Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Intresserad av att testa annans rigg på min bräda!

  • Intresserad av att testa annans rigg på min bräda!

    Publicerad av yomoooo på 22 juni, 2011 vid 19:54

    Jag har en AHD SL1 på 125 liter, seglet jag kör till den är för närvarande ett Mauisails Titan 7,0. När det blåser mer går jag ner på min Fanatic Freewave 98 och kör mindre grejer, men känner att min SL1:a har mer att ge vid de mindre blåsigare dagarna och nu när sommaren är här (eller?) hade det suttit fint med ett brett vindregister. I brädspecifikationen är segelstorleken för brädan 6,0-9,5.

    Vad jag undrar är:
    1.) Vad har ni för erfarenheter av lite större utrustningar, typ 8-9,5 m2, gällande vindregister och hur de funkar med brädor som liknar min?
    2.) Är det någon som är intresserad av att slå våra kloka huvuden ihop någon dag och prova runt lite med varandras grejer?

    J

    glader svarade 12 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • andersbq

    Medlem
    22 juni, 2011 vid 20:25

    Ja de nyaste 9,5 från Neil Pryde och The Loft känns som en 7,8 från förra året, så visst är det idé att kitta upp sig.
    Man planar och håller planing ca 2 m/S tidigare (från 5-6 m/s beroende på bräda). Fartmässigt så kör man 2-5 knop snabbare i skitvind än ett 7,8 som planar.
    Kostar lite mer, men man får ju också mer plast för pengarna = mer fart = roligare = bättre liv.
    Dock så är inte alla segelmärkens 9,5 lika bra… De olika Xxxxx 8,8 segel som jag kört de senaste 3 åren är inte så mycket bättre än deras 7,8 i lättvind.
    Tillägg: de har dock utvecklats till det bättre varje år, och det var jag själv högst delaktigt i. Det är dock ett massivt jobb att tuna och utveckla segel och kräver stort engagemang av seglaren och segeldesignern

  • getwet

    Medlem
    22 juni, 2011 vid 20:37

    Grym skillnad på 2011 Anders!

  • matsd

    Medlem
    22 juni, 2011 vid 20:47
    andersbq;660032 wrote:
    De olika Xxxxx 8,8 segel som jag kört de senaste 3 åren är inte bättre än deras 7,8 i lättvind, tyvärr.

    Tack för den Anders, du som sa att det var bra grejer. Får hoppas på att de är bättre med mer vind istället då.

  • andersbq

    Medlem
    23 juni, 2011 vid 06:22

    Kanske ska tillägga att jag tog i lite, alltså man planar ofta tidigare med större segel. Och ett 8,8 håller nästan alltid planingen längre än 7,8 förutsatt att trimmet är OK. Men det är så att det är större skillnad på olika märkens stora segel. I princip alla gör j-kla bra 7,8 segel. storleken över är större skillnad på och ännu en storlek (9,5) så blir det tydligare. “Nackdelen” med de riggar (segel & mast) jag skriver om är att de kostar en bit över 20.000:-
    Vad det gäller Naish 8,8 – 2010 så har jag loggat 32 knop (ca 10-12 m/s) med det så det går även att åka fort med. Men jag tror inte man kan åka över 35-36 med det.. Men det är väl bara att göra upp till bevis.
    PS Mats, med dina Naish 7,8 och 8,8 (och 5,8) tog jag mig upp till ledningen i världscupen, så viss potential finns det nog i dem!

  • matsd

    Medlem
    23 juni, 2011 vid 07:12

    Anders vill bara reta dig lite, för min del så är de helt ok. Denna sport är väl likadan som alla andra, mycket tycke och smak, varierande kvalite på märkena och även mellan årena, vissa är mer förlåtande än andra. Sedan har vi väl en stor faktor, seglaren, har du dålig tecknik så spelar det inte alltid någon roll vilket segel eller märke du har. Och sedan kanske vi vanliga amatörer inte alltid kan känna eller få ut det sista som ni i toppen kan med tanke på all er tid på vattnet och kunnande.

