Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Jag vill inte tappa min nya bräda.

  • farbrorfraz

    Medlem
    20 september, 2013 vid 09:32

    77-3-k850armkudde.jpg

    Billig GoJo. Montera i handtaget.

    Ser ut som faen, men hjälper nog i början, eller vid downwinders, strömmar och frånlandsvindar.

  • pelle-surf

    Medlem
    20 september, 2013 vid 13:55

    @FarbrorFräz 716245 wrote:

    77-3-k850armkudde.jpg

    Billig GoJo. Montera i handtaget.

    Ser ut som faen, men hjälper nog i början, eller vid downwinders, strömmar och frånlandsvindar.

    Downwinders i frånlandsvindar låter spännande 😉

  • nolcap

    Medlem
    20 september, 2013 vid 15:57

    Problemet med twintip brädor är att de kan lägga sig med padsen neråt vilket gör att den inte kan “blåsa” ner mot dig där du ligger i vattnet, sen syns dom dåligt vilket är ett större problem. Oftast tappar man bort var brädan var när man försöker body dragga. Ett tips är att räkna till 5, vänd håll och räkna igen så vet du att du inte draggat för långt. När du body draggar vinkla armen extra mycket upp mot vind och titta åt sidan istället för mot handen, då blir kroppen rakare och du glider effektivare upp mot vind, man kan också dra åt sig bommen lite grann så man får mer drag.

    Jag kan nämna också att om du börjar med wave kiting istället så slipper du problemet helt och hållet. Vågbrädor lägger sig nästan aldrig uppochner och gör dom det vänds dom av nästa våg. De “blåser” ner mot vind mycket snabbare. Man kan bara dra upp kiten mot 12 och vänta in brädan som trycks fram av vågorna och vinden.

    Jag är av princip emot leach på brädor men måste säga att rull leachen är helt fantastiskt bra i vissa lägen och jag har aldrig råkat illa ut med den. Den är bra om man ska köra långt från stranden med TT och inte har tänkt sig öva massa trix. Att body dragga tar ändå en hel del tid och är TRÅKIGT. Den är också väldigt bra när man är nybörjare i brytande vågor med vågbräda. Trillar man så tar det 1 sec för vågorna att trycka in brädan mot stranden och man förlorar massa tid på att hämta den. Självklart ska man ha hjälm när man använder rull leachen då är det rätt liten chans att man skadar sig. Att man ser Tysk ut är den enda nackdelen. Kan nämna att jag lagt den på hyllan nu, men den hade sin glansperiod.
    /CC:

  • regfellow

    Medlem
    20 september, 2013 vid 20:05

    Det går inte body dragga med kiten I vattnet, åtminstone inte annat än ner i vind…

  • kneepad

    Medlem
    20 september, 2013 vid 21:50

    @Nolcap 716255 wrote:

    Att man ser Tysk ut är den enda nackdelen./CC:

    Man kan se engelsk ut också:
    Sir Richard Branson breaks record in kitesurfing parade
    [IMG]http://www.kiteforum.com/download/file.php?id=56375[/IMG]

    Har man asmycket pengar, flygbolag m.m så köper man naturligtvis den största rull-leashen (se höger knä) som finns….:grin:

  • tobbekite

    Medlem
    21 september, 2013 vid 06:23

    @roggan 716220 wrote:

    Nu har jag varit ute och tränat på bodydragen. Så fort jag lägger ner draken i vattnet för att börja bodydraga blir det väldigt svårt. Nån som har några tips…..

    Har man otur hjälper inte bodydrag. Jag förlorade min förra bräda och därför startade jag tråden.
    Var i Borrby och körde downwinder ner till Sandhammaren.
    Vattnet är ganska stökigt där med allt från chopp till vågor.
    Krokar ur och ska göra railey eller frontroll. Tappar kiten och dras ner i vind. Kiten hamnar i vattnet bland vågorna och vinden avtar och det tar kanske 2-3min att få upp kiten i luften igen. Vid det laget har jag drivit en bra bit. När väl kiten flyger igen börjar jag bodydraga men ger till slut upp för jag hittar inte brädan. Åker in till stranden och går fram och tillbaka och letar en bra stund. Samtidigt åker en kompis fram och tillbaka på vattnet och letar. En klar nackdel var ju att det var en downwinder så var inte helt säker på var exakt jag tappade brädan vilket gör sökområdet större. Ger till slut upp och flyger på mage med loopar dom ca 5km som var kvar ner till sandhammaren. Det var iofs ganska skoj men en klen tröst när brädan var borta. Veckan efter var jag utanför ystad och såg att även där är strömen stark. En bräda började ge sig av ut från stranden trots vågor som slog mot den. Där var det onshore.

