Taggad: 

  • Publicerad av jesper_b på 6 november, 2006 vid 15:46

    Tjoho Yo!
    Tänkte bara sparka lite liv i Formulasektionen. Vore kul att veta vad alla har för planer inför nästa år.

    Hur är det till exempel med Emanuelsson och Rickardsson? Kommer ni tillbaka med nya krafter eller är det bara speed som gäller nu? Conny var ju lite halvdan i sin laddning, men vi vet ju alla vad han har i sig… och så den där glade bajskalsongbärande Jesper K? Får du ihop allt med familj, firma och segling till 2007?

    Alla som var hyfsat nya i år? Jag tänker på er som var med på tisdagseglingen på Baggen och ni nya Göteborgare som var med på årets svenska kupp final. Får ni hop med någorlunda prylar till 07? Dessutom snackade ju arrangörerna i Båstad om att kanske vara med och raca nästa år – får ni till ett gäng nya formulaseglare till 2007? Ni har ju sett hur kul vi har det – dags att hänga på!

    Att Jimmy, Pär B medflera toppseglare ger järnet betvivlar jag inte, men vi andra då?

    Jag kan väl börja med mina egna tankar: Tycker formula är roligare för varje år. Får ambitioner varje vinter att “satsa”, “träna” och så vidare. I år höll det hyfsat under våren och försommaren (till skillnad mot 05 då jag knappt kunde gå pga bruten fot). Sedan kommer det oftast något lågtryck i mitten av juli som plötsligt får mig att nästan glömma formulan för surfing och vågsegling.

    2007
    Funderar på att avsluta vinterns hyfsat långa Mauivistelse med en kortis till norra kalifornien och träffa Hansengänget. Kommer inte hinna vara där någon längre tid, men även en kortis bör kunna innebära att få grymmt trim på sprillans segel och framför allt ställa om fokus från vinterns surf och vågsegling till vårens formulaäventyr. Vore även kul att kroka upp sig med Mike Z som gör ML7an med flera race-brädor. Jag var faktiskt i hans verkstad 1994 och vore kul med ett återbesök. Funderar även på om man skulle förköpa sig på ytterligare en fena. Den där Cashy (eller hur den nu stavas) som Löken körde på gick ju riktigt fint när det tutade i någorlunda. Framför allt var den grymmt snygg med rakbladsvass bakkant och riktigt snyggt kolfiberlaminat ända ut i ytterskiktet. Lär dock kosta det dubbla mot en Deb (!) och över ett halvår i väntetid…

    Sedan blir det självklart fetingladd på Baggen på tisdagar. Voxby kommer garanterat vara där, trots hans nya surfintresse, och han MÅSTE få stryk i år! Sedan får vi väl se när sommarens första lite lägre lågtryck kommer och förstör allting…

    /Jesper B

    360friistailer svarade 17 år, 4 månader sedan 12 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • the_novice

    Medlem
    6 november, 2006 vid 16:18

    Tycker det har varit jäkligt kul att köra Formula i år (min första säsong på formula), särskilt på sommaren, har aldrig fått så mycket segling som i år. Det räcker ju med lite sjöbris och sedan kör man cirklar kring badbåtar och semester seglare. Var rätt laddad ett tag under hösten också och hade väl tänkt kitta upp mig lite på brädsidan och kanske skaffa ett segel till, den där ca 10.7:an som jag saknat ända sedan träningslägret i Karlstad. Är ditt Mbop segel till salu nu? Tror förresten att jag hamnade på 15 plats totalt i svenska cupen, finns det inget “Rockie of year” pris?

    Just nu måste jag dock erkänna att Formula känns väldigt avlägset, det samma gäller speed eller slalom som det kanske egentligen handlar om. Under hösten har det blivit riktigt bra vågsegling både i danmark och här hemma. Slet mitt hår idag när jag var tvungen att vara på jobbet kl 07.00 och eftermiddagarna är ju bara att glömma nu. Men imorgon bitti bör det kunna bli lite läppsmackande på 62 litarn igen!

    Första Formula säsongen verkar dock ha gett mig ett par kilo extra att släpa på (är det muskler tro…?) och det är inget bra att ha på vågbrädan…

  • swe-1

    Medlem
    6 november, 2006 vid 16:31

    Om du ändå är å hälsar på Mike som är omöjlig att få tag på så kan du väl ta med en bräda hem till mig!? Please? :rolleyes:

    //JIMMY

  • jesper_b

    Medlem
    6 november, 2006 vid 20:06

    Novice: Mbop (Hanseon bro’s) 10.8 till salu. Nyskick!

    Jimmy: Inga problem att få tag på honom…?

