Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Isonic 115 vilka segel ?

  • Isonic 115 vilka segel ?

    Publicerad av bjornen på 24 augusti, 2007 vid 12:35

    Vilka segelstorlekar bör jag ha om jag ska använda isonic 115 som enda bräda i Sthlmområdet. Har idag ett V8 8,5. Funderar om det skulle räcka med 8,5 + ett 6,5-7 eller bör jag ha tex 8,5 7,0, 6,0 ?

    //Björn

    imported_mickeo svarade 16 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • jester

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 12:59

    Har själv kört 6.5, 8.5 freerejs-prylar till “föregångaren” HyperSonic. Saknade ganska ofta en 7.5 där mellan, faktiskt. Det fungerade, men var inte optimalt. Jag hade gått på tre-segels varianten

  • tobhed

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 13:15

    Får passa på att gratulera till “vinsten” Björn
    http://www.windsurf.se/forum/viewtopic.php?t=1214&start=12

  • Knatte

    Gäst
    24 augusti, 2007 vid 14:38

    Visst får gratulera 🙂 Men det är ju inkörsporten till en massa nya och dyra prylar också….:wink: Segel och nya master/bommar i värsta (bästa 🙂 ??) fall

  • bjornen

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 16:44

    @Knatte 408284 wrote:

    Visst får gratulera 🙂 Men det är ju inkörsporten till en massa nya och dyra prylar också….:wink: Segel och nya master/bommar i värsta (bästa 🙂 ??) fall

    Jag har inte brädan ännu, kommer nästa vecka. Jag testade GetWet:s Naish bräda/segel i tisdags och det var det sjukaste jag har varit med om. Som jag har kämpat att få fart med mina prylar “kom igen nu brädan/segel lite till kan ni….jag” och nu blev det “vänta, shit jag kommer att dräpa mig. STANNA !” Jag hade ingen som helst kontroll och ändå så slog jag de flesta PB på två vändor. För er är det vardagsmat men för mig var det verkligen en upplevelse. Jag säger inte att allt beror på utrustningen men steget från enklaste freeride segel/jättestor bräda till slalom/speed prylar är enormt. Jag vet att jag kommer att utnyttja dessa eventuellt nya prylar om jag får vara frisk och jag gör det med otroligt glädje. Hade jag tid/möjlighet skulle jag segla precis varje dag 😀

    //Björn

  • marden

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 16:55

    tror det blir perfekt me 8,5 o en snabb 7,0:a:) som du kan hålla upp mot 15m/s
    när det blåser 6,0 tror jag nog brädan tyvärr kommer kännas för stor, iofs har jag alldrig stått på någon isonic

  • oscar

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 18:09

    Jag har seglat Isonic 115 i 2 säsonger med 8.3 och 6.6. Det följer ju med en 42 och en 34 fena. 8.3 och 42 funkar bra i ca 6-8 m/s sen blir fenan för stor. Har många gånger saknat en 38 vilket är mitt tips som första köp.

    Sen är det ett litet för långt hopp ner till 6.6, så ett 7.0 är mitt tips. Men detta kan i mitt fall bero på att jag ju saknat 38 fenan och därmed varit lite överriggad med 8.3 innan seglet satt stopp. Kan säkert segla riktigt fort med 8.3 runt 10-11m/s med mindre fena….

    Jag har seglat min Isonic med 6.6 Daytona i 16 m/s plattvatten. Hade det varit choppigt hade det inte gått…..

  • bjornen

    Medlem
    7 september, 2007 vid 13:23

    Jag är grymt nöjd med mitt 8,5 V8 så nu har jag börjat fundera om jag ska köpa ett 7,5 och 6,5 modell v8. Då kan jag använda 2 master och samma bom till alla tre segel. Skulle det bli bra till den brädan ? Känns som om jag täcker upp en hel del segling i Sthlm med det kittet.