  • andersbq

    Medlem
    23 juni, 2011 vid 08:42

    Mats, dina Naish-segel är inte original. Dom är i allra högsta grad “tunade” med mycket hjälp från Nils Rosenblad. Allt finns väl dokumenterat med bilder, filmer, GPS-plottningar och en intensiv mailkorrenspondens. Det köper man inte över disk, och är oerhört svårt att få göra, och tog väldigt mycket (oavlönad) tid. Vi jobbade med master (från olika fabriker), olika toppar och bottendelar, med camberspacers, latt-tryck och olika grad av slipning av lattorna. Och såklart det “vanliga” trimmet (nedhal, uthal, bomhöjd, tackstrap, mastfotsposition). Oerhört lärorikt. Dessa erfarenheter finns med i GP-seglen för 2011 men främst för 2012. Vad det gäller framtida utveckling hos dem, så vet jag inte vem som gör det jobbet längre. Gänget på Maui som testseglar har aldrig fokat på de stora seglen, tyvärr. Dessutom är alla av dom relativt korta och väger lite. Engelsmannen John Smalley är deras enda testare som kör slalom och lite småspeed. Dom gör ändå jobbet bra på 6,4 och 7,8 sedan skalas det bara upp och ned (även 7,0) och skickar CAD-filer till fabriken i Kina. Men det räcker inte för att få till magin i varje segelsize. Alla segelmärken har dessutom våg- och freedride-linjer som ska jobbas med, och för att få till det så måste man lägga typ 20 dag per storlek och segel i test och tuning. Per seglare i olika viktsegment. Det är få segelloft som har såna resurser, så detta arbetssättet är inte unikt alls. Så återigen, man kan inte räkna med att alla märkens stora segel funkar bra för alla. (Och för lätta gubbar så brukar det generellt sällan löna sig att köra jättestort).

  • yomoooo

    Medlem
    23 juni, 2011 vid 08:46

    Har ni även någon egen uppfattning om andra (ev billigare) märken och ner mot freerace-varianter? Om jag bara slänger ut några namn för diskussion så är det fritt fram att uttrycka sin uppskattning eller avsky:

    Simmer Simmerstyle 2xc
    Mauisails Titan
    Sailloft Traction
    Sailloft Cross Pro

    …och berätta gärna mer om era egna segel. För min del överväger jag ändå att stanna vid 8,5 – dock inte mindre – eftersom jag slipper skaffa ytterligare en bom då.

  • jester

    Medlem
    23 juni, 2011 vid 09:39

    Finns inga direkt dåliga segel på marknaden idag. Iaf bland dom lite större märkena. Kan vara bra att veta. Om du redan har en mast så begränsar ju den urvalet ganska hårt, då större cambersegel är ganska mastkänsliga.

  • yomoooo

    Medlem
    23 juni, 2011 vid 11:59
    Jester;660091 wrote:
    Finns inga direkt dåliga segel på marknaden idag. Iaf bland dom lite större märkena. Kan vara bra att veta. Om du redan har en mast så begränsar ju den urvalet ganska hårt, då större cambersegel är ganska mastkänsliga.

    Jag har varken 490 eller 520-mast så har möjlighet att skaffa passande mast till seglet.

  • jester

    Medlem
    23 juni, 2011 vid 12:32

    Inte helt oväntat gillar jag mina Simmer-segel. Finns ju även Simmer SCS som är en lite nedtunad SCR, och det seglet lär fungera ypperligt. Är sytt för den lite billigare SC8-masten dessutom. Prata med Johan på Surfers, han har järnkoll!

  • tbsurf

    Medlem
    23 juni, 2011 vid 14:49

    bra där bq..

  • andersbq

    Medlem
    23 juni, 2011 vid 18:45
    getwet;660035 wrote:
    Grym skillnad på 2011 Anders!

    Visst! 😉

  • glader

    Medlem
    27 juni, 2011 vid 13:46

    Jag har en NP X9 490 till salu yomooo. Ganska sliten. 1000kr.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Intresserad av att testa annans rigg på min bräda!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.