    /Jesper

  • swe176

    Medlem
    7 november, 2006 vid 08:49

    Hej Jesper

    Kul att du laddar för nästa säsong redan nu.

    Jag tänker fortsätta nästa år som jag avslutade säsongen 2006, att slå Jesper 😉 . Att det skulle ta ända till säsongen allra sista rejs innan jag lyckades. Ahh nu växte hornen ut igen, när är första tävlingen?

    Inga nya prylar för mig. Nu har jag äntligen fått lite ordning på dom jag har. Det tar 3 år att trimma in ett segel, så dom får hålla en säsong till. Fast man är ju lite sugen. Det börjar dyka upp lite 2007or på internet.

    och det skulle vara praktiskt att minska från 3 till 2 segel. Det kan jag inte göra med dom jag har nu. Men en modern 11a och en 9a eller 10a…..

    Vi ses
    Jan-Erik

  • swe-1

    Medlem
    8 november, 2006 vid 18:27

    Allvarligt Jan-Erik, visst prylarna är inte allt men på den nivån som du är nu och om du nu så gärna vill komma upp ett par placeringar till så är jag övertygad om att nya prylar kan vara en mycket god investering. Det har faktiskt hänt lite de senaste fyra åren!

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    8 november, 2006 vid 18:35
    Jesper_B wrote:
    Novice: Mbop (Hanseon bro’s) 10.8 till salu. Nyskick!

    Jimmy: Inga problem att få tag på honom…?

    /Jesper

    Jag mailade snubben och frågade lite pryar om brädan, då vidarebefodra han mailet till nån annan kund som inte alls svarade på de frågor jag hade ställt! Det var mer i stil med “Jag tycker brädan funkar bra både i lätt och hårdvind” Inga referenser till andra brädor, ingenting av nytta! Jag mailade igen till Mike och frågade denna gång bara om fakta som vikt och några mått då han borde ha koll på detta då han faktiskt har designat brädorna och då fick jag inget svar alls! Verkar jävligt intresserad av att sälja brädor den där Mike…
    :smirk:

  • jesper_b

    Medlem
    9 november, 2006 vid 08:58

    Jimmy,
    Han har fullt upp med sin hemmamarknad. Att sälja till Europa framstår för små välmående lokala US-företag som mer strul än lönsamt. Är du genuint intresserad av en ML7 kan jag kolla genom mina “kontakter” där borta.

    /Jesper B

  • danielt

    Medlem
    9 november, 2006 vid 09:26

    Hej,

    Jag började köra svenska cupen i och med tävlingen i GBG och tyckte det var grymt kul. Kommer därför köra alla tävlingar som erbjuds under nästa år. Dock måste jag byta ut min SB 175 och 9.8 om det skall bli lite bättre placeringar.

    Undrar därför om det är någon som har bra 06-prylar att sälja? (se mitt andra inlägg som jag postade idag…) Ett alternativ är en hyfsat billig ny rigg och begagnad bräda.

    Det har ju diskuterats mycket om optimala segelstorlekar, men jag har ändå inte riktigt kommit fram till vilka segel jag skall satsa på. Väger 75 kg och har relativt lätt för att få upp brädan i planing med litet segel (9.8:a), men går inte särskilt bra i hård vind. Skall jag då satsa på en segelcombo med 11.0 + 9.8, 11.0 + 9.0, 11.6 + 9.8 eller 11.6 + 9.0??!

    Verkar som om man kommer igång lika tidigt med en (kraftfull) 11.0:a som en 11.6:a, eller?!

    Om man väl har uppe brädan i planing, är det då lättare att ta sig igenom vindhål med en 11.6:a jämfört med en 11.0:a?

    Tacksam för svar!

    /Daniel, S-245

    /Daniel, S-245

    d_talje@yahoo.se

  • bjarke

    Medlem
    9 november, 2006 vid 09:41
    danielt wrote:
    Verkar som om man kommer igång lika tidigt med en (kraftfull) 11.0:a som en 11.6:a, eller?!

    Om man väl har uppe brädan i planing, är det då lättare att ta sig igenom vindhål med en 11.6:a jämfört med en 11.0:a?

    Dom flesta (inte dom allra tyngsta) går nog igång lika fort med 11 (vissa snabbare sen en 11 är enklare/lättare att pumpa effektivt..), stora skillnaden ligger i hur högt/djupt du kan gå när du väl planar. Du kommer ofta igång med en 11 i såpass lättvind at du planar fint, fast nästen enbart kan segla halvvind. Inget störra problem om du enbart vil lättvindscruisa, fast inget videre på tävling om andra går mycket högra och djupare.

