Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Jag vill inte tappa min nya bräda.

  • mr_steel

    Medlem
    17 september, 2013 vid 16:39

    Sätt en lapp på brädan med namn å nummer!

  • roggan

    Medlem
    17 september, 2013 vid 19:15

    Tack för bra svar.
    Drulle ska jag kolla upp.
    Å skriva namn å nummer ska jag göra.
    Planen är sen tidigare boots men blir köp av det först till våren. Vill komma på nått smart som funkar till jag skaffat boots.
    Kör alltid med straps sen tidigare men brädan sitter inte kvar ändå.
    Så tänker jag att boots är kanske inte alltid optimalt. Är det massor med folk och man behöver komma ut eller om vinden är svag kan jag se nackdelar.
    Kommer nog försöka göra en blandning av straps och leash som är smidigt att lossa och sätta fast.
    Banden ska vara så korta, sitta lågt på fötterna och kombineras med straps på nått sätt så brädan omöjligt kan åka av eller att det ens är möjligt att få ur fötterna. Vill jag få ut fötterna måste jag på nått vis knäppa upp det helt enkelt.

    Ni som tipsar om bodydragen får gärna förklara hur man gör för jag reder inte ut det.
    Å det tror jag inte ni klarar heller fören jag ser det.
    Men ni orkade säkert inte läsa hela det här inlägget heller så några tips lär jag inte få.

  • pegge

    Medlem
    17 september, 2013 vid 19:23

    Drulleförsäkring spelar ingen roll, iaf inte hos trygg hansa. Tappade brädan och fick inget för det.

  • skanepaul

    Medlem
    17 september, 2013 vid 20:01

    Det är mitt elfte år inom denna ädla sport här på sydkusten med konstanta vågor så fort det börjar blåsa, jag blev också tokig i början på att hämta brädan.

    Har gått igenom allt du beskriver men aldrig tappat bort en bräda, har provat leash, hälstroppar och ett oändligt antal stroppar på olika brädor, vissa sitter bättre vissa sämre.

    Nycklen till detta har varit att man här nere är tvingad till att lära sig bodydragga BRA, finns inga genvägar det kan jag lova dig, nöta nöta nöta och lära sig av sina misstag.

    Nu hämtar man brädan på 20 sekunder.

    Har du svårt för det i början KAN ett tips vara att först gå upp på stranden och gå upp i vind förbi brädan en bit och sen dragga ut till den.

    När du draggar se till så främre handen är utsträckt framför dig så du skapar så mycket motstånd i vattnet som möjligt.

  • pelle-surf

    Medlem
    17 september, 2013 vid 21:14

    Drulle hos Folksam tar kiteutrustning, 750 i självrisk och dom har nog inget
    krav på att man kan bodydragga 🙂 men det är ändå bra att kunna.

  • davids

    Medlem
    18 september, 2013 vid 07:00

    Kan bara hålla med SkånePaul, LÄR DIG BODYDRAGGA! Jag har kört 10 år och började på ett spot där man också var tvungen att lära sig bodydragga, med vågor, djupt och stökigt så fort det blåser. Har aldrig heller tappat bort en bräda men bodydraggat oskäligt mycket i mina dagar. Som Paul skriver tar det nu 1-2 kryss så är man vid brädan igen (om man köra strapless nån dag, kör normalt sett med boots, dock inte för att jag inte bill tappa brädan.

    Lär dig bodydragga helt enkelt, det kommer du ha nytta av, oavsett om du tappat brädan eller inte. Och om du är nybörjare så kör på grunda spots, samt jag utgår från att du inte kör själv om du är grön. Då kommer någon alltid plocka upp din bräda om du ligger och plaskar tillräckligt länge.

    Det finns inga genvägar till denna sporten, det gäller att nöta, träna, få kallsupar, crasha kiten, relauncha kiten, gå walk of shame och crasha crasha crasha.. Ända sättet att lära sig och utvecklas..

  • marcusgbg

    Medlem
    18 september, 2013 vid 11:13

    Såg en kille som hade någon uppblåsbar sak på sin bräda. Som gjorde att den alltid vände sig rätt och drev snabbare inåt. Såg smart ut. Någon som vet var man köper en sådan? Har även hört att en bra sak att göra är att ta en gammal cykelslang och göra hår i och ha som hälband. Dvs skruva fast dem under bindningen.

  • skanepaul

    Medlem
    18 september, 2013 vid 14:04

    Då har vi kanske sett samma kille, han jag såg hade dock förutom den mojängen på brädan full våtdräkt, skor, handskar, sittsele, reel leash, hjälm, flytväst, goggles och kitepants….i Egypten på en plattvattenspot!

    Nä snälla, lär er bodydragga!

