Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Isbräda och skateboardstrucks??

  • boman

    Medlem
    7 januari, 2005 vid 06:59

    Läs igenom hela tråden….

    Fjädrarna ska sitta fast endast på axeln och ska kunna röra sig och glida lite under tryck på undersidan av brädan så en liten plåt där fjädern går emot brädans undersida duger bra.

    Att använda fjädrar är mitt concept vissa kanske inte gillar det, det finns säkert andra lösningar, fjädrarna gör brädan stabil i höga farter samtidigt som det genererar tryck från brädan till meden och det gör att det blir grymt bra grepp i isen. främmre meden bör kapas något för bättre sväng radie, beror på vilken sort man får tag i (såg att biltema har bytt ut dom svarta till några blank variant något lägre…)
    Fjädrarna gör att man måsta trycka duktigt på läsidan ju mer desto mindre svängradie, det tar ett tag att få in tekniken. är man lättare så får man kanske kapa fjädrarna mer.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 januari, 2005 vid 15:41

    Tjena, nu vet jag varför jag inte hittade några sadlar på biltema. dom var slut i uppsala och på deras centrallager. ska kålla på en cykelskrot på måndag tänkte jag. testar nog isräsern utan fjädrar först tills jag får tag på ett par. läste igenom tråden nu, vet inte om jag missat det men hur vass vinkel har ni på V-slipningen på medarna? jag har kört ungefär 70-80 grader. bör man ha spetsigare kanske för att få mer grepp?

  • danneman

    Medlem
    25 januari, 2005 vid 23:59

    Hur har det gått med din isbräda Knatte? blev jävligt sugen att börja bygga efter att läst genom tråden…
    + att isarna börjar lägga sig nu! smile.gif

  • Knatte

    Gäst
    26 januari, 2005 vid 06:02

    Den är i princip färdig blush.gif Jag skall bara montera på medarna, så är det klart.
    Jag har fått löfte att medarna skall vara slipade och klara idag laugh.gif
    Annars får jag väl sliap dessa själv. Det känns som det kan bli premiär i helgen i så fall grin.gif

  • lala

    Medlem
    30 januari, 2006 vid 00:34

    Hej!
    Jag fick ett ryck och bestämde mig i veckan för att prova på issurfing. Hittade denna sidan och tråden i fredags tror jag, skickade bud och köpte trucks på teamsportia 200 :- styck. Farsan hjälpte mig med smidet och vi fick färdigt brädan strax före mörkrets infall på nu idag på söndagen.

    Tyvär så var det knappt nån vind alls, seglet var slakt men fick lite luft i sig vissa stunder. Brädan stod som fastfrusen i isen, seglet orkade inte rubba den, men när jag kickade gled den ju. Ska det verkligen gå så här trögt? På vatten rör den ju sig alltid lite, och här talade vi ju om hastigheter upp över 50 km/h. Eller är det så med era issurfingbrädor också, att ni inte rör er alls då vinden börjar nära sig nollan? Eller har jag slipat fel? Jag slipade 90 grader med maskin, så ganska vass kant. Rundade dom där fram någon.

    Tacksam för alla tipps och idéer!

    Bilder på bygget o medarna. Durken är temporär som bräda, tänkte ta en bra playwoodskiva sen, när jag provat ut hur brett osv jag vill ha medarna.

    Som sagt, jag är helt grön på detta så alla idéer och åsikter är välkomna!

  • lala

    Medlem
    30 januari, 2006 vid 00:36

    ps. Efter att konstaterat att brädan inte rörde på sig, sprang jag hem o drog fram långfärdsskridskorna istället och höll vindsurfingseglet i famnen. Har inte provat detta tidigare, men det gick ju upp i ganska hög fart även med denna väldigt svaga vind.
    Brukar nån här inne syssla med sånt också?

  • rasmus_w

    Medlem
    30 januari, 2006 vid 01:36

    AV bilderna att döma så verkar du ha slipat helt galet jo. Du har slipat dem så att de i princip bildar en knivsegg rakt ner i isen. Det funkar inte alls, det som ger glidet är att medarnas underkanter bildar en plan yta som ligger an mot isen och utövar ett tryck på den så att den smälter en aning och en tunn vattenhinna bildas. Det är på den tunna vattenhinnan du glider. Kolla på skridskorna och jämför, deras underkant bildar inget v utan är tvärt avhuggen.