    Som eksempel kännar jag själv ingen praktisk skillnad mellan mina Vapor 11 och 12 ifht planing; fast med 95kg behövs typ 6 m/s eller mer (gärna upp mot 8) for at kunne gå lika höjd som med 12. 12’an tuggar höjd från typ över 4.5 m/s, dvs. så fort jag planar.

  • swe-1

    Medlem
    9 november, 2006 vid 10:42
    Jesper_B wrote:
    Jimmy,
    Han har fullt upp med sin hemmamarknad. Att sälja till Europa framstår för små välmående lokala US-företag som mer strul än lönsamt. Är du genuint intresserad av en ML7 kan jag kolla genom mina “kontakter” där borta.

    /Jesper B

    Självklart är jag genuint intresserad, därav mina mail till honom. Jag är fortfarande lika intresserad av ML7:an som jag var av ML6:an. Jag kommer dock inte att köpa en om jag först inte får den information om brädan som jag vill ha. Det jag vill veta är: OFO, Vikt, rak rocker, konkaviteter, kanter, cutouts, osv och filosofin varför den är designad som den är, vad är förädrat sen ML6 och varför? Först när jag vet detta kan jag ta ett beslut om jag tror att brädan passar mig eller inte, jag betalar inte 1800$ för en vild chansning.

    När jag bytte till Lorch fick jag först låna en bräda i flera veckor och testa den grundligt, vilken service! Det vore bra om återförsäljarna var lite mer om sig och kring sig. Jag förstår att jag i detta fall inte kan få låna en bräda men lite info borde inte vara för mycket begärt. Presentationen på F2 FX V är ett bra exempel på hur en ny produkt bör presenteras tycker jag, det ger ett seriöst intryck av märket och en känsla för vad brädan handlar om. Tittar man på Mikes hemsida får man veta att hans senaste skapelse är 240x100cm, 164L samt två lågupplösta bilder som inte avslöjar några detaljer! Om han dessutom inte svara på mail vill han uppenbarligen inte sälja. Kashy en bättre förebild, han har ingen hemsida men mailar man honom och frågar om hans fenor så får man ett nio-sidigt word document med bilder, grafer, tankar och information. Hur bra som helst!

    Sorry, vaknade på fel sida i morse…

    //JIMMY

  • swe92

    Medlem
    9 november, 2006 vid 14:47

    varför ska du nu ha en sånadäringa hokuspokus bräda från staterna ,när
    det finns fina trähäcker från thailand

  • swe-1

    Medlem
    9 november, 2006 vid 14:53

    Det tar emot att säga detta men… Eftersom bla du Pelle är en bättre seglare än jag, så måste jag, för att ha en chans att hävda mig på kappseglingsbanan, skaffa mig bättre prylar än du!
    Pure and simple! 😀

    //JIMMY

  • swe176

    Medlem
    9 november, 2006 vid 17:26
    SWE 1 wrote:
    Allvarligt Jan-Erik, visst prylarna är inte allt men på den nivån som du är nu och om du nu så gärna vill komma upp ett par placeringar till så är jag övertygad om att nya prylar kan vara en mycket god investering. Det har faktiskt hänt lite de senaste fyra åren!

    //JIMMY

    F-n jimmy

    varför skulle du säga så där. Nu när jag hade bestämt mig.

    Klart att jag gärna köper mig ett par placeringar:grin: ….

    Dilemma.
    Jag har ju testat Jonas nyare (06) prylar. 500m eller så. Visst var det skillnad. Inte bara på trimmet. Annorlunda men jag kan inte avgöra om det var bättre.

    Att hoppas på :santa: går ju inte. Vad kan han om vindsurfing.

    Att katalogen med thailändska träplankor damp ner i lådan idag gör det bara roligare.

    /JE

  • swe176

    Medlem
    9 november, 2006 vid 17:39
    SWE176 wrote:
    Att katalogen med thailändska träplankor damp ner i lådan idag gör det bara roligare.
    /JE

    Appropå Starboardkatalogen

    Citat:
    “Finally, after 52 weeks with lots of new toys to test, we translate the secrets of the nature into tools for your search of the best windsurfing experience in 07.”

    Tack!

    För övrigt verkar dom ha uppfunnit en vindsurfingkanot?!
    Serenity = stillhet. så segla inte för fort.

    Jag såg att jag hade blivit uppgraderad från främling till “noobe” :confused2: .
    Kan nån berätta för internetanalfabeten vad det är?

    /JE

  • jester

    Medlem
    10 november, 2006 vid 08:50

    noob – n00b – newbie , nybörjare, okunnig. Används ofta som en förolämpning. (saxat från http://sv.wikipedia.org/wiki/Noob)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.