever ändå det hela som rätt tryggt. Men där vill man ju helst inte blir för överriggad..

    Det är ju värre med t.ex skid/snowboard, när man kan både bryta och dra grejer ut led utan större misstag

  • pelle-surf

    Medlem
    1 mars, 2016 vid 07:24

    Det är nog som du skriver, att surfsporten är ganska förskonad från skador. Dels beror det väl på att vatten är förlåtande vid fall, krascher mm. Samtidigt är man ju väldigt utsatt och konsekvensen kan bli väldigt allvarlig då något händer i vatten. Det inträffar ju ett antal drunkningsolyckor varje år vid bad, båtolyckor mm. Därför är det ju viktigt att tänka på säkerheten och hålla sig flytande. Vid Kitesurf är man mer utsatt än tex v-surf, iaf på och i närheten av land.
    Vid v-surf var en av mina värsta upplevelser när jag blev överspolad av brytande våg, hamnade under seglet och satt fast i hängselen, en evighet till andetag.
    Vid kite är nog det värsta en selfresque på djupt vatten vid totalt väderomslag, fruktansvärt jobbigt, skrämmande med lite dödsångest, ensam o utan flyta. Kör nästan alltid med flyta efter det.
    Att hålla sig flytande och skydda huvudet prioriterar jag främst, sen är det ju inte fel att skydda sig utöver det.

  • malibu

    Medlem
    1 mars, 2016 vid 08:32

    Man får nog de skador man förtjänar. Jag envisas med att vara ute när det blåser, oavsett om jag fixar det eller inte, och det har resulterat i en del benbrott (tå, revben), stukningar och oräkneliga mindre småskador. Men som sagt, då är det i vågor som jag inte behärskar. Men det är jävligt roligt! 🙂

    Som jämförelse har jag åkt skidor/bräda hela mitt liv och det värsta jag har varit med om är, ja, när jag tänker efter är det typ samma, men då snackar vi 35 år i snön mot 2 på vattnet 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Impact vest eller inte

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.