    //Björn

  • jester

    Medlem
    7 september, 2007 vid 13:42

    Det fungerar utmärkt. Kanske att 6.5 är aningens litet (eller snareare så är brädan aningens för stor när det blåser bra för 6.5). Men det kommer garanterat fungera. Kanske komplettera med någon fena…

  • dr-masse

    Medlem
    7 september, 2007 vid 13:45

    Jag undrar om inte 8.5 – 7.0 är en bra idé? Men det är absolut en bra idé att hålla sig till samma segelmodell i din linje, om du nu är nöjd med åttahalvan. ALLT blir så mycket enklare, och man tjänar mycket på att lära känna sina segel.

    Med fullt tryck i V8 7.0 lär det ändå vara brädan som sätter gränsen?

    Säger jag som aldrig har kört på grejorna…

  • bjornen

    Medlem
    7 september, 2007 vid 17:12

    @dr Masse 412483 wrote:

    Jag undrar om inte 8.5 – 7.0 är en bra idé? Men det är absolut en bra idé att hålla sig till samma segelmodell i din linje, om du nu är nöjd med åttahalvan. ALLT blir så mycket enklare, och man tjänar mycket på att lära känna sina segel.

    Med fullt tryck i V8 7.0 lär det ändå vara brädan som sätter gränsen?

    Säger jag som aldrig har kört på grejorna…

    OK 2 st segel, blir detta för stort steg ?

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=14804
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=14798

    Jag vill ju även kunna segla det dagar när det brallar på bra utan att ha som ambition att slå några speed rekord. Dvs hellre segla och med mindre segel med hyffsad kontroll än att slita med för stort. Jag är rätt van med för stor bräda…:crazy: Faan, det är som vanligt svårt att betämma sig.

    //Björn

  • kinetic

    Medlem
    7 september, 2007 vid 17:17

    Något stort hopp…En perfekt “stege” vore väl 8.5,7.3,6.5..om ja får säg.
    Personligen föredrar jag tätare segelstorlekar så man kan välja störst möjliga segel…(Kör själv 7.6,6.8,6.2,5.7,5.2 samt ett 4.5 om det skulle krisa…Dock så har jag kört mest 7.6 i år)

  • bjornen

    Medlem
    7 september, 2007 vid 17:36

    @kinetic 412538 wrote:

    Något stort hopp…En perfekt “stege” vore väl 8.5,7.3,6.5..om ja får säg.
    Personligen föredrar jag tätare segelstorlekar så man kan välja störst möjliga segel…(Kör själv 7.6,6.8,6.2,5.7,5.2 samt ett 4.5 om det skulle krisa…Dock så har jag kört mest 7.6 i år)

    Alternativet skulle kanske kunna vara V8 7,5 och ett RS slalom 6,7 (samma mast) , hur man nu får råd med det 🙁

    //Björn

  • storner

    Medlem
    7 september, 2007 vid 18:17
    Bjornen;412537 wrote:
    OK 2 st segel, blir detta för stort steg ?

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=14804
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=14798

    Jag vill ju även kunna segla det dagar när det brallar på bra utan att ha som ambition att slå några speed rekord. Dvs hellre segla och med mindre segel med hyffsad kontroll än att slita med för stort. Jag är rätt van med för stor bräda…:crazy: Faan, det är som vanligt svårt att betämma sig.

    //Björn

    OK, förstår att du behöver support i ditt beslut.
    Skall du “bara” ha två segel till den brädan med maximalt vindregister då tror jag, som andra redan skrivit ovan och som du själv redan verkar vara inne på, att 7,0 är ett helt perfekt komplement till din 8,5a. 7,0 eller 6,8 spelar nog ingen större roll. I och med att brädan är relativt stor så kommer du att kunna plana tidigt med en 6,8.
    6,8 är också en perfekt storlek som största segel till en 85liters slalom, vilket är den perfekta brädstorleken om du senare skall komplettera med ytterligare en bräda.

  • anilson

    Medlem
    7 september, 2007 vid 19:32

    8.5 och 7 låter väl rimligt, kör själv på 9.8 och 7.8 tillsamans med en 140l bräda och det fungerar förvånasvärt bra upp till kuling (även om brädan börjar bli i största laget då)
    man får tighta hem allt så det släpper lite vind bara 🙂

  • marden

    Medlem
    7 september, 2007 vid 19:44
Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Isonic 115 vilka segel ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.