Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Intressant läsning

  • tsurf

    Medlem
    29 september, 2008 vid 14:27
  • appel

    Medlem
    29 september, 2008 vid 16:03

    Tråkigt att behöva känna igen sig i beskrivningen av bristerna. Ännu tråkigare läsning att det oftast inte är lönt att laga. Har en RS 5 med avsliten “luff” som han kallar det, vid lattan ovanför bommen.

    Inga fler Prydesegel på ett tag alltså!!

    Tips på billig van reparatör emottages gärna…

  • oscar

    Medlem
    29 september, 2008 vid 17:40

    Vem köper segel från ett märke som stänger ner sitt forum för att de inte klarar av all kritik??

  • kapten-k

    Medlem
    29 september, 2008 vid 22:13

    @Oscar 503609 wrote:

    Vem köper segel från ett märke som stänger ner sitt forum för att de inte klarar av all kritik??

    dom som vill åka snabbast!

  • klang

    Medlem
    30 september, 2008 vid 05:29

    @Klint 503504 wrote:

    http://www.peterman.dk/windsurf-NP-RS-series-780gb.htm

    Gött, då kommer snart lite billiga RS Racing segel på beg. marknaden… smart den där dansken… vad skriver man inte för att spara lite pengar… 😉

  • seeberg

    Medlem
    30 september, 2008 vid 08:36

    Japp, har också råkat ut för trasig innerlik i mitt RS Racing, som appel. Men, jag testade o laga det själv med stark nylontråd (från segelmakare) samt självhäftande tyg (remsor på 10 cm) som jag klistrade på båda sidor om den trasiga filmen o värmde sedan på med strykjärn. Sydde sedan några stygn mot lattan. Jag sprättade upp mastfickan för o komma åt, från basen till bommen. Inte supersnyggt – men det håller.

    O jag hade inte femma i syslöjd 🙂

  • seeberg

    Medlem
    30 september, 2008 vid 08:59

    Ha i åtanke att danskarna har en längre säsong, de kör i saltvatten, mkt sand osv, varför handhavandet har stor betydelse för livslängden. De fel med revor som beskrivs i artikeln beror mkt på slitage.
    Ex har seglet inte använts på ett tag brukar jag iallafall våta ner det först innan jag riggar det. Alt drar inte nedhalet till max, för att sen tighta till den efter en stund på vattnet.
    När jag riggar ner plockar jag av cambers för hand, istllet för att “poppa av”dem. Hjälper säkert lite inbillar jag mig iallafall…

  • klang

    Medlem
    30 september, 2008 vid 11:37

    @Seeberg 503779 wrote:

    När jag riggar ner plockar jag av cambers för hand, istllet för att “poppa av”dem. Hjälper säkert lite inbillar jag mig iallafall…

    Kanske något man skall försöka komma ihåg alltså…

  • appel

    Medlem
    30 september, 2008 vid 18:42

    @Seeberg 503772 wrote:

    Japp, har också råkat ut för trasig innerlik i mitt RS Racing, som appel. Men, jag testade o laga det själv med stark nylontråd (från segelmakare) samt självhäftande tyg (remsor på 10 cm) som jag klistrade på båda sidor om den trasiga filmen o värmde sedan på med strykjärn. Sydde sedan några stygn mot lattan. Jag sprättade upp mastfickan för o komma åt, från basen till bommen. Inte supersnyggt – men det håller.

    O jag hade inte femma i syslöjd 🙂

    Ja jag gör nog nåt liknande, har fått armerad väv av lokal ryggsäckstillverkare. De ville inte göra hela jobbet, då det skulle ta några timmar=dyrt. Men de kan sy ihop det om jag gör förarbete/sprättning. Tack för tipset!

  • trefyrafyra

    Medlem
    30 september, 2008 vid 20:04

    Köp Northsails har en otroligt bra kvalitet (Riggat min 6,8 ca 15-20ggr ser ut som nytt)

  • surfan

    Medlem
    30 september, 2008 vid 20:05
    trefyrafyra;504025 wrote:
    Köp Northsails har en otroligt bra kvalitet (Riggat min 6,8 ca 15-20ggr ser ut som nytt)

    hahahahah

  • jester

    Medlem
    30 september, 2008 vid 21:08

    Jag tror faktiskt inte att NP är sämre än någon annan. Helt klart hade dom problem med masterna för ett tag sen, men det verkar löst? Ganska många kör NP, vilket innebär att fler råkar ur för sådana här problem.

    Jag hade sömmar på mina NS som började ge sig efter 1.5 års ganska varsam behandling.

    Än så länge ser mina Challenger ut att hålla bra, men om vi vart 20-30 pers som haft dom, så hade säkert någon/några råkat illa ut.

    Helt klart är ju att NP är för dyra iaf. Men det är en annan historia.

  • glader

    Medlem
    30 september, 2008 vid 21:42
    Jester;504061 wrote:
    Jag tror faktiskt inte att NP är sämre än någon annan.

    Det var gött att höra för en som just skaffat sig 2 RS6 till. Dock lika kallsvettig varje gång jag riggar på min X9 490 från -05. Det är väl en tidsfråga…

  • rasmus_w

    Medlem
    30 september, 2008 vid 21:43

    Sen har ju NP och en del andra helt sanslösa nedhalsspänningar och det känns ju lite som att be om hållbarhetsproblem om man inte är väldigt noga med förstärkningarna.

  • glader

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 23:07

    Bah, idag sprack mitt RS6 7.8 ovanför första lattan ovanför bommen. Rätt likt kinetics skada i annan tråd. Nu har ju mitt segel kanske 50 dagar på vattnet, men ändå väldigt trist då det ser himla fint ut i övrigt. Laga dyrt och riktigt eller fullaga och se hur länge det håller är frågan…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Intressant läsning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.