  • marcusgbg

    Medlem
    18 september, 2013 vid 14:09

    Haha.. Nja han hade hjälm med Gopro kamera i vilket fall. Såg honom i Rågelund i söndags och tyckte jag såg honom i Askim i måndags. Trevlig engelskspråkig kille som gärna visade hur den där flytgrejen fungerade.
    Men håller med. Vi nybörjare över alldeles för lite på att bodydragga, Är väl lite som en manual till någon elektronikprodukt. Vi undviker att titta/lära oss den tills den dagen vi absolut måste. 🙂

  • tobbekite

    Medlem
    18 september, 2013 vid 18:01

    MarcusHBg du kanske tänker på denna som länkats tidigare http://www.oceanrodeo.com/products/go_joe

    Ang bodydrag så förstår jag inte varför så många har problem med det eller tycker det är jobbigt.
    1. Lär du styra kiten med en hand
    2. Sträck ut den andra handen framför dig och använd den för att styra dig upwind medans kiten drar dig.
    3. Kryssa ett par vändor.

    Givetvis blir det svårare om det är strömt och/eller om kiten inte går att relauncha av nån anledning (invertering, vågor, etc), men svårt att vara förberedd på allt. I såna lägen får man lita på att nån snäll person fiskar upp den eller att den driver in till land så småningom.

  • blizzy

    Medlem
    19 september, 2013 vid 12:42

    @pegge 716142 wrote:

    Drulleförsäkring spelar ingen roll, iaf inte hos trygg hansa. Tappade brädan och fick inget för det.

    Länsförsäkringar Skånes drulle tar kiteutrustning, 1500 i självrisk, no questions asked.

    Angående han killen med uppblåsbar sak på brädan, såg honom (eller annan snubbe) i Lundåkra en helg. Verkade smart, men i min mening aningen onödigt.
    Kan man bodydragga, har några kompisar med sig på vattnet och har försäkring för värsta fall så känns det ju safe. Visst, det underlättar ju för både en själv o kompisarna om man har den prylen på brädan men det ska ju ganska mycket till för att man både ska glida ifrån sin bräda och samtidigt tappa bort den helt o hållet. Man vet ju ändå ungefär var den låg så glider man dit så hittar man ju den…

    Leash borde banlysas, eller iaf komma med en stor varningstext med avskräckande bilder på folk med utslagna tänder, typ som cigg gör nufötiden =)

  • pelle-surf

    Medlem
    19 september, 2013 vid 17:26

    Dom gånger som jag har letat bräda ( egen eller andras ) så har jag blivit förvånad över hur stor påverkan vinden har på var brädan hamnat, vågor/ström har bara påverkat driften obetydligt. Skulle nog uppskatta att vinden påverkat 95% och vågor/stöm 5%

  • roggan

    Medlem
    19 september, 2013 vid 18:38

    Nu har jag varit ute och tränat på bodydragen. Så fort jag lägger ner draken i vattnet för att börja bodydraga blir det väldigt svårt. Nån som har några tips…..

    Har man otur hjälper inte bodydrag. Jag förlorade min förra bräda och därför startade jag tråden.
    Var i Borrby och körde downwinder ner till Sandhammaren.
    Vattnet är ganska stökigt där med allt från chopp till vågor.
    Krokar ur och ska göra railey eller frontroll. Tappar kiten och dras ner i vind. Kiten hamnar i vattnet bland vågorna och vinden avtar och det tar kanske 2-3min att få upp kiten i luften igen. Vid det laget har jag drivit en bra bit. När väl kiten flyger igen börjar jag bodydraga men ger till slut upp för jag hittar inte brädan. Åker in till stranden och går fram och tillbaka och letar en bra stund. Samtidigt åker en kompis fram och tillbaka på vattnet och letar. En klar nackdel var ju att det var en downwinder så var inte helt säker på var exakt jag tappade brädan vilket gör sökområdet större. Ger till slut upp och flyger på mage med loopar dom ca 5km som var kvar ner till sandhammaren. Det var iofs ganska skoj men en klen tröst när brädan var borta. Veckan efter var jag utanför ystad och såg att även där är strömen stark. En bräda började ge sig av ut från stranden trots vågor som slog mot den. Där var det onshore.

  • skanepaul

    Medlem
    20 september, 2013 vid 06:32

    Lägger ner draken I VATTNET!???

    Inga konstiga strömmar i Ystad, en bräda som först åker ut lite här kommer alltid in igen, kan dock färdas en bra bit ner i vind, så när man letar och tycker man har gått en bra bit så gå minst 500m till innan du ger upp.

    Vi har förlorat en bräda här på 11år vad JAG vet, den gången ändrades vindriktningen totalt till frånlandsvind.

  • blizzy

    Medlem
    20 september, 2013 vid 08:25

    @SkånePaul 716236 wrote:

    Lägger ner draken I VATTNET!???

    Fattar inte heller den. wtf? =D

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Jag vill inte tappa min nya bräda.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.