    Lägga ner draken i vattnet? Hoppas inte du menar vad det låter som, i såna fall skulle jag också ha problem med bodydrag 🙂 Du ska ha kiten i lagom vinkel, precis som om du skulle cruisa på brädan.

    En del i det hela med att inte bli av med brädan är väl också att välja sina spots och köra det som lämpar sig.
    Och Borrby med omnejd är väl inte vad jag skulle kalla ett helt optimalt ställe för att träna urkrokade tricks. Bättre att ha kul i vågorna och köra lite ikrokade trick man behärskar på ett sånt ställe imho, framför allt när man kör downwinder.

    Har själv tappat brädan på en downwinder i Borrby, den sommaren jag började kitesurfa. En viktig läxa som lärde mig att till varje pris undvika att få kiten i vattnet på en spot som Borrby, iaf när det brallar på och vågorna är stora. Jag hade dock turen att hitta min bräda efter en halvtimmes strandlöpning fram och tillbaka.

  • roggan

    Medlem
    21 september, 2013 vid 08:21

    Sorry för att jag inte klarat av att uttrycka mig klart nog så det går att misstolka det jag skriver.
    Redan när jag startade tråden visste jag att jag skulle få massa tips om bodydrag vilket jag ville slippa om ingen hade någon mirakelmetod som funkar när kajten inte flyger. Uttryckte mig kanske lite illa och borde nog bara skrivit att jag inte vill ha tips på bodydrag. Hade jag velat ha tips på bodydrag hade tråden hetat jag vill ha hjälp med bodydrag eller nått liknande. Nu Heter den jag vill inte tappa min nya bräda vilket är nått annat och bodydrag gör man så vitt jag vet efter att man tappat brädan vilket jag vill slippa som sagt.
    Tips som lär dig bodydraga för hel.. hjälper liksom inte och blir bara tråkigt att läsa.

    Har kommit massa bra tips på gojo långa rullleashar mm vilket jag tackar för.
    Har köpt nya straps jag ska testa med och se om det blir bättre än med cykelslang.
    Vanlig leash är som många säger farligt och rulle med lång leash är ganska töntigt tycker jag.
    Klurar på någon spänbands lösning jag kan ha till strapsen för att kunna dra åt ordentlig.

    Självklart får jag skylla mig själv som krokar ur i Borrby när jag fortfarande inte har full koll på det. Men samtidigt är det svårt att låta bli när man hittar lite platt:)
    När jag väl skaffat boots behöver jag ju inte bry mig om problemet mer men vill som sagt komma på nått som funkar till dess så jag kan köra som jag vill även om det är Vågor, chopp, lite vind eller andra ogynnsamma förhålanden.

  • skanepaul

    Medlem
    21 september, 2013 vid 10:55

    Då är det enda alternativet leash eller boots.

    Du kommer tappa brädan med cykelslang också, been there done that…

    Under den tid jag körde med leash (nån månad 2003) så blev jag aldrig skadad varjefall, men klr man länge nog kommer det smälla nån gång.

  • blizzy

    Medlem
    23 september, 2013 vid 13:40

    Förstår egentligen inte dehär med cykelslang…

    Enda anledningen till att köra med cykelslang (eller annan fastspänningsanordning) skulle vara för att det är billigare än riktiga boots.
    I alla andra hänseende suger det.
    Det är osäkert, dvs du kan fortfarande tappa en eller båda fötterna. Värst är om du tappar ena och inte kan få ur andra, blir ju mycket farligare för ben/knän än om man gör motsvarande med vanliga stroppar.. och redan där är det ju läskigt att tappa ena.

    Med boots sitter du fast ordentligt. Ingen risk för att tappa brädan. Plus att man får mycket bättre kontakt med brädan och stöd för anklarna. Dvs man kan kanta mer, poppa hårdare, tweaka mer, landa bättre/stabilare etc.
    Har skadat foten (inte på kite) och hade det inte varit för stödet som boots ger runt ankeln hade jag inte kört nu.

  • tomca

    Medlem
    2 oktober, 2013 vid 07:10

    Jag kör med leash-rulle. Funkar perfekt och nästan helt ofarligt. Grejen är att mellan leashlinan och brädan har jag en veklänk ( skärmflygspråk ). En liten lina på 5-10 cm som går av vid ca 45 kg dragkraft. Vid 9 av 10 vurpor så håller veklänken och vid kraftigt drag så går den av = ingen risk att brädan kommer farande. Har flera veklänkar hängand så det är bara att kroka i en ny när man fått tag på brädan.

