Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Jag vill inte tappa min nya bräda.

  • Jag vill inte tappa min nya bräda.

    Publicerad av roggan på 14 september, 2013 vid 09:34

    Kollade på ett program om laviner och kom att tänka på sändarna man kan ha med sig för att bli hittad om man skulle råka fastna i en lavin.
    Finns det nått liknande man skulle kunna sätta på sin bräda? Priset får ju inte vara för dyrt.
    Även funderat på boardleash. Två riktigt korta band från vardera pad till vardera fot så borde det ju vara ofarligt eller vad tror ni?

    Alla tips om bodydrag undanbedes såvida ni inte har bra ideer om frånlands strömar med en kite som knappt går att relauncha pga dålig vind och som drar åt andra hållet.

    blizzy svarade 10 år, 6 månader sedan 25 Medlemmar · 56 Svar
  • 56 Svar
  • mannest

    Medlem
    14 september, 2013 vid 12:54

    Var och surfade i Peru, där körde kiteskolorna med boardleash. Dem hade en jojo på baksidan av selen som gick att sträcka ut ett par meter. Såg hyfsat säkert ut, men jag skulle säga att bodydrag är ändå det bästa. Med två korta band, finns det inte risk att du landar på brädan om du sparkar av/tappar brädan?

  • supersystem

    Medlem
    14 september, 2013 vid 18:08

    Boots.

  • ninoh

    Medlem
    14 september, 2013 vid 19:47

    Boots ^^

  • joakim_a

    Medlem
    15 september, 2013 vid 06:35

    Skaffade precis en boardleash till min vågbräda, sjukt bra att slippa jaga efter den hela tiden och är man rätt att den kommer flygande så kan en lång leash fungera riktigt bra.

    Om inte annat är hjälm och flytväst till hjälp.
    Testade leash till twintippen, gick dock inte lika bra då den ryckte ut skruven och gängorna på ena fenan när det blev som ett ankare.

  • pelle-surf

    Medlem
    15 september, 2013 vid 07:05

    En vattentät hundpejl på brädan, men då behöver du nog en båt vid eftersöket oxå, vilket blir ganska dyrt. Om du inte vill köra boots, så är väl heelstraps ett alternativ.
    Märk även brädan med telnr, så är chansen större att få tillbaka den.

  • davids

    Medlem
    15 september, 2013 vid 09:25

    Lär dig bodydragga till brädan ffs.. Använd inte leash på vågbrädan, såvidare inte du vill dö

  • nolcap

    Medlem
    15 september, 2013 vid 09:28

    Skulle tro att GOJoe skulle kunna vara ngt för dig.
    http://www.oceanrodeo.com/products/go_joe
    /CC

  • nossodo

    Medlem
    15 september, 2013 vid 15:29

    Tänk att det fortfarande finns diskussioner kvar huruvida man skall använda leash eller inte…

  • skanepaul

    Medlem
    15 september, 2013 vid 20:15

    @nossodo 716027 wrote:

    Tänk att det fortfarande finns diskussioner kvar huruvida man skall använda leash eller inte…

    Ja helt otroligt faktiskt!! Använd inte leash, hur svårt är detta att fatta egentligen??

    Lär dig bodydragga ordentligt!

  • smaskens

    Medlem
    16 september, 2013 vid 06:21

    Jag förstår dilemmat.
    Och instämmer i kommentarerna om att lära sig bodydragga.

    Som nybörjare är man ganska less av att ligga och dragga mer än hälften av tiden så trots kommentarer som ovan så skaffade jag boardleash på rulle (reel leash) och körde med den en säsong.
    Det var gott om folk som kommenterade rullen och dess farlighet när jag var på stranden.
    Jag körde med hjälm och satte rullen på baken selen. Rullens fjäder motstånd var ganska lågt så att någon risk för katapult kändes inte aktuellt när jag körde. Men att sätta något typ av gummiband eller fjädrande stropp hade jag nog inte vågat.
    Det finns gott om bilder och varnande exempel om vad dom kan hända både här på forumet och på nätet (googla på board leash).

    Efter det så skaffade satte jag på cykelslang på padsen och då gick det också bra och brädan tappade jag sällan.
    Men som sagt var medveten om riskerna med utslagna tänder, skärsår av fenor, risk för att bli slagen medvetslös och andra personskador som kan uppstå för att brädan kommer. Det är också ytterligare en grej att trassla in sig själv och kiten i och speciellt vid frånlandsvind så måste du ha en backup med rescue.
    Den där blåsan som vänder brädan underlättar säkert en hel del för det är just när brädan ligger upp och ner som man måste hålla höjden i body draggandet.
    kolla på http://www.kiteboardleash.com/

    Idag hade jag nog hellre övervägt blåsan än en leash som rekommendation till nybörjare.
    Och nu kommer det väl en jävla storm av kommentarer.

  • smaskens

    Medlem
    16 september, 2013 vid 06:35

    Läs och begrunda följande:
    http://www.kiteboardleash.com/

  • jokern

    Medlem
    16 september, 2013 vid 08:10

    Jag hadde nog valt att inte använda boardleash. Såg lite räliga bilder på nätet där olyckor inträffat pgr av det. Folk sydda i hela ansiktet utslagna tänder osv, för ett tag sen såg jag en filmsnutt där en förlorade ena ögat. Är själv ny och funderat på det men efter att jag sett detta så nej. istället får man träna på att bli bättre och inte ramla så mycket så man slipper jaga bräda. De e bara och bita ihopa 🙂

  • skanepaul

    Medlem
    16 september, 2013 vid 10:30

    Eller så lär man sig bodydragga!! Lär man inte ut detta längre i övriga sverige eller!??

    Tappa brädan kommer man alltid att göra, om du inte kör med boots, annars lär man inte utvecklas så mycket.

  • supersystem

    Medlem
    16 september, 2013 vid 17:48

    Det är dock svårt att boodydragga med en kite som ligger i vattnet och som man inte får upp pga för lite vind, så som det står i trådstartarens första post. Annars håller jag med om att bodydrag är A och O! 2nd best är boots…

  • blizzy

    Medlem
    17 september, 2013 vid 13:22
    • Boots!
    • Kör på en spot som är grundare
    • Bli en fena på att body dragga
    • Kör med kompisar som kan hämta din bräda
    • Begagnad gammal iPhone fastmonterad på brädan med “Hitta vänner”-appen
    • Sluta tappa brädan
    • Skaffa drulletillägg på hemförsäkringen (då betalar du bara självrisken (1500) oavsett vad du råkar göra). Kostar nån hundring per år.

    Personligen kör jag boots, grund spot, med kompisar och har drulleförsäkring =)

    Edit: OCH NEJ, BOARD LEASH ÄR INGET ALTERNATIV!

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Jag vill inte tappa min nya bräda.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.