  • Knatte

    Gäst
    30 januari, 2006 vid 06:48
    Rasmus_W wrote:
    AV bilderna att döma så verkar du ha slipat helt galet jo. Du har slipat dem så att de i princip bildar en knivsegg rakt ner i isen. Det funkar inte alls, det som ger glidet är att medarnas underkanter bildar en plan yta som ligger an mot isen och utövar ett tryck på den så att den smälter en aning och en tunn vattenhinna bildas. Det är på den tunna vattenhinnan du glider. Kolla på skridskorna och jämför, deras underkant bildar inget v utan är tvärt avhuggen.

    Rasmus! Jag måste korrigera dig här :rolleyes: Meden måste vara V-slipad, annars åker du på spinn-out och bara glider i sidled. Du skall inte ha en skridskoslipning på isbräda.

    Däremot tror jag, att du kan fixa till slipningen så den blir jämnare/finare ut. Den såg lite grov och kantig ut på bilden. Men du behöver lite vind, för att starta.
    Med skridskor och segel kommer du igång betydligt tidigare. Har testat detta och skridskor/segel planar, när jag står still på brädan :tongue:

  • _frippe_

    Medlem
    30 januari, 2006 vid 06:51

    Medarna är korrekt slipade, det funkar inte med en plan yta på en issurfingbräda, då glider du bara i sidled när du får drag i seglet. Men det låter lite konstigt att du inte fick någon fart alls. Det ska räcka med några pumptag för att glida framåt även om vinden är svag. Har du kollat att medarna sitter helt parallellt?

  • bladis

    Medlem
    30 januari, 2006 vid 06:53

    V-formen på eggen är för att ta upp sidokrafterna, precis som på isjakterna och Isabellorna så det är rätt utförande. Skridskon vinklar man ju när man svänger och tar fart.. De som har långfärdsskridskor som medar slipar om dem till V-form. Bara invänta mera vind.. Och vänd på främre trucken så svänger den bättre.. Gummina mot varandra precis som på en skateboard.. God tur..

  • frerok

    Medlem
    30 januari, 2006 vid 07:24

    Nä Knatte, åk iväg till Stadium eller nån annan “kedja” å be dom gräva fram nån riktigt billig skate åt dig, med tanke på hur lite man egentligen åker isbräda så håller skit-trucksen flera år iallafall.. /F

  • oaxen

    Medlem
    30 januari, 2006 vid 09:36

    Tjo!

    Av dömma av bilden borde du ha slängt på ett större segel. Om det är lättvind får man ibland springa igång brädan, pumpa några tag och sedan bär det iväg.

    Medar
    Tänk också på att medarna bör ha en radiell åkyta = bananböj sett från sidan.
    Om medarna är raka så “bryter” de väldigt mycket när du svänger.

    Bräda
    brädan behöver inte vara bredare än medarna. Sätt på en list längs mitten så att du har något att spjärna mot. Om du spjärnar/hänger ut längst ut på kanten kommer brädan att lova konstant. Kolla min variant: http://www.linsurf.com/forum/showthread.php?t=176

  • Oregistrerade

    Gäst
    30 januari, 2006 vid 22:58

    Hej!

    Dra med tumnageln längs en av ytorna på meden. Det ska inte kännas strävt. Om du får något märke på nageln så vet du att det behöver bli jämnare.

    Jag använde en roterande smärgeltrissa när jag slipade och ytan blev bra till “grundformen” men den var sträv. Den där sista ytfinheten som gör att det glider glatt saknades. Jag använde en fin plattfil till att fixa det och till att göra en strax under halvmillimetern platt yta på eggen. Funkade mycket bra.

  • pladasken

    Medlem
    1 februari, 2006 vid 12:16

    Hejsan,

    Tycker att medarna verkar se ok ut. När jag finslipade mina medar använde jag en fin järnfil, det blev ett bra resultat. Det är en fördel att man har ett bra slipläge. Kolla vidare på http://www.iceflyer.com och gå in på teorisidorna. där finns info om en smart enkel lösning, slipa två medar samtidigt.

    Det måste självklart blåsa för att issurfa. jag var ute i december under en dag med varierad vind. Vid ca 0,5 – 1,5 m/s rörde sig knappt brädan men sen kom det byar på 2-4 m/s och då accelererade det direkt. Alltså minst 2m/s

    Per

  • lala

    Medlem
    1 februari, 2006 vid 22:31

    Jag tackar så mycket för alla tipps! Riktigt skönt folk här inne ju!
    Jag ska vända på främre trucken, slipa lite finare på medarna o ställa in dom mer exakt paralellt… så blir det nog bättre. Tack igen.

    Är i Malmö i veckorna, så jag ska kolla lite på Kite-vinge nu, hittade inte affären men var väl på fel adress o kollade. Kunde va kul o prova till långfärdsskridskorna… Någon här som sysslar med det?

Sida 9 av 10

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Isbräda och skateboardstrucks??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.