Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Intressanta väjningsregler för drakar

  • Intressanta väjningsregler för drakar

    Publicerad av oaxen på 20 augusti, 2008 vid 06:16

    http://www.ikointl.com/priority-rules.php

    Intressant läsning på IKO:s hemsida. Några av er har kanske följt väjningstråden på kitefrumet där det fanns önskemål om att modifiera nuavarande ordning i vågor.
    Nedanstående citat om kajtarnas regler vad gäller väjningsregler kanske inte ska användas till att “slå dem i huvudet” med, men det är intressant att ett internationellt organ ger en sådan regel/rekommendation.

    “Right of way must be given to other ocean users: kiteboarding is the latest nautical sport. Kiteboard downwind to them.”

    Jag har aldrig haft några större problem med drakar även om jag betraktar dem med stor misstänksamhet på vattnet.

    En fråga:
    Om jag, rent hypotetiskt, går lägre i vind på babord bog än en kajtare(styrbord) hur nära kan jag gå? 5 meter längre ned i vind och han/hon tvingas lyfta draken eller 50 meter så att kajtaren inte behöver lyfta draken?
    Nu skulle jag inte drömma om att placera mig i “farozonen” på det sättet, jag är mer nyfiken på ett lite mer teoretiskt plan.

    surf-lord svarade 15 år, 9 månader sedan 24 Medlemmar · 51 Svar
  • 51 Svar
  • haze

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 09:21

    Du kan ju aldrig tvinga nàgon att lyfta draken eller? Men som jag har skrivit i den andra tràden och skriver i denna. ömsesidig respekt är det bästa. Sällan det är problem med vindsurfare. Men ibland uppstàr det och dà kan det vara bra att falla tillbaka pà nàgot. Och den enda “rätta” regel enligt lagen är Styrbord har företräde enligt sjölagen och den gäller tygligen ALLA segelburna farkoster enligt kustbevkningen och jurister.

    Och just denna “Right of way must be given to other ocean users: kiteboarding is the latest nautical sport. Kiteboard downwind to them.” används inte när man lär ut kitesurfing.

    Och som jag oxà har skrivit sà fick jag inte lära mig nàt om man skall väja för nàgon som är pà väg ut genom en vàg men däremot att den som rider en vàg har företräde. Och detta lärde jag mig när jag gick vindsurfingskola pà Gran Canaria.(Björn Dunkerbecks skola)

    Och till din fràga kan jag svar sà här. Gà 5 meter om du vill men jag skulle ALDRIG gà 5 meter fràn en kitesurfare om jag inte visste att den personen har koll. Det är som att gà 1,5 meter fràn en nybérjare pà vindsurfing. Du vet aldrig när du kan fà masten i huvudet.

  • neven

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 09:43

    Att kite:are generellt skall väja för vindsurfare känns inte som en aktuell riktlinje och tror inte heller att den kommer att följas.

    Ju närmare du kommer desto mer måste kitaren lyfta kiten. Känner man någon väl och litar på förmågan hos kite:aren så kan man ju teoretiskt komma mycket nära. Dock skulle det nog räknas som öhövligt eftersom han behöver lyfta kite:en såpass mycket att han nästan stannar. Skulle säga att av hövlighetsskäl (så kitaren kan hålla kiten ca 45-60 grader) så kanske en 10m nedanför vore ok, om kite:aren är i kontroll. Tänk på att du fortafarnde är inom hans linradie då, men om alla hela tiden skulle hålla sig 50m bort från alla andra så skulle det inte få plats med knappt nån i viken…

  • oldschool

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 09:49

    Seglare på väg ut har företräde i vågor! Om det inte är Robby som rider 😉

    Så har jag alltid uppfattat det (seglar väl bara vågor) men det är ju sällan man behöver fundera över det, det brukar ju lösa sig jäkligt bra ändå.

  • skotten

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 09:51

    I always lift my kite, and give the passing windsurfer a wave to show I am cool with handling my kite..

    It kinna sucks.. because if we could help you guys understand what is going on while flying a kite.. then I think you would be able to spot a Noobie much easier.

    Free sessions flying a trainerkite with some theory lessons maybe?? – Mail me at skotten @ kiteboarder.se and I will hook you guys up.

  • haze

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 09:53

    @oldschool 492344 wrote:

    Seglare på väg ut har företräde i vågor! Om det inte är Robby som rider 😉

    Så har jag alltid uppfattat det (seglar väl bara vågor) men det är ju sällan man behöver fundera över det, det brukar ju lösa sig jäkligt bra ändå.

    Ja det brukar ju lösa sig bra.

    Men om man skall hävda rätt sà är det tyvärr inte sà att pà väg ut genom vàgor har företräde om mna skall gà enligt lag alltsà 😉

  • ola-h

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 10:02

    Precis. Därför följer vi inte lagen…

    Lagen är väl för övrigt internationell och borde väl gälla även surfare (utan segel). Det skulle vara ett rätt intressant test att droppa in på Pavillions på Hookipa och hävda baborsregeln. Antagligen skulle nog localsen själv döma och verkställa domen genom stening så en mer officiell domstol skulle nog inte få chansen att pröva det hela. Så jag tror jag avstår.