  • johnk

    Medlem
    3 oktober, 2013 vid 11:55

    Om vinden är för lätt är boots en nackdel dock. Men bor man i Sverige så föreslår jag att man inte kör alls när vinden är för lätt, för det blåser på bra så ofta ändå. Annars är boots bästa sättet. Och visst tappar man brädan med cykelslang (plus större risk för skador om bara ena foten lossar), men inte lika ofta som utan.

  • skanepaul

    Medlem
    3 oktober, 2013 vid 14:40

    @johnk 716854 wrote:

    Om vinden är för lätt är boots en nackdel dock.

    Jaså????????????

    Inget jag har märkt! Kör jag med min “wake” bräda, en Tablas Coax som har mer rocker så blir det trögt, men med boots på min Tablas Fuse funkar grymt i lättvind.

  • johnk

    Medlem
    3 oktober, 2013 vid 23:40

    @SkånePaul 716869 wrote:

    Jaså????????????

    Inget jag har märkt! Kör jag med min “wake” bräda, en Tablas Coax som har mer rocker så blir det trögt, men med boots på min Tablas Fuse funkar grymt i lättvind.

    Nu pratar vi seriös lättvind. I boots kan man inte finstyra kantningen och tyngdpunkten lika mycket/snabbt som man behöver för att utnyttja vinden maximalt. Jag har dessutom varit med om att skon hindrar vattenflödet en aning mer och saktar ner brädan (kanske bara händer på vissa brädor, vet ej). För att inte tala om när kiten trillar ur skyn och i skallen på någon medan man drar på sig bootsen, samt att det är mer meck att ta av när det är dags att gå upp-vind längs stranden. Där jag bodde förut körde ingen boots och det var på grund av vinden. 50% körde t.o.m. directionals och raceboards för att slippa stå på stranden.

  • jakobb

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 18:21

    Det tycks ha uppstått en del missförstånd i den här tråden som borde klaras upp. Boots är inte till för att inte tappa brädan, utan snarare för att kunna tillämpa en åkstil känd som wakestyle. Om man upplever problem med något så grundläggande som bodydraging (det som krävs för att kunna återfå en tappad bräda) är det idé att träna på detta istället för att försöka undkomma problemet på andra mindre lämpliga sätt.

  • blizzy

    Medlem
    10 oktober, 2013 vid 13:39

    @johnk 716887 wrote:

    Nu pratar vi seriös lättvind. I boots kan man inte finstyra kantningen och tyngdpunkten lika mycket/snabbt som man behöver för att utnyttja vinden maximalt. Jag har dessutom varit med om att skon hindrar vattenflödet en aning mer och saktar ner brädan (kanske bara händer på vissa brädor, vet ej). För att inte tala om när kiten trillar ur skyn och i skallen på någon medan man drar på sig bootsen, samt att det är mer meck att ta av när det är dags att gå upp-vind längs stranden. Där jag bodde förut körde ingen boots och det var på grund av vinden. 50% körde t.o.m. directionals och raceboards för att slippa stå på stranden.

    Vaaaaaaaaaaaaaa?

    Och.. vaaaaaa?

    Finstyra kantningen? Hindrar vattenflödet? Trillar ur skun och i skallen på någon medan man drar på sig bootsen? Mer meck att ta av?

    Hoppas du skojar..

    Klart du kan kanta o “finstyra” kantningen i boots. Du kan ju t.o.m. kanta mer i boots och du får ju massvis med mer kontroll över brädan.
    Om bootsen hindrar vattenflödet så gör du ju fel deluxe. När jag kör Shredtown på min Blade Deuce 135 (som ändå är en relativt liten bräda för mig) så förhindras det då inget vattenflöde nånstans.

    Och seriöst, om du inte kan hålla kiten i luften medan du tar på dig bootsen (som tar max 1 minut) så ska du ju inte launcha kiten från första början.
    Sen att ta av sig bootsen tar max 10 sekunder.. och med boots kan du köra hela vägen upp på stranden o ställa dig, så den tiden det tar att ta av sig tjänar du in på att slippa gå från strandkanten. Hur kan det va mer meck?

    Okej att man kan va emot boots av andra anledningar (dyrare, kallare på vintern, ej att rek för nybörjare etc), men det du påpekar stämmer ju inte det minsta..

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Jag vill inte tappa min nya bräda.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.