Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing iPhone som GPS?

  • iPhone som GPS?

    Publicerad av divander på 26 juni, 2010 vid 21:31

    Funder på att testa det här med att mäta hastigheten med GPS. Skulle det funka med den GPS som finns in min iPhone, eller måste jag köpa en “riktig”?

    divander svarade 13 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • booman

    Medlem
    26 juni, 2010 vid 22:14
    Divander;618682 wrote:
    Funder på att testa det här med att mäta hastigheten med GPS. Skulle det funka med den GPS som finns in min iPhone, eller måste jag köpa en “riktig”?

    Hej! Nu är inte jag nån expert på detta, men är tveksam om IPhonen’s GPS är godkänd för några rekordnoteringar. Men det går ju säkert att mäta någorlunda korrekt med någon lämplig App…

  • carl-r

    Medlem
    26 juni, 2010 vid 22:24

    Ja, du kan mäta hastighet med vilken GPS som helst.
    Nej, inte om du ska ladda upp resultaten på gps-speedsurf.com.

  • klas-tss

    Medlem
    27 juni, 2010 vid 07:56

    Jag har inte hittat någon app till iPhone som visar hastighet och topphastighet! Men tipsa gärna. GPS/program från början kan bara visa aktuell position och färdbeskrivning. Skulle gärna hitta en app som sparar hastighet OCH rutt, både för surfing och cyklingen. Klas

  • jester

    Medlem
    27 juni, 2010 vid 08:07

    JAg skulle inte rekommendera att ta med iPhonen ut på vattnet, och inte bara för att det inte är godkänd på GP3S…

    En hyggig app för träning på iFån är Endomondo

  • rasmus_w

    Medlem
    27 juni, 2010 vid 21:32

    Det skulle iofs vara intressant att veta varför den inte är godkänd. Om det saknas bra mjukvara så är det lösbart. Det lär inte bero på ömtålighet, det går att lösa och är inte gp3s problem. Om hårdvaran inte duger, ja då är det kört.

    Jag tror f.ö. Konajocke ibland facebookar med sin iPhone direkt från brädan, men han speedar my inte direkt…

  • jester

    Medlem
    28 juni, 2010 vid 05:38

    Rasmus: Svaret är enkelt. Hårdvaran duger inte till på långa vägar… Min duger inte ens att navigera med, utan jag får köra TomToms lösning med en extern GPS i själva hållaren.

  • divander

    Medlem
    28 juni, 2010 vid 12:08

    Min iPhone funkar riktigt bra att navigera med i bilen, men jag har ingen erfarenhet av något annat. Antar att den kanske inte duger till att mäta hastighet med på vattnet. Får kanske skaffa en “riktig” GPS. Såg en begagnad Garmin Etrex Venture Cx.. Skulle den fungera?

  • jester

    Medlem
    28 juni, 2010 vid 12:29

    Divander: Det är bara GT11 och GT31 som gäller. Iaf om du har funderingar på att tävla. Dessutom fungerar dom i särklass bäst.

    Mer info om rekommenderade resp godkända GPSer finns här: http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=item&item=gpsdevice

    Och mer info om GPSer och dess handhavande finns här: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=57774″]GPS for Dummies – en nybörjares guide till GPS… 🙂 – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • rasmus_w

    Medlem
    28 juni, 2010 vid 15:32

    Divander: Du behöver inte veta farten med en hundradels knops noggrannhet när du navigerar i bilen, det räcker oftast om du vet var vägarna är och ungefär hur fort det går, så att du har en GPS som duger att navigera med behöver inte betyda att GP3S har planer på att godkänna den.

    Däremot har GP3S säkert ingenting emot att GT31 et al får konkurrens så om det släpps en mobil med state of the art GPS-chip inbyggd så vill de nog hemskt gärna få den godkänd…

  • divander

    Medlem
    28 juni, 2010 vid 17:10

    Nej jag förstår att det inte behövs samma exakthet när jag navigerar med bilen. Det var mer ett svar till Jester som inte fick sin iPhone att fungera ens för navigation.

    Antar att man då måste skaffa sig en GT31 för att veta hur snabbt man tar sig fram. Hade för mig att jag tidigare sett andra GPS:er som var tillräckligt bra. Jag lär inte tävla med den utan hade mer tänkt att jämföra med mig själv och andra. Men om iPhone och vanliga GPS:er inte funkar tillräckligt bra så är ju inte heller resultatet man får något att ha. Jag får se om jag tar och investerar i en GT31 vid senare tillfälle.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing iPhone som GPS?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.