  • poppo

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 10:06

    @Haze 492350 wrote:

    Ja det brukar ju lösa sig bra.

    Men om man skall hävda rätt sà är det tyvärr inte sà att pà väg ut genom vàgor har företräde om mna skall gà enligt lag alltsà 😉

    Du har faktiskt helt fel i den frågan. På väg ut genom vågorna har alltid företräde före den som rider vågen. Detta gäller över hela världens vågseglingsställen. Och kitare på vindsurfspots får se till hålla undan eller om de har koll hissa draken. Har absolut inga problem att köra samma ställe med kitare som har koll på grejerna. Men en kitare kan lätt blocka 30m våg i sida där 3 vindsurfare kunda samsats enligt gällande regler.

    Ha koll på reglerna och komplettera med sunt förnuft och glatt humör!

  • haze

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 10:06

    Nope den gäller vind drivna farkoster. Samma som en motorbàt skall väja för dig, sà som du skall väja för en farkost som “gör” pengar(passagertrafik, fraktfartyg med mera,(betalande surfelver kanske?,Surfproffs?) ) Det är det regeln gàr ut pà har inget att göra med en vàgsurfare dà de inte har segel.

    Och som jag skriver här ovan än en gàng sà lärs det inte ut att man har rätt till väg ut genom vàgor pà varken kiteskolor eller vindsurfing skolor…

  • haze

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 10:09

    @poppo 492359 wrote:

    Du har faktiskt helt fel i den frågan. På väg ut genom vågorna har alltid företräde före den som rider vågen. Detta gäller över hela världens vågseglingsställen. Och kitare på vindsurfspots får se till hålla undan eller om de har koll hissa draken. Har absolut inga problem att köra samma ställe med kitare som har koll på grejerna. Men en kitare kan lätt blocka 30m våg i sida där 3 vindsurfare kunda samsats enligt gällande regler.

    Ha koll på reglerna och komplettera med sunt förnuft och glatt humör!

    Som sagt jag skriver vad som gäller enligt lagen inte “lokala” regler. Läs vad jag skriver först är du snäll. Sen sà skulle jag vilja se dig hävda att du har rätt till väg genom en vàgsurfing line up 😉

    Och vad dà vindsurfing spots? Skall vi börja dela in spots sà som vindsurfing, vàgsurfing kitesurfing? Med andra ord sà är Läjet och A-bay vàgsurfings spots dà i och med att vàgsurfare var där först?

    Sjöfartsregler: https://lagen.nu/1986:300

    Snabbt utdrag:

    Med fartyg avses i denna förordning varje farkost som används eller kan användas till transport på vattnet.

    Det fartyg som är, eller anser sig möjligen vara, väjningspliktigt bör tydligt och i god tid hålla väl undan, så att det andra fartyget ser att det inte behöver oroa sig. Det fartyg som inte är väjningspliktigt bör hålla kurs och fart (vilket dock inte ska tolkas bokstavligen, normala manövrar, som att följa farledens svängningar, får göras).

    Vid möte mellan segelfartyg är det fartyg som har vinden in om babord (storbommen, eller för råseglare det största snedseglet, till styrbord) väjningspliktigt. Om fartygen seglar för samma halsar ska fartyget i lovart hålla undan för det andra (som alltså seglar högre upp mot vinden). Om man vill hålla undan för en båt som seglar psalmbok eller för spinnaker ska man alltså göra detta i god tid, innan de formella reglerna gäller.

    Maskindrivna fartyg är väjningspliktiga för segelfartyg och ska alltså i god tid vidta bestämd åtgärd för att gå väl klart. Oftast lönar det sig att väja akter om segelbåten (då motordrivna båtar och fartyg ofta underskattar segelfartygs fart, ett problem redan på 1800-talet, medan segelbåten knappast gör en manöver som plötsligt för den akterut) eller på dess läsida (då förhållandena kan tvinga segelbåten att gå upp i vind eller att stagvända, men sällan tvingar den att falla av i betydande mån).

    Segelfartyg får inte i “trånga farleder” (se nedan) hindra säker genomfart för fartyg som måste följa farleden. I finska inre farvatten är under 7 meter långa segelbåtar på utmärkta farleder dessutom såvitt möjligt skyldiga att hålla undan för fartyg med längd över 12 meter[5]. I praktiken betyder detta att segelbåtar justerar sina slag så att det finns gott om utrymme för motorbåtar på normal kurs och att segelfartyg använder hjälpmotor (eller bogserbåt) då de inte annars skulle kunna ta sig fram utan att i trånga farvatten utgöra risk för annan trafik.

    Alla normala fartyg ska i mån av möjlighet undvika att hindra säker genomfart för fartyg hämmat av sitt djupgående. Segelfartyg ska dessutom hålla undan för fartyg de hinner upp, ej manöverfärdiga fartyg, fartyg med begränsad manöverförmåga och fartyg sysselsatta med fiske (enligt definitionerna ovan). Manöverfärdiga maskindrivna fartyg som inte är i specialsituation ska hålla undan för alla andra.

  • nic

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 10:15
    poppo;492359 wrote:
    Du har faktiskt helt fel i den frågan. På väg ut genom vågorna har alltid företräde före den som rider vågen. Detta gäller över hela världens vågseglingsställen. Och kitare på vindsurfspots får se till hålla undan eller om de har koll hissa draken. Har absolut inga problem att köra samma ställe med kitare som har koll på grejerna. Men en kitare kan lätt blocka 30m våg i sida där 3 vindsurfare kunda samsats enligt gällande regler.

    Ha koll på reglerna och komplettera med sunt förnuft och glatt humör!

    Du har inte följt det som skrivits innan. Lagen är en sak. Sedan finns det flera set med regler som följ om alla är på gott humör. Dessa set motsäger ofta sig själva. Ett exempel är att inom kitesurfing så har den som surfar en våg rätt till väg före någon som går ut genom vågor enligt IKO.

    Antagligen för att en kitare i en våg har större risk för linslack och det är lättare för kitare att väja ut genom vågorna.

    Ett annat exempel är att vändande väjer som vi alla känner till, fast i de vedertagna normerna så har den som först vänder för att surfa en våg rätt till väg.

    Allting är alltså lite beroende på subjektiva bedömningar och man har aldrig rätt att surfa rätt på och bli sur på någon för då upphör samtidigt alla normer att gälla och man har bara att falla tillbaka på sjöfartslagen som inte är så kul men allsmäktig.

    Nu måste jag skynda mig ut å surfa…

    nic

  • svenne

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 10:25
    Haze;492362 wrote:
    Som sagt jag skriver vad som gäller enligt lagen inte “lokala” regler. Läs vad jag skriver först är du snäll. Sen sà skulle jag vilja se dig hävda att du har rätt till väg genom en vàgsurfing line up 😉

    Och vad dà vindsurfing spots? Skall vi börja dela in spots sà som vindsurfing, vàgsurfing kitesurfing? Med andra ord sà är Läjet och A-bay vàgsurfings spots dà i och med att vàgsurfare var där först?

    Vet du skillnaden på en vågspot och plattvatten?

  • haze

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 10:30

    ännu en som inte läser allt jag skriver…. Läs allt sen kan du komma med kommentarer.

    Och ja jag vet skillnaden mellan plattvatten och vàgspot. Varför skulle jag inte veta det?

    Och hur skall man dela in spots???

    Och fortfarande sà är sunt förnuft bästa reglerna eller hur? Och detta regel krig kommer komma upp om det kommer ännu en ny sport där vi utövar vàran. Ta tex det nya som har dykt upp. Kanoterna som “vàgsurfar”. Hur gör vi med de?

  • svenne

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 11:03
    Haze;492370 wrote:
    ännu en som inte läser allt jag skriver…. Läs allt sen kan du komma med kommentarer.

    Och ja jag vet skillnaden mellan plattvatten och vàgspot. Varför skulle jag inte veta det?

    Och hur skall man dela in spots???

    Och fortfarande sà är sunt förnuft bästa reglerna eller hur? Och detta regel krig kommer komma upp om det kommer ännu en ny sport där vi utövar vàran. Ta tex det nya som har dykt upp. Kanoterna som “vàgsurfar”. Hur gör vi med de?

    Jodå, men du är den ända som fortsätter tjata om sjöregler när vi andra är överens om vad som gäller på vågspots.
    Kanoterna är precis lika mycket fartyg som allt annat på vattnet.

  • oscar

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 11:07

    Allt har funkat skitbra tills det kom kitare. Så varför ska då inte kitare respektera de regler som alltid gällt utan plötsligt hävda nånting annat som gynnar dom?

    Troligen var vågsurfarna lika sura när det plötsligen dök upp vindsurfare på Ho´okipa och därför har vindsurfarna anpassat sig och väjer för vågsurfare liksom att det kan vara grymt svårt att ta sig ut och man då väjer för de som tar sig ut genom brytande vågor. Väl utanför de brytande vågorna så gäller styrbordsregeln.

    Som kitare är det bara att anpassa sig och följa de regler som gäller. Ni kan inte komma och hävda “sveriges rikes lag” när nåt annat gäller av hävd.

    De riktlinjer som finns för segling på vågspot har tagits genom respekt för varandra. Så varför ifrågasätta detta? Ni kan ju givetvis köra enligt era egna regler när det bara är kitare ute…

  • rasmus_w

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 11:25

    I och för sig är väl vettiga regler såna som gör att det vurpas så lite som möjligt, när man vurpar kan man ju lätt råka ställa till för nån annan eftersom man i princip är kringflygande bråte när man vurpat. Vindsurfare på väg ut blir troligen spolade om de måste väja för nån på väg ut. Tydligen gäller samma sak kitare på väg in.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Intressanta väjningsregler för drakar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.